„Start-up i venture capital” – pierwsza książka o polskim VC napisana przez założyciela funduszu
  • 0
  • 1
27.06.2022

„Start-up i venture capital” – pierwsza książka o polskim VC napisana przez założyciela funduszu

23 czerwca ukazała się książka Szymona Janiaka „Start-up i venture capital. Co należy zrobić, by skutecznie pozyskać finansowanie dla swojej spółki”. W pragmatyczny, a momentami nawet brutalny sposób autor pokazuje, jak wygląda polski świat VC od wewnątrz.

Szymon Janiak krok po kroku wtajemnicza i przeprowadza czytelnika kompleksowo przez świat venture capital (VC). Punktem wyjścia jest przedstawienie obecnej sytuacji na polskim rynku VC. Autor edukuje „od A do Z” na temat tego, czym są fundusze – kto je tworzy, czym się różnią, w jaki sposób zarabiają, skąd biorą projekty.

W książce Janiak porusza m.in. następujące kwestie:

  • W jaki sposób przygotować spółkę do pozyskania inwestora oraz jakie elementy powinny być przy tym uwzględnione.
  • Jaką strukturę powinien mieć pitch deck oraz co się z tym wiąże, a także jak ważny jest feedback, o czym  zapominają zarówno przedstawiciele VC, jak i founderzy.
  • Jak przebiegają kolejne rundy inwestycyjne oraz potencjalny i realny exit.

Kiedy lata temu, jeszcze jako start-upowiec sięgałem po raz pierwszy po finansowanie od VC, nie było rzetelnych źródeł wiedzy, które pokazywałyby, co należy zrobić. Na rynku dostępne były głównie informacje ze Stanów Zjednoczonych, które kompletnie nie sprawdzały się w polskich realiach. Trzeba było uczyć się na własnych błędach – tłumaczy Szymon Janiak. – Dziś, wiele lat później, gdy zarządzam własnym funduszem, widzę wśród founderów te same problemy. Wciąż nie doszukałem się pozycji, która w prosty i kompleksowy sposób pokazałaby, co trzeba wiedzieć, by skutecznie pozyskać finansowanie od VC. Tak zrodził się pomysł na książkę.

Jest to szczególnie ważne teraz, gdy polski rynek venture capital osiągnął historyczny szczyt

Rekordowe wyniki dotyczą każdej z kluczowych metryk: liczby inwestycji, ich wartości, odsetka rund kontynuacyjnych. Jeszcze nigdy kapitał nie był dla start-upów tak dostępny. Znacząco przyczynia się to do rozwoju innowacyjności w Polsce, zaznaczając tym samym jej pozycję na tle innych krajów Europy. I choć kapitału jest wiele, rynek ten niezmiennie pozostaje bardzo konkurencyjny. Trzeba więc dołożyć wszelkich starań, by móc liczyć na tego typu środki.

W polskich realiach najlepsze VC inwestują̨ w około 1–3% start-upów, które do nich trafiają̨, a są ich tysiące. Sami, w obrębie funduszu, którym zarządzam, przyglądamy się rocznie ponad 1300 młodym spółkom. Nie ma czasu na pomyłki i kilkukrotną weryfikację tych samych pomysłów. Dlatego tak ważne jest, by founder przygotował się tak dobrze, jak tylko jest to możliwe. Drugiej szansy na rozmowę może po prostu nie być – wyjaśnia Janiak.

Książka Janiaka zyskała już pierwsze pozytywne recenzje

Wśród osób, które ją zarekomendowały, są m.in.:

  • Paweł Sikorski, partner funduszu ProtosNext,
  • Jarosław Kuźniar, założyciel agencji Kuźniar Media,
  • Michał Olszewski, partner funduszu Movens VC,
  • Mateusz Łagowski, chief executive officer w INKsearch,
  • Marian Noga, profesor doktor habilitowany i ekonomista,
  • Kacper Winiarczyk, chief commercial officer w Dott,
  • Mateusz Bodio, managing director funduszu RKKVC,
  • Kazimierz Krupa, były redaktor naczelny „Forbes Polska”, publicysta ekonomiczny reprezentujący spółkę Drawbridge,
  • Marek Kapturkiewicz, co-founder i partner funduszu Innovation Nest,
  • Karol Sadaj, country head Poland w Aion Banku.

