Raport płacowy firmy Hays Poland (I półrocze 2011 r.)
  • 0
  • 0
28.08.2011

Raport płacowy firmy Hays Poland (I półrocze 2011 r.)

W wielu branżach wzrost oczekiwań kandydatów spowodował wzrost oferowanych miesięcznych wynagrodzeń, wynika z najnowszego raportu płacowego opublikowanego przez międzynarodową firmę rekrutacyjną Hays Poland. Menedżerowie w województwie dolnośląskim, śląskim, małopolskim czy wielkopolskim mogą spodziewać się zarobków podobnych do tych, co w mazowieckim.
Kryzys na rynku pracy polskich specjalistów i menedżerów coraz bardziej idzie w zapomnienie.

– W pierwszym półroczu 2011 wyraźny wzrost zleceń, odmrażanie wcześniej wstrzymanych projektów rekrutacyjnych oraz zwiększona liczba nowych wakatów mogą świadczyć, że rynek kandydata wraca na dobre – twierdzi Michał Młynarczyk, dyrektor zarządzający Hays Poland. – Firmy nie wstrzymują już rekrutacji z powodu sytuacji gospodarczej.

Płace na razie się stabilizują, jednak w sektorach najbardziej dotkniętych przez kryzys pracodawcy, nauczeni trudnymi doświadczeniami spowolnienia gospodarczego, pozostają nadal ostrożni w podwyższaniu wynagrodzeń.

Niemniej w niektórych branżach widać wyraźne ożywienie, wzrost oczekiwań finansowych kandydatów i tym samym wzrost poziomu płac oferowanych przez przedsiębiorstwa.

Na wynagrodzenia, wyższe niż w zeszłym roku, mogą liczyć między innymi analitycy i kontrolerzy finansowi, informatycy, prawnicy czy pracownicy budownictwa przemysłowego – dodaje Młynarczyk. – Bez zmian pozostały zarobki w produkcji, ubezpieczeniach i bankowości, farmacji czy nieruchomości, marketingu i sprzedaży.
 

Spore różnice w wynagrodzeniach mają do nadgonienia informatycy, prawnicy czy marketingowcy. Prawnik in-house, bez uprawnień, na aplikacji w województwie mazowieckim najczęściej zarabia 12 000 zł brutto (max. 14 000 zł), podczas gdy jego kolega w województwie pomorskim czy wielkopolskim musi zadowolić się mniej niż połową tej kwoty, bo 5000 zł (max. 8000 zł).

Różnica między najwyższymi wynagrodzeniami web designerów może wynieść prawie 6500 zł (mazowieckie 13 000 zł, śląskie 10 000 zł, wielkopolskie 8000 zł, dolnośląskie 6800 zł), a kierowników IT nawet 18 000 zł (mazowieckie 40 000 zł, pomorskie 30 000 zł, małopolskie 25 000 zł, a śląskie 22 000 zł). Niezmiennie marketing manager najwięcej zarobi tylko w Warszawie, średnio 25 000 zł (max. nawet 35 000 zł), mniej we Wrocławiu – 16 000 zł (max. 25 000 zł) czy Poznaniu 15 000 zł (max. 20 000 zł)

W 2009 roku oraz w pierwszej połowie 2010 obserwowaliśmy spadek ofert pracy w obszarze marketingu. W okresie spowolnienia gospodarczego wiele organizacji ograniczało wydatki związane z marketingiem i reklamą, nabór na wiele stanowisk został wstrzymany, czasem redukowało się nawet całe działy marketingu. Firmy międzynarodowe centralizowały swoje komórki odpowiedzialne za działania marketingowe, tym samym ograniczając liczbę wolnych wakatów na lokalnych rynkach.

Od 2011 roku liczba otwartych projektów rekrutacyjnych wzrosła jednak o ponad połowę w porównaniu z rokiem poprzednim. Pracodawcy nie tylko wznawiają rekrutację na dotąd zamrożone projekty, ale także oferują nowe wakaty.

