Bank BNP Paribas startuje z inicjatywą „Gdzie są nasze Patronki?”
  • 1
  • 1
12.03.2021

Bank BNP Paribas startuje z inicjatywą „Gdzie są nasze Patronki?”

Na kartach historii Polski zapisało się wiele inspirujących i wyjątkowych kobiet: laureatki Nagrody Nobla, zdobywczynie medali olimpijskich, kreatorki trendów w sztuce, nauce i innych dziedzinach życia. Jednak według statystyk aż 90% patronów polskich szkół to mężczyźni. Bank BNP Paribas 8 marca rozpoczął program „Gdzie są nasze Patronki?”, w którym zachęca szkoły do przyjmowania nazwisk patronek, jednocześnie przybliżając losy niezwykłych kobiet. Placówki, które wezmą udział w akcji, będą miały szansę na przystąpienie do konkursu i powalczenie o grant.

Wierzymy, że trzeba czerpać z różnorodności, bo tylko wówczas można osiągać lepsze wyniki. Kobiety to przecież połowa tego świata, a mimo tego ich osiągnięcia są nadal pomijane. Tym razem naszą uwagę przykuła zauważalna dysproporcja płci patronów i patronek szkół podstawowych oraz średnich w Polsce. Dlatego w najnowszej inicjatywie chcemy zwrócić uwagę właśnie na te kwestie, a ponieważ role społeczne są kształtowane już od najmłodszych lat, to edukacja na temat roli kobiet w biznesie, nauce czy kulturze jest naszym zdaniem szczególnie ważna – mówi Agnieszka Konarzewska, dyrektorka departamentu komunikacji marketingowej w Banku BNP Paribas.

Inicjatywa banku skierowana jest do prawie 11 tys. placówek edukacyjnych w kraju, które nie mają jeszcze patrona. Projekt ma zachęcić uczniów, rodziców, nauczycieli i dyrekcje szkół do obsadzenia w roli patronki jednej z wyjątkowych kobiet. Na potrzeby akcji stworzono serwis www.patronki.pl. Szkoły znajdą tam informacje, jak przeprowadzić proces nadania imienia patronki, przydatne dokumenty czy materiały edukacyjne i wypowiedzi ekspertów. Na stronie znalazły się również sylwetki kobiet, które mogą zostać patronkami. Do objęcia opieką merytoryczną zaproszono Annę Kowalczyk, dziennikarkę, autorkę książki „Brakująca połowa dziejów: krótka historia kobiet na ziemiach polskich”.

Do programu można zgłaszać się na stronie WWW. Zgłosić mogą się szkoły, które chciałaby mieć patronkę. Każda placówka, która weźmie udział w naborze, będzie mogła też starać się o grant na promocję nowej patronki. O jego przyznaniu szkole zdecyduje specjalna komisja.

„You Can’t Be What You Can’t See” – mawiała amerykańska aktywistka na rzecz praw dziecka, Marian Wright Edelman. W czasach szczególnie trudnych dla praw i wolności kobiet te słowa brzmią jeszcze mocniej. Młodzieży w Polsce, w tym zwłaszcza dziewczynkom, nadal brakuje inspirujących kobiecych autorytetów. Spośród wszystkich postaci, z jakimi polscy uczniowie i uczennice spotykają się w toku wieloletniej edukacji, kobiety stanowią ledwie kilka procent – bohaterek podręczników, autorek lektur i… patronek szkół. A przecież nic tak nie wzmacnia wiary we własną siłę i sprawczość, ani nie zachęca do śmiałego sięgania po marzenia, jak przykład tych, którym się udało je zrealizować – dodaje Anna Kowalczyk.

W ramach działań promujących inicjatywę i zachęcających do zgłaszania szkół będą wykorzystywane różne aktywności w mediach. Działania reklamowe wspierają również influencerzy, m.in.:

  • Agnieszka Jankowiak-Maik, czyli „Babka od histy”, która na potrzeby kampanii przygotuje gotowe scenariusze lekcji o kobietach w historii,
  • Joanna Okuniewska, autorka popularnego podcastu „Tu Okuniewska”.

Ideę komunikacyjną oraz działania ATL i digital przygotowała agencja VMLY&R Poland. Za zakup mediów odpowiada Havas Media.

  • 1
„Gdzie są nasze Patronki?”

„Gdzie są nasze Patronki?” – pyta BNP Paribas

Dorota

4 tygodnie temu

Niech BNP Parisbas podzieli się wiedzą, jak wyglądają te proporcje we Francji.
https://www.lemonde.fr/les-decodeurs/article/2015/04/18/de-jules-ferry-a-pierre-perret-l-etonnant-palmares-des-noms-d-ecoles-de-colleges-et-de-lycees-en-france_4613091_4355770.html
Jest co robić n'est-ce pas?

12 marca 2021