Blisko 90 proc. użytkowników adblocków na różne sposoby dopuszcza komunikację marketingową – raport o adblockach (IAB Polska)
  • 0
  • 1
20.03.2024

Blisko 90 proc. użytkowników adblocków na różne sposoby dopuszcza komunikację marketingową – raport o adblockach (IAB Polska)

Najnowsza edycja badania IAB Polska na temat zjawiska blokowania reklam pokazuje znaczące wyhamowanie wzrostu liczby użytkowników adblocków, który odnotowano w poprzednich badaniach z lat 2016 (36 proc.) i 2017 (42 proc.). Wzrasta natomiast liczba osób akceptujących przekaz reklamowy.

88 proc. użytkowników blokujących reklamy dopuszcza częściową styczność z różnymi formami komunikacji marketingowej. Z kolei 60 proc. ankietowanych osób nie blokuje wszystkich stron WWW.

Osiem lat temu udział użytkowników sieci stosujących oprogramowanie blokujące reklamy wzrastał o kilka punktów procentowych rocznie. Ostatnie badanie IAB Polska pokazuje, że odsetek dorosłych internautów stosujących adblocki w 2023 r. wyniósł 45 proc. To tylko nieznaczny wzrost w stosunku do 42 proc. odnotowanych w 2017 r.

Najnowsze wyniki pokazują, że tempo rozwojowe zjawiska wyhamowało i ustabilizowało się. W najbliższych latach można spodziewać się utrzymania tego trendu.

– Szacowana penetracja adblocków utrzymuje się od siedmiu lat na poziomie 42–45 proc., po uprzednich bardzo dynamicznych wzrostach. Świadczy to o dojrzałości i nasyceniu rynku w tym zakresie. Ciekawi fakt, że w tym samym czasie o 10 p.p. wzrósł odsetek osób dopuszczających komunikację marketingową. To może sugerować, że użytkownicy są bardziej skłonni do zaakceptowania reklam, ale pod warunkiem mniej inwazyjnej formy i lepszego dopasowania komunikatu marketingowego – mówi Paweł Korzeniowski, AdStack architect z Ringier Axel Springer Polska.

Z badania IAB Polska wynika, że jedynie 5 proc. ogółu internautów blokuje reklamę online w sposób zdecydowany. Ponad 80 proc. użytkowników adblocka dopuszcza pewne „rozluźnienie” blokady. Użytkownicy ci korzystają z rozwiązań, które pomimo zainstalowania oprogramowania pozwalają na styczność z komunikacją marketingową:

  • połowa użytkowników stosuje tzw. white listy i zezwala na nienatrętne reklamy,
  • 60 proc. nie blokuje wszystkich stron WWW,
  • 28 proc. nie korzysta z adblocków we wszystkich przeglądarkach.

Dominującym powodem instalacji adblocka jest determinacja użytkowników w eliminowaniu natrętnych reklam

– Poszukiwanie nowych, kreatywnych sposób prezentacji reklam będzie dla branży nie mniejszym wyzwaniem niż budowanie zaufania użytkowników przez zapewnienie odpowiednich standardów ochrony danych i transparentności komunikatów. Badanie pokazuje, że użytkownicy coraz bardziej zwracają uwagę na kwestie związane z bezpieczeństwem danych osobowych i prywatnością online. Ochrona prywatności jest motywacją do instalowania adblocka dla aż 35 proc. internautów – komentuje Wiktor Gerliński, ad product manager z Ringier Axel Springer Polska.

Obok szczegółowej analizy powodów korzystania z adblocków i ich wpływu na treści online raport IAB Polska:

  • porusza kwestie związane z instalacją oprogramowania na różnych urządzeniach cyfrowych,
  • pokazuje gotowość użytkowników do płatnej eliminacji reklam,
  • omawia świadomość wpływu reklam na finansowanie treści,
  • rozprawia się z pokutującymi wciąż mitami na temat adblocków.

Raport można pobrać ze strony IAB Polska.

  • 1
IAB Polska publikuje raport o adblockach

IAB Polska publikuje raport o adblockach

20 marca 2024

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
20.03.2024

Echa webinaru Brandly360 „Dynamic pricing i AI w e-commerce: jeszcze innowacja czy już konieczność?”

Wyzwania związane z wdrożeniem automatyzacji cen, praktyczne i wartościowe dla skalowania sprzedaży przykłady implementacji dynamicznych strategii cenowych, wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesie wyznaczania cen, zastosowania zjawiska automatyzacji w sprzedaży i marketingu, a także występujące na rynku rozwiązania dla e-commerce. To wszystko omówiono podczas organizowanego przez Brandly360 webinaru „Dynamic pricing i AI w e-commerce: jeszcze innowacja czy już konieczność?”.