Dove zobowiązał się do nieużywania AI do tworzenia wizerunków ludzi w reklamach
  • 1
  • 1
10.04.2024

Dove zobowiązał się do nieużywania AI do tworzenia wizerunków ludzi w reklamach

Marka Dove (Unilever) zobowiązała się do nieużywania w reklamach obrazów ludzi generowanych przez generatywną sztuczną inteligencję (GenAI). Z okazji 20-lecia platformy „Real Beauty” chce ponownie zwrócić uwagę na problem, jakim jest nierzeczywisty wzorzec piękna związany z rozwojem technologii.

Bohaterka spotu zatytułowanego „Code” prosi AI o wygenerowanie obrazów kobiet. Otrzymuje obrazy wyidealizowane i przefiltrowane, nieprzypominające prawdziwych kobiet. Następnie do promptów dodawana jest fraza „zgodnie z real beauty ad”. Wszystko przy wtórze przeboju „Pure Imagination”, spopularyzowanego przez film „Willy Wonka i fabryka czekolady” (a wykorzystany także np. w reklamie Chipotle).

Dove stworzył również zestaw wskazówek (promptów), aby ułatwić zainteresowanym tworzenie bardziej rzeczywistych obrazów ludzi.

Kampania ma pomóc wyeliminować szkodliwe i nierealistyczne standardy urody kobiet i dziewcząt

Szacuje się, że do 2025 r. 90% treści online będzie generowanych przez sztuczną inteligencję. Tymczasem rozwój AI stanowi zagrożenie dla dobrego samopoczucia kobiet. Jedna na trzy kobiety odczuwa presję, aby zmienić swój wygląd z powodu tego, co widzi w internecie. Nawet jeśli wie, że jest to fałszywe lub generowane przez sztuczną inteligencję.

Oczywiście AI może potencjalnie wspierać kreatywność i zapewniać dostęp do pięknych obrazów. Około jedna na cztery kobiety (w Stanach Zjednoczonych prawie dwie na pięć kobiet) zgadza się, że cenna jest możliwość tworzenia różnych wersji siebie za pomocą AI. Nadal jednak istnieje potrzeba większej reprezentacji i przejrzystości treści tworzonych przez technologię.

O badaniu:

Ankieta internetowa przeprowadzona przez Edelman Data x Intelligence w listopadzie i grudniu 2023 r. w 20 krajach. Badacze rozmawiali z ponad 33 tys. respondentów. Było wśród nich 19 306 mężczyzn i kobiet w wieku od 18 do 64 lat oraz 14 292 dziewcząt i chłopców w wieku od 10 do 17 lat.

  • 1
Dove zobowiązał się do nieużywania AI w reklamach

Dove zobowiązał się do nieużywania AI do tworzenia wizerunków ludzi w reklamach

10 kwietnia 2024