Polacy na święta podarują perfumy, zabawki i kosmetyki – badanie domu badawczego Maison
  • 0
  • 0
16.12.2015

Polacy na święta podarują perfumy, zabawki i kosmetyki – badanie domu badawczego Maison

Większość Polaków (78%) lubi kupować prezenty świąteczne i zamierza obdarować bliskich w tym roku. Pod choinkę trafią przede wszystkim perfumy, zabawki dla dzieci i kosmetyki – pokazują wyniki badania opinii, przeprowadzonego na zlecenie Fundacji na rzecz Reputacji Marki „Premium Brand” przez dom badawczy Maison na panelu Ariadna.

Głównym kryterium, jakim kierują się Polacy, wybierając prezenty świąteczne, są oczekiwania obdarowywanych (77%). Duże znaczenie podczas zakupów mają promocje świąteczne (51%), wysoka jakość prezentów (50%) oraz niska cena (39%).

Reputacja marki (24%), polskie pochodzenie produktu (20%), opinia znajomych (19%) i prestiż (14%) to kolejne istotne kryteria zakupowe wskazywane przez respondentów.

Zdaniem prof. UW Dominiki Maison, eksperta ds. zachowań konsumenckich z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, uzyskane wyniki są spójne z tezą, że obecnie jakość produktu i wizerunek kreowany przez media przestają wystarczać. W ostatnich latach można zauważyć istotny wzrost znaczenia reputacji marek i firm.

Ponad połowa badanych (54%) zamierza w tym roku wydać na prezenty nie więcej niż 300 zł. 22% respondentów deklaruje, że przeznaczy na ten cel do 500 zł, 17% do 1000 zł, a pozostała grupa (7%) ponad 1000 zł.

Do najczęściej planowanych prezentów należą perfumy (44%), zabawki dla dzieci (43%), kosmetyki (42%), odzież (38%), książki (32%) i biżuteria (23%). Po 1% badanych zamierza obdarować bliskich meblami, komputerem stacjonarnym czy aparatem fotograficznym.

Większość respondentów (58%) już w połowie listopada miała sprecyzowane plany zakupu prezentów. Wśród pozostałych największa grupa deklarowała podjęcie decyzji w ciągu pierwszych dwóch tygodni grudnia. Nie brakuje także osób, które zakupy zostawią na ostatnią chwilę, tuż przed Wigilią (12%).

Raport można pobrać ze strony www.premiumbrand.com.pl.

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane dla Fundacji na rzecz Reputacji Marki „Premium Brand” przez dom badawczy Maison metodą CAWI na panelu Ariadna. Okres realizacji: 13–17 listopada 2015 r. Próba ogólnopolska licząca 1026 osób. Kwoty dobrano według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania.

Zobacz także:

  • 1

16 grudnia 2015

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
16.12.2015

„Drugi wiek maszyny” – nadchodzi rewolucja, a właściwie... już trwa

Scenariusze książek i filmów s-f stają się rzeczywistością. Są już samochody, które naprawdę same jeżdżą. Stworzony przez firmę IBM superkomputer Watson wygrał amerykański teleturniej „Jeopardy!”, nie dając szans dotychczasowym ludzkim mistrzom. Pytanie tylko: co będzie dalej? Do czego prowadzą nas te technologiczne przemiany? Odpowiedzi starają się udzielić autorzy książki „Drugi wiek maszyny”. Erik Brynjolfsson i Andrew McAfee z MIT omawiają czynniki, pod wpływem których zmieniać się będzie nie tylko nasza gospodarka, ale i nasze życie.

Reklama
Reklama