96 proc. Polaków śledzi w social media przynajmniej jednego influencera. Badanie IQS
  • 0
  • 1
8.07.2021

96 proc. Polaków śledzi w social media przynajmniej jednego influencera. Badanie IQS

21 mln Polaków (96 proc.) śledzi profil lub kanał przynajmniej jednego influencera. Tak wynika z badań o sile influencerów w Polsce, przeprowadzonych przez agencję badawczą IQS. Najaktywniejsze pod względem liczby obserwowanych kont i profili są osoby w wieku 16–24 lata, które śledzą średnio 64 konta bądź profile wybranych influencerów.

Największa liczba obserwowanych kont w tej grupie wiekowej to konta instagramowe. Na kolejnych miejscach uplasowały się Tik Tok, YouTube, Facebook oraz Twitter. Najmniejszą liczbę obserwowanych kont i profili deklarują osoby w grupie wiekowej 45–55 lat. Tu średnia wynosi 17. Na pierwszym miejscu w rankingu liczby obserwowanych kont według kanałów w social media jest Twitter, a najmniej popularny jest Twitch.

Odnoszę wrażenie, że kontakt z treściami publikowanymi przez influencerów w niektórych grupach wiekowych jest częstszy niż kontakt z członkami rodziny. 87 proc. badanych przyznaje, że ma kontakt z takimi treściami przynajmniej kilka razy w tygodniu, a połowa deklaruje niemal codzienny kontakt z contentem tworzonym przez influencerów – mówi Marta Rybicka, senior business director w agencji badawczej IQS.

Rozrywka, kulinaria i gry to trzy najpopularniejsze tematycznie kategorie śledzonych profili i kanałów, choć to nie rozrywka jest głównym motywem ich wyboru. Badani mówią, że najważniejsze jest dla nich współdzielenie pasji i zainteresowań z influencerami. Istotne są także praktyczne porady i tricki, którymi ci dzielą się na swoich kanałach.

Influencerzy to chyba jedna z najbardziej stereotypizowanych grup w Polsce. Właśnie dlatego tak ważne jest rzetelne badanie tego zjawiska, odbiorców influencerów i siły samego influencer marketingu.

Badania IQS pokazały, że prawie wszyscy internauci śledzą konta swoich ulubionych twórców internetowych, i to nie tylko dla rozrywki. Od influencerów czerpią wiedzę, szukają u nich inspiracji i – co najważniejsze z perspektywy influencer marketingu – podejmują pod ich wpływem decyzje, a nawet zmieniają nawyki – komentuje Kamil Bolek, członek zarządu grupy LTTM zajmującej się influencer marketingiem.

59 proc. badanych twierdzi też, że influencerzy mają pozytywny wpływ na ich nastrój. Nie dziwi więc fakt, że 74 proc. Polaków, którzy śledzą przynajmniej jednego influencera, deklaruje podejmowanie za ich namową określonych działań. Najczęściej jest to subskrypcja polecanych kanałów i profili. W dalszej kolejności wymieniane są:

  • zmiana nawyków (32 proc.),
  • korzystanie z polecanych aplikacji (29 proc.),
  • odwiedzanie polecanych miejsc (27 proc.),
  • kupno polecanych produktów (26 proc.).

O badaniu
Badanie zrealizowane przez agencję badawczą IQS między 15 a 17 czerwca 2021 r. Badanie CAWI na panelu Opinie.pl, próba reprezentatywna N=585 Polaków w wieku 12–55 lat.

96 proc. Polaków śledzi w social media przynajmniej jednego influencera

96 proc. Polaków śledzi w social media przynajmniej jednego influencera

7 lipca 2021