Sieć Publicis Health przystała na ugodę. Zapłaciła w USA prawie 350 mln dol. za przyczynienie się do zjawiska znanego jako kryzys opioidowy
  • 0
  • 1
4.02.2024

Sieć Publicis Health przystała na ugodę. Zapłaciła w USA prawie 350 mln dol. za przyczynienie się do zjawiska znanego jako kryzys opioidowy

Agencja Publicis Health zawarła z amerykańskimi stanami ugodę o wartości 350 mln dol. Chodzi o obsługę firmy farmaceutycznej Purdue Pharma i tym samym udział w rozszerzeniu kryzysu opioidowego.

Amerykańscy prokuratorzy stwierdzili, że sieć Publicis Health brała udział w tworzeniu „agresywnych i nieuczciwych strategii marketingowych” dla firmy Purdue Pharma. Takie strategie od lat 90. skłaniały lekarzy do przepisywania większej liczby recept i sprzedaży leku OxyContin, co pogłębiło kryzys opioidowy. Mowa o rosnącym uzależnieniu od silnych środków przeciwbólowych. Prowadziło to również do ofiar śmiertelnych.

Publicis Health odpowiadał jako właściciel agencji Rosetta, przejętej przez sieć 13 lat temu, a 10 lat później zlikwidowanej. Agencja wdrożyła strategię opracowaną dla Purdue Pharma przez McKinsey & Co., znaną jako „Evolve to Excellence”.

Postępowanie trwało trzy lata. Po wypłacie 343 mln dol. na rzecz stanów Publicis Health otrzymał odszkodowanie od swoich ubezpieczycieli w wysokości 130 mln dol.

Jak napisał Publicis w oświadczeniu:

(…) Niniejsza ugoda, w której prokuratorzy generalni uznali „działanie w dobrej wierze i społeczną odpowiedzialność biznesu Publicis Health, w żaden sposób nie stanowi przyznania się do wykroczenia lub odpowiedzialności. W razie potrzeby będziemy bronić się przed wszelkimi sporami sądowymi, których ta umowa nie rozwiązuje (…).

(…) Rola Rosetty ograniczała się do wykonywania wielu standardowych usług reklamowych, które agencje świadczą swoim klientom. Obejmowała produkty, które do dziś są przepisywane pacjentom objętym prywatnym ubezpieczeniem przez głównych ubezpieczycieli, Medicare i autoryzowane przez stanowe rady aptekarskie (…).

  • 1
Publicis Health w USA zapłaci prawie 350 mln dol. za przyczynienie się do zjawiska znanego jako kryzys opioidowy

Publicis Health w USA zapłaci prawie 350 mln dol. za przyczynienie się do zjawiska znanego jako kryzys opioidowy

3 lutego 2024