- 0
- 6
Ile kosztowała kampania prolife? Aktywistki wraz z domem mediowym szacują jej wartość
Tylko do 1 lutego Fundacja Nasze Dzieci – Edukacja, Zdrowie, Wiara mogła wydać nawet 5,5 mln zł na nośniki reklamowe przedstawiające grafikę z płodami i plakaty z hasłem „Kochajcie się mamo i tato”. Szacunkową wartość kampanii wyliczył dom mediowy Media People na podstawie danych z Kantar Media.
Pierwsze billboardy zaczęły pojawiać się jesienią 2020 r., po ogłoszeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie jednej z trzech przesłanek prawnej dostępności aborcji, prawdopodobnie jako odpowiedź na ogólnokrajowe protesty w tej samej sprawie.
Na przełomie stycznia i lutego pojawiły się również billboardy z hasłem „Kochajcie się mamo i tato”, promujące stowarzyszenie Sychar. Fundatorem tych billboardów również jest Fundacja Nasze Dzieci – Edukacja, Zdrowie, Wiara.
Estymacji kwoty wydatków na kampanię podjęły się Martyna Kaczmarek wraz z Pauliną Zagórską we współpracy z niezależnym domem mediowym Media People. Kaczmarek to działaczka społeczna, aktywistka na rzecz równouprawnienia i feministka. Prowadzi konto na Instagramie, które obserwuje 35 tys. osób. Zagórska zaś to aktywistka i feministka, której konto o tematyce społeczno-lewicowej na Instagramie obserwuje 43 tys. osób.
Wcześniej koszty próbowała oszacować też redakcja „Newsweeka”. Obliczony koszt to około 4,5 mln zł.
Jak szacują aktywistki wraz z domem mediowym Media People, kwota rate card (cennik przed rabatami) w okresie od listopada 2020 do końca stycznia za wykorzystane nośniki mogła wynieść 17 242 585 zł netto. Jeśli założyć, że fundacja świadomie negocjowała koszty i uzyskała poziom rabatów taki jak profesjonalny rynek, który specjalizuje się w zakupach i negocjacjach, kwota po rabatach przeznaczona na zakup mediów według estymacji domu mediowego Media People to:
- 5 172 776 zł netto,
- dodatkowe około 8% (413 tys. zł netto) na produkcję plakatów do wyklejenia.
Łącznie 5 585 776 zł netto. Jaka kwota została finalnie zakontraktowana, objęte jest tajemnicą handlową.
Aktywistki postanowiły zestawić kwotę wydatków na kampanię ze świadczeniami niezbędnymi dla osób z niepełnosprawnością. W odniesieniu do celów fundacji z wpisu do KRS, 5 585 776 zł (plakaty z płodami, plakaty „Kochajcie się mamo i tato”) to przykładowo ekwiwalent (każda pozycja z listy sumuje się do około 5 585 000 zł):
- rocznego dożywienia 4655 dzieci (według stawek poznańskiego MOPR z czasu pandemii: 200 zł/miesiąc, tj. 1200 zł/rok);
- rocznej terapii indywidualnej dla 831 rodziców ciężko chorych dzieci (140 zł x 4 spotkania miesięcznie = 560 zł/miesiąc, 6720 zł/rok);
- rocznej terapii dla 612 par (190 zł x 4 spotkania miesięcznie = 760 zł/miesiąc, 9120 zł/rok);
- rocznej terapii dla 582 rodzin (200 zł x 4 spotkania (jedno tygodniowo) = 800 zł/miesiąc, 9600 zł/rok;
- wypożyczenia 4702 specjalistycznych łóżek rehabilitacyjnych na okres 1 roku (miesiąc: 99 zł, 1188 zł/rok);
- kupno 1868 sztuk specjalnego wózka dziecięcego dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym: 2990 zł;
- zakup 186 ultrasonografów;
- 1640 tygodniowych turnusów rehabilitacyjnych dla dzieci z trisomią;
- budowa i wyposażenie 124 placów zabaw (średnia cena 45 tys. zł).
Ze względu na zintensyfikowane działania fundacji w ostatnich tygodniach wartość wynajętych nośników na 11 marca jest z pewnością jeszcze większa.
Estymacji kwoty wydanej przez fundację dokonał niezależny dom mediowy Media People na podstawie danych z firmy Kantar Media, które są standardem do monitoringu wydatków reklamowych w Polsce. Kantar dostarcza danych dotyczących wszystkich reklamodawców umieszczających reklamy w największych firmach outdoorowych. Narzędzie to jednak nie monitoruje mniejszych, regionalnych dostawców lokalnych nośników reklamowych.
- 6