Biedronka z najtańszym koszykiem zakupów w marcu – badanie ASM Sales Force
  • 0
  • 5
16.04.2024

Biedronka z najtańszym koszykiem zakupów w marcu – badanie ASM Sales Force

Biedronka zdetronizowała Auchan w wyścigu o pozycję lidera najtańszych sieci handlowych. Najmocniej drożeją napoje (14%) i produkty sypkie (13%), natomiast największy spadek odnotowały produkty tłuszczowe (28%). Najtańsze zakupy oferowały hipermarkety, a najdroższe kanał e-grocery. Tak wynika z najnowszego badania Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency.

W ciągu ostatnich miesięcy wskaźnik inflacji znacznie się obniżył. Polacy wciąż jednak nie odczuwają tego przy codziennych zakupach. Ceny większości produktów spożywczych nadal rosną. W marcu średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o blisko 2% w porównaniu z poprzednim miesiącem i o 0,41% w skali roku.

Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2024 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub.r. wzrosły o 2%. W stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosły o 0,2%. Tempo wzrostu cen jest najniższe od 2019 r. Eksperci prognozują jednak, że w najbliższych miesiącach może nastąpić lekki wzrost inflacji, głównie przez zakończenie działań osłonowych w zakresie cen żywności i energii.

Średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o w marcu 5,65 zł i wyniosła 292,87 zł

Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w lutym. W sześciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (21,84%), natomiast największy spadek w sklepach Kaufland (4,91%).

W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w dziewięciu na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano również w sieci Lidl. Średnia cena koszyka w marcu 2024 r. była tu wyższa o 27,22 zł niż w 2023 r., tj. o 10,7%.

Biedronka z najtańszym koszykiem zakupów w marcu – badanie ASM Sales Force

Spadek cen zaobserwowano natomiast w sklepach:

  • Biedronka (18,08%),
  • Selgros Cash & Carry (4,49%),
  • Kaufland (1,8%),
  • Polomarket (0,09%).

Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o jedyne 0,41%: z 291,67 zł w marcu 2023 r. do 292,87 zł w marcu 2024 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci, moglibyśmy zapłacić 204,35 zł (więcej o 8,73 zł niż w lutym). Przyjmując najwyższe ceny – 366,25 zł (więcej o 7,02 zł niż w lutym br.).

Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w marcu 2024 r. wyniosła 161,90 zł

Jest ona o 1,71 zł niższa niż w lutym br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w marcu 2024 r. była niższa o 8,22% niż przed rokiem. Koszyk maksymalny był w marcu 2024 r. droższy o 2,49 % niż w 2023 r.

– Powrót stawki VAT na część produktów żywnościowych do poprzedniej – 5% wartości to główny temat w branży handlowej na przełomie marca i kwietnia. Tak jak przewidywaliśmy, część sieci wzięła podwyżki wyznaczonych produktów na siebie. Niektóre zdecydowały się nawet na aktywne promowanie tych decyzji wśród klientów. Obecnie obserwujemy niższą aktywność działań sieci handlowych. Mimo to w naszym zestawieniu po raz pierwszy od wielu miesięcy doszło do zmiany na pozycji lidera najniższych cen.

Nie mam wątpliwości, że pozostali uczestnicy badania podejmą rękawicę i jeszcze nie raz będziemy świadkami zaciętej walki o uwagę klientów. W najbliższych tygodniach, w ślad za zbliżającymi się mistrzostwami Euro 2024 w Niemczech, spodziewamy się wysypu akcji promocyjnych budowanych na emocjach kibiców piłki nożnej. Szczególnie że polskiej reprezentacji udało się zakwalifikować do udziału w finałach – komentuje wyniki raportu Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Po długiej dominacji Auchan pozycję lidera najniższych cen zdobywa sieć Biedronka

Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł w marcu 229,03 zł. To wzrost o 11,15 zł, czyli o 5,11% więcej niż najtańszy koszyk w lutym br., należący przed miesiącem do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 8,76 zł (Auchan) i 52,46 zł (Lidl). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w marcu 2024 r. odnotowano w sieci Netto. Za analizowany zestaw produktów trzeba było w niej zapłacić 331,07 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach – 283,67 zł

Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery – 346,53 zł. Najtańsze zakupy (292,87 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

W badaniu zestawiono ceny kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów. Zestawienie pokazuje, że w marcu 2024 r. względem 2023 r. podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów:

  • chemia domowa i kosmetyki,
  • dodatki,
  • napoje,
  • słodycze,
  • produkty sypkie,
  • używki i piwo.

W ujęciu rok do roku potaniały:

  • produkty tłuszczowe (27,70%),
  • mrożonki (8,54%),
  • mięso, wędliny i ryby (6,38%),
  • nabiał (6,29%).

W największym stopniu zdrożały napoje

Wzrost ten wyniósł w marcu br. 14,09% wobec 2023 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 12,75%, słodycze o 4,03% oraz używki i piwo o 3,65%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen. Najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii dodatki (w marcu 2024 r. drożej o 0,35%).

W marcu w przypadku minimalnych cen produktów liderem został Auchan

Oferował 22 produkty w cenach minimalnych. Kolejno uplasowały się:

  • Biedronka – 9 produktów z najniższymi cenami,
  • sklepy Aldi i Selgros Cash & Carry – 2 produkty z najniższymi cenami,
  • Dino, Intermarchė, Lidl, Makro Cash & Carry, Netto i Polomarket – po jednym produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (20)  w marcu br. można było znaleźć w sieci Intermarché

Kolejno uplasowały się:

  • sieć Netto (15 produktów),
  • Aldi (4 produkty),
  • E.Leclerc i Polomarket (po 3 produkty),
  • Dino, Makro Cash & Carry i Selgros Cash & Carry (po 2 produkty),
  • sklepy Kaufland, Lidl i Carrefour z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

O badaniu

W badaniu i raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego. Znalazły się w nim najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii. Były to: nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne. ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

Badanie obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii w sklepach:

  • stacjonarnych,
  • internetowych,
  • tzw. hybrydach, czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline.

Rodzaje analizowanych sklepów:

  • Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów.
  • E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w internecie.
  • Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu.
  • Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach.
  • Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m².
  • Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m².
  • Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych.
  • Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.

16 kwietnia 2024

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
16.04.2024 ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Mini Paczka InPost: Twoje rozwiązanie do wysyłki drobnych przedmiotów

Mini Paczka to innowacyjna usługa oferowana przez InPost, która ułatwia wysyłkę niewielkich przedmiotów w sposób ekonomiczny i wygodny. Dzięki Mini Paczce, możesz nadać niewielkie przedmioty za niewielkie pieniądze. Wymiary Mini Paczki to maksymalne: 4 x 23 x 40 cm, minimalne 10 x 15 cm, a maksymalna waga to 3 kg. To idealne rozwiązanie dla osób, które potrzebują wysłać drobne przedmioty, takie jak dokumenty, biżuterię, gry komputerowe, akcesoria do telefonu i wiele innych.