Kampania przeciw werbalnej przemocy wobec kobiet
  • 0
  • 1
24.11.2020

Kampania przeciw werbalnej przemocy wobec kobiet

Platforma do nauki języków obcych Babbel wraz z fundacją Centrum Praw Kobiet przygotowały kampanię mającą na celu zwiększenie świadomości wokół agresji językowej. Akcja związana jest z Międzynarodowym Dniem Eliminacji Przemocy wobec Kobiet, który obchodzony jest 25 listopada. Zaangażowali się w nią celebryci, m.in. Anna Wendzikowska.

Działania mają na celu uświadomienie, że przemoc wobec kobiet to nie tylko przemoc fizyczna. To również zwroty, do których przyzwyczajeni jesteśmy na co dzień, a często dają początek fizycznej agresji. Język nienawiści to przemoc słowna, od której wszystko się zaczyna.

Każdego dnia kobiety na całym świecie doświadczają przemocy. Szacuje się, że co trzecia kobieta w Polsce doznała jej ze strony mężczyzny [1]. Niestety wciąż wiele takich przypadków nie zostaje zgłoszonych na policję. Jak wynika z badań, Polacy w swoim otoczeniu najczęściej zauważają przemoc psychiczną. 54% respondentów przyznało, że zna przynajmniej jedną rodzinę, w której doszło do takiego aktu wobec kobiet. Przemoc w rodzinie jest najczęściej popełnianym przestępstwem po tych przeciwko mieniu i życiu. Najnowsze statystyki mówią także o tym, że do około 1/3 zabójstw kobiet w Polsce dochodzi właśnie w wyniku przemocy w rodzinie [2].

Według ONZ przemoc wobec kobiet ma charakter prawdziwej epidemii, która nie objawia się jedynie w czynach. Każdego roku miliony kobiet i dziewcząt na całym świecie są obrażane czy poniżane. W Polsce wedle badań przeprowadzonych na zlecenie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej przemocy psychicznej w rodzinie doświadczyło 27% badanych: 33% kobiet i 21% mężczyzn, najczęściej ze strony innego członka gospodarstwa domowego. Warto też zauważyć, że przemocy psychicznej ze strony aktualnego lub byłego partnera doświadczyła niemal co druga kobieta (43%).

Zgodnie z powszechną definicją przemocą psychiczną nazywamy zachowanie, którego celem jest umniejszanie poczucia własnej wartości ofiary, wzbudzanie w niej strachu, pozbawianie poczucia bezpieczeństwa i kontroli nad własnym życiem [1]. Język nienawiści jest swoistą podstawą tego typu przemocy. Z najnowszego raportu Kantara wynika, że psychicznej przemocy najczęściej dopuszczają się osoby z naszego najbliższego otoczenia, tj. ojcowie (32%), mężowie (25%) lub partnerzy (12%) i matki (17%).

Chociaż agresywne zwroty z ust bliskich bolą najbardziej, te wyrażane przez osoby obce również potrafią ranić i odciskać piętno na psychice ofiary. Wulgarne wyrażenia, seksistowskie uwagi, mobbing w pracy – to także elementy przemocy słownej i języka nienawiści. Ponadto w dzisiejszych czasach, w których tak powszechny jest Internet, a mnogość środków przekazu przyprawia o zawrót głowy, nietrudno o szerzący się język przemocy bezkarnie stosowany wobec drugiej osoby.

O przemocy werbalnej mówimy wtedy, gdy świadomie używamy języka do obrażania, poniżania, nękania lub marginalizowania jednostek lub grup ludzi. Nawet jeśli mizoginistyczne i nienawistne teksty czy komentarze są rozpowszechniane pośrednio w tekstach piosenek lub na forach internetowych, wpływają na samoocenę milionów dziewcząt i kobiet. Akt mowy, taki jak np. obraźliwy post w social media, to na pierwszy rzut oka ciąg słów. Dopiero to jego znaczenie może prowadzić do poważnych szkód emocjonalnych odbiorcy.

Język kształtuje percepcję każdego człowieka i prowadzi od uprzedzeń i stygmatyzacji, aż do braku szacunku i agresywnego zachowania. Uznanie, że słowa mogą być źródłem przemocy, jest zatem ważnym krokiem w dążeniu do stworzenia miejsca wolnego od przemocy zarówno w codziennym świecie, jak i wirtualnej rzeczywistości – wyjaśnia Cornelia Lahmann, lingwistka w Babbel.

