33 mln zł kary dla UPC za klauzule niedozwolone
  • 0
  • 0
13.08.2019

33 mln zł kary dla UPC za klauzule niedozwolone

Prezes UOKiK uznał za niedozwolone klauzule stosowane przez UPC. Zakwestionowane postanowienia dotyczą m.in. możliwości jednostronnego podwyższania abonamentu za kablówkę oraz zmiany istotnych warunków w wykonywanych umowach. Kara to prawie 33 mln zł i nakaz zwrotu niesłusznie naliczonych opłat.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały skargi na to, że UPC Polska jednostronnie wyłącza niektóre kanały i podwyższa abonament. W związku z tym prezes UOKiK przeanalizował regulaminy i wzorce umowne. Wydał decyzję, w której uznał klauzule stosowane przez firmę za niedozwolone.

UPC Polska gwarantował tylko liczbę kanałów telewizyjnych o określonej tematyce. Nie zaś  konkretne programy wskazane w wykazie. Działo się to, ponieważ operator przyznał sobie prawo do dowolnej i jednostronnej zmiany kanałów lub mógł je usunąć w czasie trwania umowy. Potwierdzają to skargi konsumentów. Wiele osób wybrało ofertę UPC ze względu na dostępność konkretnych kanałów. Potem je im wyłączano.

UPC Polska zastrzegał, że wyłączenie kanałów nie jest zmianą umowy. W efekcie przy umowach na czas określony konsument musiałby ponosić opłaty, gdyby chciał zrezygnować z usług UPC. Zdaniem UOKiK operator w umowach na czas określony nie może zmieniać ustalonych w nich istotnych warunków. Do takich właśnie należy wykaz kanałów. W takiej sytuacji osoby, które miały umowy na czas określony, powinny mieć prawo do rezygnacji z usług UPC. W umowach na czas nieokreślony kanały mogą się zmienić tylko z ważnych przyczyn wymienionych w regulaminie lub umowie.

Wprowadzanie podwyżek bez konkretnych powodów. UPC zastrzegał przy umowach na czas nieoznaczony, że ma prawo zwiększyć abonament od 5 do 8 zł raz w roku. Nie podawał jednak, z jakich przyczyn.

Arbitralne decydowanie o tym, czy wizyta technika była nieuzasadniona. W takiej sytuacji UPC obciążał konsumenta opłatą 50 zł. Ocena tego, czy serwis był potrzebny, była jednostronna. Konsument nie mógł jej zweryfikować. Mogło to jednocześnie zniechęcać klientów do składania reklamacji.

Zbyt ogólne przesłanki do wypowiedzenia klientowi umowy lub ich brak. Na przykład firma zastrzegała, że może to zrobić z „ważnych przyczyn, w szczególności prawnych, technicznych, organizacyjnych lub ekonomicznych”. Tym samym klient nie wiedział, jakie czynniki sprawią, że nie będzie mógł korzystać z usług UPC.

Kara za stosowanie klauzul niedozwolonych wyniosła prawie 33 mln zł (32 858 511 zł). Prezes UOKiK nakazał UPC Polska poinformować konsumentów o decyzji i oddać im opłaty za podwyżki abonamentu czy nieuzasadnione wezwanie technika. Przedsiębiorca powinien też przywrócić klientom usunięte kanały telewizyjne, jeżeli są one nadal dostępne w ofercie. Decyzja nie jest prawomocna.

13 sierpnia 2019

  • 0
  • 3
  • 0
  • 0
  • 0
13.08.2019

„Multiscreening 5” IRCenter – nowe zwyczaje odbioru treści wideo

Ostatni rok przyniósł wzrost popularności kanałów VoD w Polsce. Przede wszystkim kluczowych graczy na rynku: Cda.pl i Netflixa – pokazuje raport „Multiscreening 5” IRCenter. Coraz bardziej widoczna jest multikanałowość konsumpcji tego typu wideo. Ci sami użytkownicy oglądają na kilku różnych sprzętach, w zależności od potrzeby chwili. Czy urządzenia toczą między sobą walkę o uwagę odbiorców? A może się uzupełniają?