Jak koronawirus zmienił zwyczaje zakupowe Polaków? Badanie Mindshare Polska
  • 0
  • 7
4.06.2020

Jak koronawirus zmienił zwyczaje zakupowe Polaków? Badanie Mindshare Polska

Koronawirus zmienił wiele aspektów naszego codziennego życia. Jak potwierdza badanie Mindshare Polska, epidemia wpłynęła także na zwyczaje zakupowe Polaków. Największe spadki obecnie odnotowuje się w kategoriach produktów nieżywnościowych, m.in. odzieży, obuwia i paliwa. Z kolei w sektorze FMCG obserwuje się zwiększone zapotrzebowanie na artykuły będące podstawą codziennych posiłków, a zmniejszone na tzw. produkty przyjemnościowe.

Zwyczaje zakupowe Polaków się zmieniły. Wyniki badania napawają jednak nadzieją, że w najbliższej przyszłości większość kategorii produktów i usług nie powinna odnotowywać znaczących strat. Nawet pomimo tego, że obecnie 58% Polaków ocenia swoją sytuację finansową jako gorszą niż przed wybuchem epidemii.

Koronawirus a sytuacja finansowa gospodarstw domowych
Według badania zrealizowanego przez Mindshare obecnie 58% Polaków ocenia swoją sytuację materialną jako gorszą niż przed pandemią. Z tego 11% mówi o znaczącym pogorszeniu. Jednocześnie 72% badanych obawia się pogorszenia sytuacji materialnej w przyszłości.

Aktualnie tylko 26% Polaków uważa, że ich dochody wystarczają na wszystkie wydatki. To mniej o 10 p.p. niż przed wybuchem epidemii. Pogorszenie sytuacji materialnej gospodarstw domowych dotyczy właściwie wszystkich Polaków, bez względu na cechy demograficzne.

Jak koronawirus zmienił zwyczaje zakupowe Polaków? Badanie Mindshare Polska

Polacy kupują rzadziej, ale więcej
Poczucie bezpieczeństwa finansowego to ważny czynnik w zakupowej codzienności Polaków, podobnie jak rozluźniany właśnie lockdown. I tak 52% badanych deklaruje, że obecnie robi zakupy rzadziej. Jednocześnie 47% ankietowanych podczas jednorazowej wizyty w sklepie (stacjonarnym lub internetowym) kupuje większą liczbę produktów. To potwierdza, że rzadsze wizyty w sklepach są do pewnego stopnia rekompensowane przez wartość koszyka.

Zmiana zwyczajów zakupowych w sektorze FMCG
W sektorze FMCG możemy obecnie zaobserwować zwiększone zapotrzebowanie na artykuły będące podstawą codziennych posiłków. Stosunek osób kupujących więcej takich produktów niż przed epidemią (indeks) do tych, które obecnie kupują ich mniej, pokazuje, że największe wzrosty odnotowały produkty do wypieków własnych oraz sypkie, takie jak: ryż, mąka, kasze itp.

Jednocześnie ankietowani deklarowali rzadsze kupowanie dań gotowych – instant oraz mokrych. Wyniki te odzwierciedlają zmianę trybu życia Polaków i większą ilość czasu spędzanego w domu.

Według deklaracji ankietowanych najbardziej zagrożone zmniejszonym popytem są natomiast tzw. produkty przyjemnościowe, takie jak słodycze i alkohol. Spośród kategorii wybranych do badania największe spadki odnotowały:

  • żelki,
  • lody (impulsowe i w opakowaniach familijnych),
  • praliny i cukierki czekoladowe,
  • alkohol (wysoko- i niskoprocentowy).

Jak koronawirus zmienił zwyczaje zakupowe Polaków? Badanie Mindshare Polska

Produkty nieżywnościowe na minusie
Większość kategorii produktów nieżywnościowych odnotowuje obecnie spadki. Największe z nich dotyczą odzieży (indeks -42 p.p.) i obuwia (indeks -40 p.p.). Nie zmienia tego fakt, że przed wybuchem epidemii 59% badanych planowało zakup odzieży, a 53% obuwia w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Mniejsze zainteresowanie zakupem odzieży i obuwia z jednej strony może wynikać z braku możliwości realizacji doświadczenia touch & feel, które jest bardzo istotne przy tego rodzaju produktach. Z drugiej – w związku z tym, że ludzie rzadziej przebywają poza domem, mogą nie odczuwać dużej potrzeby odświeżenia garderoby. Zmiany w zwyczajach zakupowych, które pokazuje badanie, mogą również wskazywać na trend, w ramach którego konsumenci zaczęli rozważniej podchodzić do zakupów i analizować konsumpcję pod względem rzeczywistych potrzeb.

Duży spadek odnotowuje też kategoria paliw. Zakupy benzyny czy ropy w czasie pandemii deklaruje 36% badanych (indeks -27 p.p.). To bezpośredni wynik wprowadzenia ograniczeń dotyczących przemieszczania się, zmiany trybu pracy na zdalny, a także zamknięcia obiektów kulturalnych, sportowych i centrów handlowych.

Wśród produktów nieżywnościowych są jednak kategorie, które odnotowują indeks dodatni pod względem zakupów. Należą do nich przede wszystkim: środki czystości do domu (indeks +10 p.p.) oraz kosmetyki do mycia ciała (+10 p.p.). Wzrosło również zainteresowanie materiałami wideo na żądanie (indeks +6 p.p.).