Na niektóre z określeń przypisywanych tradycyjnie kobietom większość z nas nie zwraca uwagi. Począwszy od histeryzowania, przez rozdrażnienie spowodowane PMS-em, aż po brak zdolności kobiet do podejmowania męskich decyzji. Niestety, wśród społeczeństwa ciągle panuje powszechne przyzwolenie na pewnego rodzaju negatywne frazy, które mogą ranić potencjalnego odbiorcę i przyzwalać na rozwój przemocy.

  • „Nie bądź baba!”,
  • „Masz okres, czy co?”,
  • „Wracaj do kuchni!”,
  • „Dziewczynce nie przystoi”,
  • „Słaba płeć”

– to tylko przykłady. Zatrważającą większością są jednak niecenzuralne zwroty, które swoją mocą mogą wyrządzić wiele krzywdy. To wszystko powoduje, że problem przemocy werbalnej jest ciągle aktualny, a potrzeba nagłośnienia problemu nie ustaje – podkreślają inicjatorzy akcji.

Przemoc na poziomie języka to niestety bardzo częste zjawisko. Możemy ją obserwować w życiu publicznym, w mediach czy na portalach społecznościowych, ale bywa stosowana także w związku czy rodzinie. Znamy przypadki klientek naszej fundacji, które przychodząc do nas, wyrażają powątpiewanie, czy już należy im się pomoc. „On mnie nie bije, ale mnie wyzywa, obraża, szantażuje, grozi mi”… Tłumaczymy wtedy, że takie zachowania to także forma przemocy czy znęcania się, mimo że dzieją się „tylko” na poziomie języka. Tego typu sytuacje są nie tylko bardzo bolesne, ale stanowią również poważne zagrożenie dla zdrowia psychicznego. 

W każdej formie przemocy chodzi o sprawowanie władzy i kontroli, także na poziomie psychicznym. Aktualnie obowiązujące obostrzenia związane z pandemią sprzyjają stosowaniu przemocy, bo rodzą złość, frustrację, niepewność jutra, destabilizują sytuację finansową rodziny. To idealne warunki do gróźb i zastraszania, by wymóc na drugiej osobie posłuszeństwo. Nasze doświadczenia potwierdzają, że takich sytuacji jest w dobie pandemii niestety znacznie więcej – mówi Urszula Nowakowska, prezeska Centrum Praw Kobiet.

Do kampanii „#NiePrzesadzam” przyłączyło się wielu celebrytów czynnie wspierających podobne akcje społeczne, m.in. Klaudia Halejcio czy Joanna Kieryk. Twarzą kampanii oraz główną ambasadorką została aktorka, dziennikarka oraz modelka Anna Wendzikowska. Jej wizerunek będzie można na plakatach kampanii w warszawskim metrze. Ambasadorki zachęcają Polki do dzielenia się swoimi doświadczeniami i publikowania ich na własnych profilach w social media z hashtagiem #NiePrzesadzam.

Akcja nawołuje do przeciwstawiania się przemocy słownej. Uczula na to, by nie wyrażać zgody na zakorzenione w społeczeństwie krzywdzące zwroty, które wydźwiękiem mogą doprowadzić do coraz groźniejszych form przemocy, także przemocy fizycznej, a w konsekwencji kobietobójstwa.

[1] B. Gruszczyńska, Przemoc wobec kobiet. Aspekty prawnokryminologiczne, Warszawa, Wolters Kluwer, 2007
[2] https://static.im-g.pl/im/5/26198/m26198755,WYNIKI-BADANIA.pdf

  • 1
kampania przeciw werbalnej przemocy wobec kobiet

Ruszyła kampania przeciw werbalnej przemocy wobec kobiet

24 listopada 2020

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
24.11.2020

Grupa Żywiec daje butelkom drugie życie i wspiera służbę zdrowia oraz lokalną gastronomię

Grupa Żywiec po raz kolejny promuje butelki zwrotne jako opakowania najbardziej przyjazne dla środowiska. W ramach realizowanej od lat kampanii „Daj butelce drugie życie” w miastach, w których firma warzy swoje piwa, postawi specjalne strefy. Mieszkańcy będą w nich mogli oddawać butelki zwrotne bez paragonu. Dodatkowo za każdą oddaną butelkę Grupa Żywiec przeznaczy 1 zł na posiłki dla służby zdrowia z lokalnych restauracji.