W świecie, w którym każdy chce być start-upowcem, Szymon Janiak sprowadza ludzi na ziemię. Studzi emocje, plany i marzenia. Słusznie! Stojąc zwykle po drugiej stronie (poszukującego inwestorów), uważam, że im więcej wiedzy, a mniej złudzeń, tym lepiej dla rynku, biznesu, marzycieli. Zazwyczaj słyszy się: „Zrób MVP pomysłu i wróć”. Książka Janiaka sugeruje zrobienie pre-MVP, by móc szybciej skorygować plany. Co ważne – nie zwalnia z popełniania błędów – komentuje Jarosław Kuźniar, założyciel agencji Kuźniar Media.

– Edukująca, merytoryczna, szczera, bezkompromisowa, a nawet… brutalna. Taka jest książka Szymona Janiaka. Autor jako pierwszy w Polsce w kompleksowy sposób przedstawia świat start-upów. Opisuje, wyjaśnia, zadaje proste pytania, a nawet punktuje. Jest to pozycja przede wszystkim dla osób, które myślą o założeniu start-upu. Ale nie tylko! Styl, język i bezpośredniość autora sprawiają, że każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Takiej książki bardzo brakowało w branży. Cieszę się, że Szymon wypełnił tę lukę – w taki sposób recenzuje natomiast książkę Janiaka Karol Sadaj, country head Poland w Aion Banku.

Książka „Start-up i Venture Capital. Co należy zrobić, by skutecznie pozyskać finansowanie dla swojej spółki” dostępna jest do kupienia w formie fizycznej oraz jako e-book na stronie www.szymonjaniak.pl.

O autorze

Szymon Janiak to współtwórca i partner zarządzający Czysta3.vc. To jeden z najbardziej aktywnych funduszy venture capital w Europie Środkowo-Wschodniej, o kapitalizacji 50 mln zł. Tylko w ciągu ostatnich trzech lat zrealizował ponad 30 inwestycji w spółki z obszaru internet ventures. Z rynkiem innowacji związany jest od ponad dekady zarówno od strony start-upu, spółki doradczej, jak i funduszy. W przeszłości był m.in. członkiem rad nadzorczych kilkunastu spółek technologicznych oraz członkiem rady nadzorczej spółki notowanej na GPW, zarządzającej inwestycjami oraz świadczącej usługi w zakresie corporate finance.

Od wielu lat edukuje na temat start-upów. Tworzy eksperckie artykuły publikowane w zasięgowych polskich mediach oraz m.in. na portalu społecznościowym LinkedIn, na którym dociera do blisko 30 tys. obserwujących. Były wykładowca akademicki m.in. na Uniwersytecie Wrocławskim, Uniwersytecie SWPS czy w Wyższej Szkole Bankowej.

Partnerami książki są Bank BNP Paribas, Czysta3.vc, Evry1 oraz Przygody Przedsiębiorców. Marketing przy Kawie jest patronem medialnym publikacji.

  • 1
„Start-up i venture capital” – książka Szymona Janiaka

„Start-up i venture capital” – książka Szymona Janiaka

 

24 czerwca 2022

  • 1
  • 2
  • 0
  • 0
  • 0
24.06.2022

Legenda wrocławskiego żużla w kampanii „Prawdziwe historie” Otomoto na Dzień Ojca

Wspólna sportowa pasja i marzenie o Dakarze, do którego spełnienia dążą ojciec i syn. Z okazji Dnia Ojca Otomoto prezentuje kolejną historię, która kryje się za jednym z ogłoszeń na portalu. O wyjątkowej relacji, w której tle odnaleźć można Toyotę 4-Runner, opowiadają Zbigniew Lech – trzykrotny drużynowy mistrz Polski w żużlu i wicemistrz Polski w wyścigach motocyklowych enduro w klasie Masters oraz jego syn Filip.

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
24.06.2022

Popyt na towary luksusowe rośnie pomimo wojny i inflacji – odnotowuje Bain & Company

Pomimo zawirowań geopolitycznych i znacznego pogorszenia koniunktury gospodarczej sprzedaż osobistych dóbr luksusowych zwiększyła się w pierwszym kwartale rok do roku o 17–19 proc., wynika z raportu Bain & Company. Analitycy przewidują, że jeśli tempo wzrostu utrzyma się, w całym roku sprzedaż sięgnie 320–330 mld euro i będzie wyższa o 10–15 proc. w stosunku do 2021 r.