Współcześni konsumenci kochają wygodę zakupów online, lecz równie mocno pragną czuć się dobrze z tym, co i od kogo kupują – badanie Havas Group
  • 0
  • 1
14.05.2020

Współcześni konsumenci kochają wygodę zakupów online, lecz równie mocno pragną czuć się dobrze z tym, co i od kogo kupują – badanie Havas Group

Konsumenci chcą kupować bardziej świadomie. Oczekują, że ich partnerzy handlowi ułatwią im to, sprzedając produkty dobre dla naszej planety (94%), rezygnując z produktów szkodliwych dla zdrowia (88%) i gwarantując uczciwe ceny dla dostawców i producentów (71%) – wynika z kolejnej odsłony „Prosumer Report” Havas Group.

„Retail Forward” to najnowsza edycja badania „Prosumer Report” przeprowadzonego przez Havas Group na grupie 15 903 kobiet i mężczyzn w 37 krajach, także w Polsce. Wśród uczestników badania zdefiniowano grupę określaną jako prosumenci. Są oni influencerami mającymi wpływ na rozwój rynku, wybory marek oraz zachowania konsumpcyjne innych. Cokolwiek prosumenci robią dzisiaj, konsumenci głównego nurtu będą prawdopodobnie robić za 6 do 18 miesięcy.

W porównaniu ze stanem sprzed kilku lat świat handlu detalicznego jest praktycznie nie do poznania. Sposób, w jaki robimy zakupy, uległ zmianie, podobnie jak miejsca, w których ich dokonujemy. Amazon i Alibaba należą do świata handlu detalicznego od stosunkowo niedawna. Mimo to ponad jedna czwarta prosumentów i milenialsów twierdzi, że gdyby tylko ci dwaj detaliści pozostali w grze, byłoby to dla nich wystarczające. Serwis Alibaba zdominował handel w Chinach, a ponad 200 mln osób odwiedza Amazon.com każdego miesiąca.

Giganci e-detaliczni używają także swoich platform, by pozycjonować się jako ekosystemy, w których można swobodnie funkcjonować. Zasięg Alibaby rozciąga się na streaming muzyczny i wideo, rezerwację podróży, usługi finansowe, sztuczną inteligencję, wiadomości i wiele innych. Amazon nadal wkracza do naszego świata poprzez takie usługi, jak Dash, Fresh, Pay i Alexa.

Rywalizujący z nimi sprzedawcy detaliczni mogą jednak nadal skutecznie konkurować dzięki tak istotnym cechom, jak wyznawane wartości i bycie „meaningful”. Choć konsumenci kochają wygodę zakupów online, chcą również czuć się dobrze z tym, co i od kogo kupują. Pragną doświadczać poczucia wspólnoty i więzi, o które trudno w świecie cyfrowym. Tradycyjne zakupy zaspokajały te potrzeby. Obecnie sklepy poza dostarczaniem towarów muszą być miejscami, w których ludzie mogą się gromadzić w celu zdobycia znaczących doświadczeń i interakcji.

Detaliści muszą pamiętać o wartościach
Prosumenci chcą konsumować lepiej i bardziej świadomie. Oczekują, że ich partnerzy handlowi ułatwią im to:

  • sprzedając produkty dobre dla naszej planety (94%),
  • rezygnując z produktów szkodliwych dla zdrowia (88%),
  • gwarantując uczciwe ceny dla dostawców i producentów (71%).

Współcześni konsumenci oczekują, że sprzedawcy będą wspierać wyższe dobro, jakkolwiek to określą.

„Prosumer Report” wskazuje 5 sposobów, jakimi można to osiągnąć:

  1. Dbanie o nasz stan zdrowia i dążenie do jego poprawy.
  2. Ochrona planety.
  3. Tworzenie sprawiedliwszego ekosystemu gospodarczego (np. poprzez uczciwe wynagradzanie dostawców i producentów – oczekuje tego siedmiu na dziesięciu prosumentów).
  4. Wywieranie nacisku na wytwórców, by byli transparentni w kwestiach pochodzenia i sposobu produkcji towarów.
  5. Lokalne ugruntowanie – współcześni konsumenci szukają detalistów, którzy odgrywają bardziej znaczącą rolę w swoich społecznościach. Ponad połowa twierdzi, że jedną z rzeczy, których oczekują od detalistów, jest podkreślanie znaczenia produktów lokalnych.

