- 0
- 1
Blisko 90 proc. użytkowników adblocków na różne sposoby dopuszcza komunikację marketingową – raport o adblockach (IAB Polska)
Najnowsza edycja badania IAB Polska na temat zjawiska blokowania reklam pokazuje znaczące wyhamowanie wzrostu liczby użytkowników adblocków, który odnotowano w poprzednich badaniach z lat 2016 (36 proc.) i 2017 (42 proc.). Wzrasta natomiast liczba osób akceptujących przekaz reklamowy.
88 proc. użytkowników blokujących reklamy dopuszcza częściową styczność z różnymi formami komunikacji marketingowej. Z kolei 60 proc. ankietowanych osób nie blokuje wszystkich stron WWW.
Osiem lat temu udział użytkowników sieci stosujących oprogramowanie blokujące reklamy wzrastał o kilka punktów procentowych rocznie. Ostatnie badanie IAB Polska pokazuje, że odsetek dorosłych internautów stosujących adblocki w 2023 r. wyniósł 45 proc. To tylko nieznaczny wzrost w stosunku do 42 proc. odnotowanych w 2017 r.
Najnowsze wyniki pokazują, że tempo rozwojowe zjawiska wyhamowało i ustabilizowało się. W najbliższych latach można spodziewać się utrzymania tego trendu.
– Szacowana penetracja adblocków utrzymuje się od siedmiu lat na poziomie 42–45 proc., po uprzednich bardzo dynamicznych wzrostach. Świadczy to o dojrzałości i nasyceniu rynku w tym zakresie. Ciekawi fakt, że w tym samym czasie o 10 p.p. wzrósł odsetek osób dopuszczających komunikację marketingową. To może sugerować, że użytkownicy są bardziej skłonni do zaakceptowania reklam, ale pod warunkiem mniej inwazyjnej formy i lepszego dopasowania komunikatu marketingowego – mówi Paweł Korzeniowski, AdStack architect z Ringier Axel Springer Polska.
Z badania IAB Polska wynika, że jedynie 5 proc. ogółu internautów blokuje reklamę online w sposób zdecydowany. Ponad 80 proc. użytkowników adblocka dopuszcza pewne „rozluźnienie” blokady. Użytkownicy ci korzystają z rozwiązań, które pomimo zainstalowania oprogramowania pozwalają na styczność z komunikacją marketingową:
- połowa użytkowników stosuje tzw. white listy i zezwala na nienatrętne reklamy,
- 60 proc. nie blokuje wszystkich stron WWW,
- 28 proc. nie korzysta z adblocków we wszystkich przeglądarkach.
Dominującym powodem instalacji adblocka jest determinacja użytkowników w eliminowaniu natrętnych reklam
– Poszukiwanie nowych, kreatywnych sposób prezentacji reklam będzie dla branży nie mniejszym wyzwaniem niż budowanie zaufania użytkowników przez zapewnienie odpowiednich standardów ochrony danych i transparentności komunikatów. Badanie pokazuje, że użytkownicy coraz bardziej zwracają uwagę na kwestie związane z bezpieczeństwem danych osobowych i prywatnością online. Ochrona prywatności jest motywacją do instalowania adblocka dla aż 35 proc. internautów – komentuje Wiktor Gerliński, ad product manager z Ringier Axel Springer Polska.
Obok szczegółowej analizy powodów korzystania z adblocków i ich wpływu na treści online raport IAB Polska:
- porusza kwestie związane z instalacją oprogramowania na różnych urządzeniach cyfrowych,
- pokazuje gotowość użytkowników do płatnej eliminacji reklam,
- omawia świadomość wpływu reklam na finansowanie treści,
- rozprawia się z pokutującymi wciąż mitami na temat adblocków.
Raport można pobrać ze strony IAB Polska.
- 1