5 mld zł na reklamę online coraz bliżej. IAB Polska/PwC AdEx
  • 0
  • 1
16.01.2020

5 mld zł na reklamę online coraz bliżej. IAB Polska/PwC AdEx

Po trzech kwartałach 2019 r. nakłady na reklamę online wzrosły o prawie 380 mln zł względem porównywalnego okresu roku wcześniejszego. Dzięki temu ich całkowita wartość osiągnęła 3,5 mld zł. Przełożyło się to na dynamikę rok do roku na poziomie 12% – pokazuje badanie IAB Polska/PwC AdEx.

W trzecim kwartale 2019 r. tempo rozwojowe reklamy cyfrowej utrzymało dwucyfrowy indeks zaobserwowany we wcześniejszym kwartale. Dzięki temu wydatki na reklamę online po trzech kwartałach wzrosły o 12%. Jeśli w ostatnim kwartale utrzymało się zbliżone tempo rozwojowe, można liczyć na to, że cały rok zamknął się przekroczeniem rekordowej kwoty 5 mld zł.

W badanym okresie utrzymały się kluczowe mechanizmy rynkowe, które wpływają na jego obraz. Wysoką dynamikę notuje wciąż komunikacja marketingowa na urządzeniach mobilnych, która wypracowała 45% wzrostu. Na tempo rozwojowe rynku nadal duży wpływ mają media społecznościowe oraz reklama sprzedawana w modelu programmatic.

Ogólny obraz rynku również nie uległ zmianie. Dominuje reklama graficzna z prawie połową udziałów tortu reklamowego online. Marketing w wyszukiwarkach pozyskuje prawie jedną trzecią, ogłoszenia ponad jedną szóstą, zaś e-mail około 2%. Utrzymała się także dynamika poszczególnych formatów. Wszystkie one wypracowały dodatnie indeksy, oprócz reklamy e-mail, która wciąż notuje wskaźnik ujemny.

Nie zmienił się też udział poszczególnych branż w wydatkach na reklamę online. Ranking sektorów jest prawie identyczny, jak w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Na miejscu zdecydowanego lidera plasuje się handel. Kolejne miejsca zajmują odpowiednio: telekomunikacja, motoryzacja, finanse i żywność. Największy wzrost odnotowała kategoria odzież i dodatki (ponad 30%). Wysokie indeksy (ponad 10%) osiągnęła również większość liderów rankingu.

O badaniu
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 r. Jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie najważniejsze firmy internetowe. Wyniki nie wyczerpują jednak pełni wydatków reklamowych w Internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w Internecie. Na wydatki te składają się przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej oraz prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć charakter zarówno gotówkowy, jak i barterowy.

W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Sare, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, Interia, IPG Mediabrands, Leadr, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Re:define, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP.

Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius. Dane zbierano do 20 grudnia 2019 r.

Wydatki na reklamę online po trzech kwartałach 2019

15 stycznia 2020

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
15.01.2020

Branża internetowa cierpi na brak wyspecjalizowanych pracowników. Badanie IAB Europe

3/4 europejskich pracodawców z branży internetowej wskazuje, że brak odpowiednich kwalifikacji kandydatów jest główną barierą podczas procesu rekrutacji. Ponadto w przeważającej większości państw UE system edukacji nie nadąża za cyfrową rewolucją, która od kilkunastu lat dzieje się na naszych oczach – wynika z raportu IAB Europe „Kapitał ludzki w środowisku cyfrowym”.