Ponad 2,7 mln zł kary za sprzedaż na pokazach
  • 0
  • 1
10.07.2019

Ponad 2,7 mln zł kary za sprzedaż na pokazach

Prezes UOKiK nałożył ponad 2,7 mln zł kary na firmę Vget Polska. Spółka organizowała pokazy handlowe i wprowadzała konsumentów w błąd.

Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Vget w lutym 2019 r. Podstawą do zajęcia się tą sprawą były doniesienia prasowe oraz skarga miejskiego rzecznika konsumentów w Suwałkach. Żeby wyjaśnić sprawę, pracownicy UOKiK wcielili się w role tajemniczych klientów. Wzięli udział w jednej z prezentacji organizowanych przez firmę.

W trakcie kontroli UOKiK ustalił, że firma zapraszała konsumentów telefonicznie na bezpłatne badania w ramach „Akademii zdrowia” albo akcji „Zdrowa Polska”. Nie ujawniała handlowego charakteru pokazów. W trakcie prezentacji uczestnicy byli badani przy użyciu urządzenia AM Scan. Przedstawiciele firmy interpretowali wyniki tych badań i diagnozowali choroby. Później namawiali do zakupu produktów takich jak VitronMed czy VitronMagnetic. Miały one pomóc w pozbyciu się rzekomych dolegliwości.

Jednak AM Scan nie jest wyrobem medycznym do oceny stanu zdrowia, a oferowane urządzenia nie leczą chorób. Urząd stwierdził więc, że konsumenci byli wprowadzani w błąd. Informacja o chorobach mogła wpływać na decyzję o zakupie.

Na pokazy handlowe organizowane pod pozorem bezpłatnych badań przychodzą często osoby starsze. Łatwo takich ludzi przestraszyć złym stanem zdrowia i namówić do zakupu drogich produktów, które rzekomo miałyby im pomóc – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Ponadto prowadzący pokazy zachęcali do zakupu w ramach promocji. Urząd ustalił jednak, że sprzedaż następowała w ramach standardowej oferty spółki. Informacja o rzekomej promocji miała zaś jedynie zachęcić konsumentów do zakupu w trakcie prezentacji.

UOKiK nałożył na firmę Vget Polska karę w wysokości ponad 2,7 mln zł (2 723 917 zł). Firma musi zaniechać stosowania nieuczciwych praktyk. W tym zakresie prezes UOKiK nadał rygor natychmiastowej wykonalności. Ponadto przedsiębiorca musi listem poleconym poinformować o decyzji wszystkich klientów, z którymi zawarł umowy między 1 stycznia 2017 r. a 24 czerwca 2019 r.

To bardzo ważna decyzja i jedna z wyższych w historii UOKiK kar nałożonych na firmę organizującą pokazy handlowe. Mam nadzieję, że stanie się ona przestrogą dla innych firm i sprawi, że praktyki wprowadzania w błąd podczas pokazów zaczną znikać z rynku. Wywieranie presji na konsumentach i straszenie ich złym stanem zdrowia jest nie tylko niezgodne z prawem, ale również niemoralne – dodaje Marek Niechciał.

To już kolejna decyzja dotycząca pokazów handlowych w ostatnich miesiącach. W maju UOKiK ukarał firmy Vitaldream oraz R.A.M. Polska, które sprzedawały aplikator pola magnetycznego. W grudniu 2018 r. zapadła natomiast decyzja w sprawie firmy ACS Medica.

  • 1

10 lipca 2019

9 lipca 2019