Ambient shopping jest tuż za rogiem
Ludzie coraz częściej oczekują, że zakupy online będą dostępne również w trybie offline. Z „Prosumer Report” wynika, że 75% konsumentów chciałoby mieć możliwość natychmiastowego zakupu za pomocą smartfonów wszystkiego, co widzi w pobliżu.

Konsumenci pełni sprzeczności
Warto jednak podkreślić, że zakupy są dziś o wiele bardziej skomplikowane niż kiedyś. Ludzie są rozdarci między wartościami wyznawanymi a wartością produktów. Ponad połowa konsumentów twierdzi, że odmówi zakupu towarów u detalistów, którzy nie podzielają ich wartości. Jednocześnie jednak prawie tyle samo osób przyznaje, że w przypadku zakupów cena zawsze będzie ważniejsza od ich osobistych przekonań.

I choć, jak wynika z badania z roku 2017, 71% konsumentów uważa, że najlepszym sposobem na uratowanie planety jest mniejsze spożycie, 66% twierdzi, że kupowanie nowych rzeczy sprawia im przyjemność. Sprzedawcy muszą ostrożnie poruszać się po tych emocjonalnych labiryntach.

Handel w czasach pandemii
W czasie kryzysu spowodowanego koronawirusem byliśmy świadkami wielu wyzwań związanych z zaopatrzeniem społeczeństwa konsumpcyjnego. Te wyzwania i niedobory na nowo zdefiniowały nasze podstawowe potrzeby, począwszy od żywności, po zdrowie i higienę. Zagwarantowanie zaopatrzenia przeniosło detalistów na pierwszą linię frontu. Wzmocniło znaczenie ich obecności i zobowiązań, a także niebezpieczeństwa świata rządzonego przez logistycznych gigantów, takich jak Amazon.

W następstwie pandemii pojawią się nowe pytania. Siła nabywcza, nadszarpnięta przez spowolnienie gospodarcze, będzie w centrum zainteresowania konsumentów bardziej niż kiedykolwiek. Bycie aktywnym konsumentem stanie się obywatelskim obowiązkiem w celu ożywienia gospodarki. Pojawią się także nowo ukształtowane zachowania nabywcze, uwzględniające ostatnie wymagania sanitarne i społeczne.

Raport „Retail Forward” można pobrać ze strony www.havas.com po pozostawieniu danych.

  • 1
Havas Group

Raport „Retail Forward” Havas Group

14 maja 2020

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
14.05.2020

Ruch wokół nośników OOH wraca do normy. Analiza firmy Proxi.cloud

Przez ostatnie dwa miesiące firma technologiczna Proxi.cloud zbierała dane na temat ruchu wokół nośników OOH, obserwując 140 tys. dorosłych Polaków w 230 lokalizacjach. Jak wynika z raportu, od pierwszego do piątego tygodnia tzw. narodowej kwarantanny rejestrowano coraz większe spadki – na poziomie nawet 60%. Jednak w ostatnich trzech tygodniach trend zaczął się odwracać. Ruch był mniejszy o około 40% w porównaniu do czasu sprzed pandemii. Obecnie natomiast to niecałe 27%.

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
14.05.2020

Centra handlowe w cieniu epidemii. Badanie firmy Kantar

Ośmiu na dziewięciu Polaków przyznaje, że nie odwiedziło żadnego centrum handlowego w pierwszym tygodniu działania tego typu obiektów. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług, Polacy są sceptyczni w kwestii korzystania z centrów handlowych w obecnej sytuacji. Niemal 40% osób, które wcześniej bywały w galeriach, nie wybiera się tam w ciągu najbliższego miesiąca. Około 1/3 badanych spodziewa się, że sytuacja wróci do normy nie wcześniej niż w ciągu 3–6 miesięcy, a 35% uważa, że potrwa to jeszcze dłużej.