Stawiamy na łatwość, szybkość i dostępność, czyli ścieżki zakupowe Polaków w 2021 r.
  • 0
  • 1
8.06.2021

Stawiamy na łatwość, szybkość i dostępność, czyli ścieżki zakupowe Polaków w 2021 r.

Epidemia, zamknięcie sklepów stacjonarnych i spędzanie większej ilości czasu w domu – wszystkie te czynniki znacząco wpłynęły na nasze zwyczaje zakupowe. Agencja badawcza Atena Research & Consulting sprawdziła, jaką ścieżkę zakupową konsumenci przechodzą od momentu poszukiwania produktu do finalizacji transakcji. 80% badanych twierdzi, że zakupy w Internecie są szybkie i łatwe, a ich ścieżki najczęściej rozpoczynają się na platformach handlowych – zaznacza tak 33% respondentów.

Trendy rynku e-commerce
Tegoroczne badanie ścieżek zakupowych online pokazało, że Polacy nabierają coraz większego przekonania do zakupów internetowych. Jest to po części związane z sytuacją epidemiologiczną i zamknięciem wielu sklepów stacjonarnych. Większość badanych zaznacza, że robi obecnie zakupy przez Internet dużo częściej niż przed pandemią, a sam proces jest dla nich szybki i łatwy.

Popularność zakupów online w Polsce z roku na rok rośnie. Jednak czy świt e-commerce może być paradoksalnie zmierzchem sklepów online? Coraz mniej osób zaczyna poszukiwania zakupowe od stron sklepów internetowych. Zakupy bezpośrednio na WWW producenta deklaruje 5% badanych. Dla porównania, w 2020 r. odsetek ten wynosił 13%.

Platformy handlowe podtrzymują silną pozycję lidera. To właśnie tu najwięcej polskich internautów rozpoczyna ścieżkę zakupową (33%). Rośnie zwłaszcza udział tych serwisów, które dają możliwość szukania produktów z różnych kategorii w jednym miejscu.

Allegro liderem sprzedaży online
Platformy handlowe na czele z Allegro są pierwszym miejscem, które odwiedzamy, chcąc dokonać zakupu. Wyszukiwarkę Google jako początek ścieżki zakupowej deklaruje 12% badanych.

87% respondentów, którzy wybrali serwisy handlowe jako miejsce rozpoczęcia poszukiwania produktu, spośród wszystkich platform zakupowych wskazuje na Allegro. Co ważne, nawet 97% konsumentów, którzy zaczynają poszukiwania na tej platformie, odnajduje tam to, czego szukało.

Zdecydowanym liderem rozpoznawalności platform jest Allegro – znane 94% Polaków, którzy przy ostatnim zakupie korzystali z Internetu. Tam swoją ścieżkę zakupową rozpoczyna już 32% konsumentów i odsetek ten z roku na rok rośnie.

Od czego zaczynamy poszukiwania?

Przede wszystkim weryfikujemy ceny produktów, które nas interesują. Zanim zdecydujemy się na zakup, sprawdzamy, gdzie możemy znaleźć coś najtaniej. Porównanie cen rozpoczynamy od Allegro – tak deklaruje 65% badanych oraz Google – 61%. Często sprawdzamy również dostępne rodzaje produktów, ich szczegółowe dane i opinie o nich.

Podobnie jak w ubiegłorocznym badaniu, w zdecydowanej większości kategorii produktowych dominującym miejscem rozpoczęcia poszukiwania produktu jest Allegro. Prawie połowa badanych zadeklarowała, że najchętniej kupuje tam np. środki czystości. W przypadku zakupów rozpoczynanych w wyszukiwarce Google jest to jedna na dziesięć osób. Równie silną pozycję ma kategoria dla domu i ogrodu, gdzie 44% badanych zaczyna poszukiwać produktów z tej kategorii na Allegro, a 13% w Google. Najmniejsze różnice pomiędzy tymi kanałami można dostrzec za to w artykułach dotyczących kultury i rozrywki (14% Google, 17% Allegro), jak też sportu i turystyki (29% Allegro vs 19% Google).

Kupić czy nie kupić?
Niemal identycznie jak w ubiegłym roku głównym powodem robienia zakupów w Internecie jest atrakcyjna cena produktów (41% wymieniło to jako jeden z powodów, a 28% jako główny czynnik). Dla konsumentów niezwykle ważna jest również dostępność produktów oraz łatwość dokonania zakupu. Darmową dostawę jako ważny powód dokończenia procesu zakupowego wskazuje natomiast 20% badanych.

W naszych decyzjach zakupowych duże znaczenie ma też urządzenie, którym się posługujemy. Jesteśmy jako konsumenci coraz bardziej otwarci na dokonywanie zakupów z urządzeń mobilnych. Porównując z ubiegłorocznym badaniem, wzrasta wykorzystywanie telefonów i tabletów podczas zakupów online (+6 p.p. vs 2020 r.). Może mieć to związek z pandemią oraz koniecznością współdzielenia sprzętu stacjonarnego przez kilku domowników – uważają badacze.

O badaniu
Badanie ilościowe zrealizowane przez Atena Research & Consulting wśród dorosłych Polaków, którzy dokonali zakupu w Internecie w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Badanie przeprowadzone metodą CAWI na panelu internetowym. Próba badawcza N=4010 internautów. Realizacja badania: kwiecień – maj 2021 r.

  • 1
ścieżki zakupowe Polaków w 2021 roku

Jakie są ścieżki zakupowe Polaków w 2021 roku?

Allegrotozlo

2 miesiące temu

Monopole nigdy nie służyły ludziom. Przez chwilę może wydawać się, że jest ok ale to krótkoterminowe korzyści - potem wszyscy tracą.

8 czerwca 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 1
8.06.2021

10% polskich konsumentów zostało wprowadzonych w błąd przy zakupie podrobionego produktu – pokazują wyniki badania

Z badania „Obywatele europejscy a własność intelektualna” przeprowadzonego przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej wynika, że konsumenci nadal mają trudności z rozróżnieniem towarów oryginalnych i podrobionych. 10% polskich konsumentów zostało wprowadzonych w błąd przy zakupie podrobionego produktu. 6,8% towarów importowanych do UE – o wartości 121 mld euro – to towary podrobione.

7 czerwca 2021