- 0
- 1
Czy technologia pomaga Polkom zarządzać finansami? Badanie Womenomics Study 2022
Osiem na 10 Polek przyznaje, że technologia odgrywa ważną rolę w zarządzaniu finansami. 70% ankietowanych uważa też, że kobiety byłyby bardziej niezależne finansowo, gdyby miały dostęp do narzędzi technologicznych. Z kolei 15% respondentek zauważyło, że starsze pokolenia w ich rodzinie zaczęły korzystać z płatności internetowych i zakupów online.
Spośród objętych badaniem dwunastu krajów europejskich to Polki i Rumunki między 25. a 39. rokiem życia najbardziej doceniają znaczenie rozwiązań technologicznych w zarządzaniu finansami. Tak wynika z Womenomics Study zrealizowanego na zlecenie Mastercard.
Zdaniem 47% respondentek z Polski w codziennych sprawach finansowych technologia odgrywa kluczową rolę. Dla kolejnych 33% jest ważna. Tylko 20% kobiet stwierdziło, że w kwestiach finansowych nie polega na technologii.
Rozwiązania cyfrowe wzmacniają poczucie niezależności
Blisko 70% Polek uważa również, że kobiety byłyby bardziej niezależne finansowo, gdyby miały dostęp do narzędzi technologicznych. Takiego zdania jest średnio co druga Europejka (50%).
Polki przekonały się także do bankowości online, z której korzysta ponad 90% ankietowanych. To najwięcej wśród wszystkich badanych krajów. Popularnością wśród kobiet cieszą się aplikacje – zwłaszcza:
- bankowe (47%);
- pomagające kontrolować wydatki i oszczędzać (40%).
Z bankowości internetowej kobiety korzystają średnio od 5–10 lat (37%)
Co trzecia respondentka z Polski przyznała, że posługuje się nią ponad dekadę (33%).
Co przede wszystkim doceniają Polki w cyfrowym bankowaniu?
- wygodę (67%),
- szybkość (42%),
- łatwość dostępu (34%),
- prostotę obsługi (30%).
Generacja silvers coraz bardziej online
36% respondentek potwierdziło, że ich matki i babcie obsługują płatności online. Co czwarta z nich korzysta także z aplikacji do zarządzania swoimi finansami (25%). Mimo to, zdaniem 42% ankietowanych, kobiety z poprzednich generacji w ich rodzinie nadal preferują bankowość tradycyjną. Więcej niż połowa woli robić zakupy w sklepach stacjonarnych (53%). Co dziesiąta nigdy nie skorzystała z żadnych usług bankowych (10%).
– Skłonność konsumentów do korzystania z technologii – nie tylko w obszarze zarządzania finansami, ale również w innych obszarach życia codziennego – rośnie wraz ze wzrostem poziomu kompetencji cyfrowych w społeczeństwie. 15% Polek, które wzięły udział w badaniu twierdzi, że starsze pokolenia w ich rodzinie zaczęły obsługiwać płatności internetowe i zakupy online.
To pokazuje, że coraz więcej przedstawicieli tzw. silver generation staje się aktywnymi członkami gospodarki cyfrowej. Aplikacje i narzędzia cyfrowe powinny być zatem łatwe w obsłudze i tworzone pod kątem wielu różnych grup odbiorców. Powinny oferować każdemu użytkownikowi, bez względu na wiek, wyjątkową wartość dodaną – mówi Daria Auguścik, dyrektorka ds. rozwoju biznesu e-commerce w Mastercard.
O Womenomics Study 2022
Globalne badanie konsumenckie Womenomics Study przeprowadzone za pomocą wywiadów online wśród 12 tys. kobiet między 25. a 75. rokiem życia z 12 krajów europejskich. Były to: Polska, Hiszpania, Portugalia, Francja, Włochy, Niemcy, Szwajcaria, Austria, Rumunia, Chorwacja, Serbia, Bułgaria.
Badanie przeprowadzono przez Burson i Alpha Research dla Mastercard między 26 lipca a 30 sierpnia 2022 r. Dane zostały zebrane metodami online poprzez panel internautów.