Jak koronawirus zmienił zwyczaje zakupowe Polaków? Badanie Mindshare Polska

Epidemia a zmiana planów zakupowych
Koronawirus przyczynił się nie tylko do zmiany obecnych zwyczajów zakupowych Polaków. Wpłynął również na ich plany. Największe zmiany w tym obszarze na niekorzyść danej kategorii można zauważyć w kategorii samochodów osobowych. Połowa planujących przed pandemią zakup nowego lub używanego samochodu zrezygnowała z takich planów. Z tego 45% z powodu pogorszenia sytuacji finansowej, a 49% ze względu na niepewną przyszłość. Wybuch epidemii spowodował też rezygnację z planowanego kupna sprzętu sportowego (46%), mieszkania (45%) czy wzięcia kredytu gotówkowego (44%).

Jednocześnie koronawirus w najmniejszym stopniu wpłynął na decyzje osób, które przed epidemią planowały zakup dostępu do platform streamingowych. 69% ostatnio go dokonało, a 23% nadal planuje. Dodatkowo 11% badanych w związku z epidemią zdecydowało się na nieplanowany wcześniej zakup dostępu do serwisów takich jak Netflix, HBO Go, Amazon Prime.

Odporna na zmiany okazała się też kategoria akcesoriów komputerowych. Na kupno planowanych produktów zdecydowało się 42% badanych, a 44% ma zamiar go dokonać. 41% ankietowanych deklarowało również, że w okresie epidemii kupili usługi sieci komórkowych, które mieli wcześniej w planach. 46% zamierza to zrobić w najbliższym czasie.

Jak koronawirus zmienił zwyczaje zakupowe Polaków? Badanie Mindshare Polska

Plany zakupowe w najbliższych miesiącach
Duża część Polaków ma poczucie, że ich sytuacja finansowa się pogarsza lub pogorszy wkrótce. Mimo to badani patrzą w przyszłość dosyć optymistycznie. Jak wynika z deklaracji, w perspektywie najbliższych sześciu miesięcy będzie znacznie więcej osób, które zwiększą zakupy w poszczególnych obszarach, niż tych, które je zmniejszą.

W sektorze FMCG można zaobserwować indeks dodatni w niemal wszystkich kategoriach. Największy w kategoriach warzyw i owoców, produktów sypkich czy do wypieków własnych. Zmniejszony popyt, ale większy niż obecnie, w ciągu najbliższych miesięcy będą też odnotowywały artykuły, które dzisiaj tracą: żelki, alkohol wysokoprocentowy czy praliny i cukierki czekoladowe.

Jak koronawirus zmienił zwyczaje zakupowe Polaków? Badanie Mindshare Polska

Również wśród produktów nieżywnościowych w dłuższej perspektywie większość kategorii nie powinna ponosić dalszych strat. Dodatnie indeksy notują leki bez recepty na odporność, środki czystości i kosmetyki do mycia ciała. Niewielki spadek deklaracji zakupowych w najbliższej przyszłości został odnotowany jedynie w sześciu kategoriach:

  • sprzęt RTV,
  • sprzęt komputerowy,
  • mały sprzęt AGD,
  • duży sprzęt AGD,
  • usługi finansowe,
  • artykuły wyposażenia wnętrz.

Jak koronawirus zmienił zwyczaje zakupowe Polaków? Badanie Mindshare Polska

Deklaracje dotyczące planowanych decyzji zakupowych gospodarstw, które obserwują obecnie pogorszenie sytuacji finansowej, kształtują się bardzo podobnie, jak w przypadku ogółu badanych. Fakt ten napawa dodatkowym optymizmem w tym kontekście.

Gorsze nastroje Polaków w kontekście ich sytuacji finansowej nie są w dobie pandemii Covid-19 zaskoczeniem. Wynikają w dużej mierze z zachwiania rynku pracy oraz towarzyszącej temu niepewności o własne miejsce pracy. Niestety nikt do końca nie wie, jak będzie wyglądać konsumpcja w najbliższych miesiącach. Nie wiemy bowiem, jak będzie rozwijała się sytuacja epidemiczna.

Jednak pozytywne deklaracje zakupowe dotyczące najbliższych kilku miesięcy mogą świadczyć o pewnej otwartości Polaków na działania promocyjne i propozycje ze strony producentów. To ważne światełko w tunelu dla reklamodawców. Ci – podobnie jak konsumenci – także muszą się odnaleźć w „nowej normalności” – podsumowuje Karolina Chołuj, director, business planning, Mindshare Polska.

O badaniu
„Koronawirus a zwyczaje zakupowe Polaków. Raport z badania ilościowego (2020)”. Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie N=1000 internautów, reprezentatywnej dla badanej populacji pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.

Koronawirus a zwyczaje zakupowe Polaków. Raport z badania ilościowego (2020)

Koronawirus a zwyczaje zakupowe Polaków. Raport z badania ilościowego (2020)

4 czerwca 2020

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
4.06.2020

W Polsce największe wydatki na zakupy sportowe ponoszą respondenci w wieku 35–44 lata. Raport „Sports Retail Study 2020” Deloitte

Prawie 65 proc. Europejczyków badanych przez Deloitte uprawia minimum jedną dyscyplinę sportu. Jak wynika z raportu „Sports Retail Study 2020”, w Polsce ten wskaźnik wynosi 76,2 proc., co plasuje nas na pierwszym miejscu spośród badanych 8 krajów. Na drugim miejscu, jeżeli chodzi o odsetek osób deklarujących aktywność fizyczną, plasuje się Francja (70 proc.). Kolejne są Austria (68 proc.) oraz Niemcy (65 proc.).

3 czerwca 2020