„Vlop.me – scrolluj więcej, śpij mniej” – platforma social media od Fundacji Panoptykon
  • 1
  • 17
29.08.2023

„Vlop.me – scrolluj więcej, śpij mniej” – platforma social media od Fundacji Panoptykon

„Nasz algorytm cię pochłonie”, „Z nami nigdy nie zaśniesz” – tak reklamuje się VLOP, nowa platforma social media. Reklama wyświetla się na ciężarówce jeżdżącej po Warszawie. Aplikacja nie istnieje, a za akcją stoi Fundacja Panoptykon.

W poniedziałek na ulice Warszawy wyjechała ciężarówka z ekranami inspirowanymi serialem „Black Mirror”. Na ekranach emitowana jest reklama nowej rewolucyjnej platformy społecznościowej – VLOP! Zwraca ona uwagę zaniepokojonych przechodniów hasłami typu:

  • „Nasz algorytm cię pochłonie”;
  • „Będziesz chciał więcej i więcej!”.

VLOP już tu jest. I używasz go codziennie.

  • 9
Reklama Vlop na ulicach Warszawy

Reklama Vlop na ulicach Warszawy

Reklama Vlop na ulicach Warszawy
Reklama Vlop na ulicach Warszawy
Reklama Vlop na ulicach Warszawy
Reklama Vlop na ulicach Warszawy
Reklama Vlop na ulicach Warszawy
Reklama Vlop na ulicach Warszawy
Reklama Vlop na ulicach Warszawy
Reklama Vlop na ulicach Warszawy

Platforma VLOP! w rzeczywistości jednak nie istnieje, a za całą akcją stoi Fundacja Panoptykon

Nazwa fikcyjnej aplikacji to skrót od Very Large Online Platforms. Jest to określenie używane oficjalnie przez Unię Europejską w kontekście największych platform internetowych na świecie, takich jak Facebook, TikTok, X (dawniej Twitter) czy YouTube.

Nieistniejąca platforma społecznościowa promująca się dwuznacznymi, niepokojącymi hasłami ma zwrócić uwagę na to, jak działają cybergiganci typu Facebook czy TikTok, których aplikacji używamy codziennie. Korzystają oni z algorytmów, których główny cel jest jeden: podrzucać coraz więcej rzeczy, które nas angażują i uzależniają od scrollowania.

Panoptykon podkreśla, że korzystanie z takich feedów może u młodszych użytkowników i użytkowniczek wywoływać problemy psychiczne, prowadzić do depresji i innych zaburzeń. To, czym „reklamuje” się VLOP!, każdy z nas już od dawna ma w swoim telefonie.

Wraz z akcją wystartowała strona vlop.me

Fundacja Panoptykon tłumaczy na niej zagrożenia związane z działaniem algorytmów największych platform. Zachęca też do włączenia się do walki o lepszy feed.

Akcja Fundacji Panoptykon wpisuje się w działania Unii Europejskiej. Do 25 sierpnia, na mocy nowego unijnego prawa, tj. aktu o usługach cyfrowych (Digital Services Act, w skrócie DSA) wielkie platformy internetowe, takie jak Facebook czy TikTok musiały wdrożyć zmiany. Mają one umożliwić użytkownikom i użytkowniczkom korzystanie z lepszych feedów.

Zmiany na platformach dotyczą m.in. algorytmów rekomendujących treści

Od 25 sierpnia platformy muszą nie tylko wyjaśniać logikę funkcjonowania swoich feedów. Muszą też proponować użytkownikom i użytkowniczkom możliwość wyboru przynajmniej jednego systemu doboru treści, który nie bazuje na śledzeniu. Oznacza to, że nie wykorzystuje danych osobowych do rekomendowania nam treści. Platformy muszą także:

  • regularnie oceniać ryzyka związane z działaniem swoich algorytmów;
  • wykazywać, jak starają się im zapobiegać.

Panoptykon i inne organizacje broniące praw cyfrowych w całej Europie chcą nagłośnić temat. Również kontrolować, czy i jak platformy wdrażają nowe przepisy. Chcą też, żeby jak najwięcej ludzi zdawało sobie sprawę z tego, że feedy w komórkach uzależniają jak cukier, a lepsza jakość treści na feedach jest ważna dla zdrowia psychicznego.

Koncept kreatywny kampanii i produkcja: Grupa Nowy Ład.

  • 9
Vlop.me – platforma społecznościowa od Fundacji Panoptykon

Vlop.me – platforma społecznościowa od Fundacji Panoptykon

Vlop.me – platforma społecznościowa od Fundacji Panoptykon
Vlop.me – platforma społecznościowa od Fundacji Panoptykon
Vlop.me – platforma społecznościowa od Fundacji Panoptykon
Vlop.me – platforma społecznościowa od Fundacji Panoptykon
Vlop.me – platforma społecznościowa od Fundacji Panoptykon
Vlop.me – platforma społecznościowa od Fundacji Panoptykon
Vlop.me – platforma społecznościowa od Fundacji Panoptykon
Vlop.me – platforma społecznościowa od Fundacji Panoptykon

28 sierpnia 2023