Black Friday 2019: oznaki zwrotu ku bardziej odpowiedzialnej konsumpcji wśród europejskich konsumentów
  • 0
  • 2
27.11.2019

Black Friday 2019: oznaki zwrotu ku bardziej odpowiedzialnej konsumpcji wśród europejskich konsumentów

Czterech na dziesięciu Europejczyków deklaruje, że zainteresowanie zrównoważonym podejściem do życia zmotywowało ich do ograniczenia wydatków. Co to oznacza w kontekście zbliżającego się święta zakupowego, jakim jest Black Friday?

29 listopada 2019 r. obchodzimy Black Friday. Zakupowy fenomen, który narodził się w Stanach Zjednoczonych, teraz obecny jest na całym świecie. Przez ostatnie lata widok walczących o promocje stał się powszechnym zjawiskiem. Z drugiej strony można zauważyć coraz bardziej świadome podejście konsumentów do robienia zakupów. Pokazuje to tegoroczna edycja „European Consumer Payment Report” firmy Intrum.

Według badania 42 proc. konsumentów z 24 krajów Europy zgadza się ze stwierdzeniem: „moje zainteresowanie podejściem sustainability zmotywowało mnie do ograniczenia wydatków”. Odsetek ten jest jeszcze wyższy w Grecji (61 proc. zgadza się ze stwierdzeniem), na Słowacji i w Rumunii (po 58 proc.), a także w Portugalii (57 proc.).

W innych krajach Europy ta zmiana nie jest tak widoczna. Na przeciwległym biegunie uplasowały się Holandia z 26 proc. konsumentów, którzy zgadzają się z powyższym stwierdzeniem i Wielka Brytania (29 proc.).

Zrównoważone alternatywy
Dane potwierdzają rosnący wpływ debaty zarówno na temat tego, ile konsumujemy, jak i negatywnego wpływu konsumpcjonizmu na środowisko oraz klimat.

Niektórzy działacze wykorzystują Black Friday jako przykład tego zjawiska. Ruch White Monday zachęca ludzi do unikania zakupów z okazji Black Friday i ponownego użycia, naprawy oraz wypożyczenia odzieży czy innych towarów.

Respondenci w grupie wiekowej 18–21 lat stanowią najwyższy odsetek wszystkich ankietowanych (47 proc.), którzy zgodzili się ze stwierdzeniem, że idea zrównoważonego rozwoju ogranicza ich wydatki. Ale średnia dla każdej z grup wiekowych wynosi ponad 40 proc. Pokazuje to, jak daleką drogę przeszła debata na temat zrównoważonego rozwoju.

Media społecznościowe wpływają na wydawanie pieniędzy
Raport pokazuje również, że media społecznościowe mają wpływ na nasze zrównoważone wydatki, jak i na mniej świadome wydawanie.

32 proc. europejskich konsumentów uważa, że media społecznościowe wpływają na wzrost świadomości dotyczącej kupowania produktów, które są etyczne, pochodzą ze zrównoważonego źródła. W tym kontekście mieszkańcy Finlandii, Grecji i Portugalii zajmują najwyższą pozycję w rankingu.

Z drugiej strony niezdrowy wpływ social media także daje się zauważyć w wynikach badania. 39 proc. konsumentów z Europy zgadza się ze stwierdzeniem, że „media społecznościowe wywierają presję, aby konsumować więcej, niż się powinno”.

Rosnące obawy związane z kryzysem klimatycznym i zachowaniem równowagi ekologicznej zaczynają wpływać na chęć i motywacje europejskich konsumentów do wydawania pieniędzy. W tegorocznej edycji naszego „European Consumer Payment Report” dostrzegamy oznaki tego, że apetyt zakupowy Europejczyków się zmienia. Do zakupów podchodzimy bardziej racjonalnie, konsumpcjonizm traci na sile – mówi Mikael Eriksson, CEO & president Intrum.

O raporcie
Raport bazuje na danych zebranych od 24 004 konsumentów z 24 krajów w Europie. Jego pełna treść będzie dostępna od 28 listopada na stronie www.intrum.pl.

  • 2
Intrum

Według raportu Intrum Europejczycy zwracają się ku bardziej odpowiedzialnej konsumpcji

27 listopada 2019

26 listopada 2019

  • 1
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
26.11.2019

Cherrissimo, marka czekoladek zachęca: „Podaruj sobie chwilę dla siebie”

Należąca do grupy Mieszko marka Cherrissimo rozpoczęła w listopadzie kampanię telewizyjną „Zanurz się w chwili”. Jak przekonuje, intensywny tryb życia współczesnych kobiet powoduje, że często brakuje im chwil tylko dla siebie. A każdy taki moment wyrwany z zabieganej rzeczywistości to prezent, jaki kobieta może podarować samej sobie. Jego dopełnieniem może być delektowanie się smakiem pralin.