Ożywienie dotyczy zarówno marketingu produktowego i trade marketingu w branży FMCG, jak i marketingu technicznego oraz PR. Wzrasta znaczenie działań promocyjnych w Internecie, dlatego wiele nowych stanowisk jest związanych z e-marketingiem i komunikacją w Sieci.

Najbardziej poszukiwani są kandydaci zajmujący się e-mail marketingiem, wyszukiwarkami w Internecie (SEO,SEM), reklamą czy najbardziej ostatnio modnymi serwisami społecznościowymi. Firmy, które najchętniej inwestują w marketing związany z social media, to organizacje z sektora usług oraz dóbr szybko zbywalnych.

Największa liczba wolnych stanowisk skierowana jest do osób mających już kilkuletnie doświadczenie zawodowe, potrafiących samodzielnie zarządzać projektami, czyli do doświadczonych specjalistów. Najmniej wakatów pojawia się dla najwyższej kadry menedżerskiej oraz dla osób nieposiadających doświadczenia zawodowego. 
 

Ożywienie w marketingu nie wiąże się jednak ze wzrostem płac w tym sektorze. Wynagrodzenia utrzymują się na podobnym poziomie jak w roku ubiegłym. Obecnie na rynku pracy znajduje się wielu specjalistów w obszarze marketingu i PR, a po okresie spowolnienia firmy nie zawsze mogą sobie pozwolić na wyższe budżety związane z rekrutacją.

Wyjątek stanowią osoby o wyjątkowym doświadczeniu i kompetencjach związanych na przykład z wprowadzaniem na rynek nowych produktów czy działaniami marketingowymi w Sieci. Oczekiwania finansowe wybranych kandydatów, zwłaszcza tych zajmujących się e-marketingiem, są o wiele wyższe niż specjalistów od „tradycyjnego marketingu”.

Nadal utrzymuje się tendencja uzyskiwania najwyższych stawek w województwie mazowieckim. Niższe wynagrodzenie oferują duże korporacje, gdyż w zamian dają większe możliwości rozwoju oraz prestiż miejsca pracy (znana marka firmy na rynku). 
 

W działach sprzedaży nie zaobserwowaliśmy w 2011 roku znaczącego wzrostu wynagrodzeń. Niektóre organizacje (głównie branża B2B) proponują atrakcyjniejsze systemy premiowania za wyniki, jednak nie zmieniają płacy podstawowej.

W branży budowlanej i przemysłowej natomiast notowany jest wzrost pensji na stanowiskach handlowych w stosunku do roku 2009, wciąż jednak daleko do poziomu płac z 2007/2008 roku. Pensje inżynierów sprzedaży są coraz bardziej zbliżone do pensji kolegów pracujących w Europie zachodniej. Firmy z branży technicznej i B2B zaczęły wzmacniać swoje działy sprzedaży poprzez rekrutacje nowych handlowców, odpowiedzialnych za aktywną sprzedaż.

Przegląd płacowy Hays Poland, dywizja Hays Sales & Marketing.

Podane dane bazują na miesięcznych wynagrodzeniach brutto (pełen etat).
Analiza przeprowadzona na podstawie danych z wybranych województw (I półrocze 2011 r.).
  • 2

Grzegorz

6 lat temu

12 000 w Krakowie minimum dla marketing managera?

Heys rekrutuje tylko dla największych firm, a tych w Krakowie z marketingiem nie ma za wiele, więc te dane są delikatnie mówiąc STATYSTYCZNIE UPOŚLEDZONE - średnio wszystko to niestety trzeba podzielić przez dwa.

Rozwiń komentarze

28 sierpnia 2011

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 4
28.08.2011

„Bloomberg Businessweek Polska” trafi do sprzedaży 19 września

Przedpremierowe wydanie „Bloomberg Businessweek Polska” będzie miało swoją oficjalną premierę podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju, które rozpoczyna się 7 września. Ten numer nie trafi do regularnej sprzedaży, lecz zostanie rozdystrybuowany wyłącznie wśród osób, które zarejestrowały się na specjalnej platformie internetowej. Pierwszy numer pisma pojawi się na rynku 19 września: początkowo jako dwutygodnik, docelowo jako tygodnik.

Reklama

26 sierpnia 2011

Reklama