Galeria Dominikańska we Wrocławiu reklamuje się w stylu Loesje. Fundacja odpowiada, wyjaśnienie dodaje też agencja
  • 0
  • 12
20.02.2020 Aktualizacja:

Galeria Dominikańska we Wrocławiu reklamuje się w stylu Loesje. Fundacja odpowiada, wyjaśnienie dodaje też agencja

Galeria Dominikańska zorganizowała konkurs. Nagrodą w nim miały być warsztaty z fundacją Loesje. Tymczasem organizacja ta, choć nie wyklucza współpracy komercyjnej, nie chce wspierać galerii handlowej swoją marką.

Na citylightach we Wrocławiu można zobaczyć  plakat promujący Galerię Dominikańską. Plakat zawiera kreację przypominającą plakaty i vlepki Loesje.

  • 2
Galeria Dominikańska z reklamą w stylu Loesje

fot. FB/GrupaDobro

Galeria Dominikańska z reklamą w stylu Loesje

fot. FB/GrupaDobro

Loesje to międzynarodowa fundacja, której celem jest pobudzanie odbiorców do refleksji, kreatywnego i twórczego myślenia oraz uświadamianie, że mają wpływ na najbliższe otoczenie. Robi to, organizując warsztaty kreatywnego pisania. W efekcie powstają vlepki, plakaty, a nawet murale, przez które uczestnicy dzielą się pomysłami i ideami oraz wyrażają własne opinie w kreatywny sposób.

Hasła prezentowane są w charakterystyczny i rozpoznawalny sposób. Zawsze podpisane są „Loesje”.

  • 9
Przykłady haseł Loesje
Przykłady haseł Loesje
Przykłady haseł Loesje
Przykłady haseł Loesje
Przykłady haseł Loesje
Przykłady haseł Loesje
Przykłady haseł Loesje
Przykłady haseł Loesje
Przykłady haseł Loesje

Źródło: Loesje Poland


Źródło: Loesje Poland

Galeria Dominikańska wykorzystała ten styl w kreacji promującej konkurs. Nagrodą w konkursie miały być warsztaty prowadzone przez przedstawicieli fundacji. Tak wynikało z pierwotnej zawartości posta galerii handlowej. Jednak wkrótce po publikacji treść została zmieniona tak, by usunąć wszystkie odwołania do Loesje. Zmienił się także regulamin konkursu.

  • 3
Posty Galerii Dominikańskiej z odwołaniami i bez odwołań do Loesje
Posty Galerii Dominikańskiej z odwołaniami i bez odwołań do Loesje

Post na Instagramie


Źródło: FB/GaleriaDominikanska

Treść aktualnego posta:

„Wrocławianie i Wrocławianki! Mamy dla Was konkurs!
Wymyślcie krótkie hasło, które opowiada o Wrocławiu i umieśćcie je w komentarzu wraz z #GaleriaDominikańska!
Nagrodzimy 10 najbardziej kreatywnych.
Do wygrania warsztaty kreatywnego pisania i karty podarunkowe do wykorzystania w Galerii! Macie czas do 25 lutego!
Więcej w regulaminie: http://bit.ly/Regulamin_GaleriaDominikanska”

Treść posta przed edycją:

„Wrocławianie i Wrocławianki! Mamy dla Was konkurs! Znacie twórczość Loesje Poland? Wymyślcie hasło inspirowane stylem Loesje, które opowiada o Wrocławiu i umieśćcie je w komentarzu wraz z #GaleriaDominikańskaxLoesje! Nagrodzimy 10 najbardziej kreatywnych. Do wygrania warsztaty kreatywnego pisania z Loesje i karty podarunkowe do wykorzystania w Galerii! Macie czas do 25 lutego! Więcej w regulaminie: http://bit.ly/Regulamin_Loesje”

Zapytaliśmy fundację o powody tej zmiany. Jak wyjaśnia Loesje Poland, doszło do nieporozumienia w sprawie ustaleń z agencją obsługującą konkurs. Sprawa jest obecnie wyjaśniana.

– W Galerii Dominikańskiej mieliśmy poprowadzić warsztaty kreatywnego pisania – na zaproszenie (zdarza nam się w ten sposób pracować z firmami). Jednak miały być to warsztaty bez tworzenia haseł Loesje, jedynie bazujące na części metod pisania, w oparciu o które hasła Loesje powstają. Doszło niestety do nieporozumienia komunikacyjnego związanego z zapowiadaniem warsztatów. Działamy w tej sprawie z agencją, która Galerię obsługuje – informuje nas przedstawiciel fundacji.

Podkreśla jednocześnie, że Loesje Poland podjęła się „poprowadzenia jednorazowych warsztatów na zaproszenie, nie np. współpracy wizerunkowej”.

[Aktualizacja, 23 lutego 2020]

W niedzielę 23.02 fundacja Loesje Poland wydała oświadczenie. Wyjaśnia sytuację, w jakiej się znalazła i odcina się od kampanii, którą zrealizowała Galeria Dominikańska. W związku z tym rezygnuje także z przeprowadzenia zapowiadanych warsztatów.

Oświadczenie związane z kampanią Galerii Dominikańskiej

W związku z kampanią Galerii Dominikańskiej, która może wydawać się powiązana z Loesje ze względu na posługiwanie się zbliżoną estetyką, informujemy, że kampania ta nie jest autorstwa Loesje.

Loesje nie współpracuje i nie współpracowała wizerunkowo z Galerią Dominikańską oraz nie brała udziału w tworzeniu treści kampanii zachęcającej do odwiedzenia Galerii Dominikańskiej. Nie identyfikuje się też z tekstem zastosowanym na nośnikach. Jednocześnie sam tekst nie narusza praw autorskich Loesje.

W Galerii Dominikańskiej Loesje miała wyłącznie poprowadzić warsztaty kreatywnego pisania, które zostały wstępnie zaplanowane na 29.02.2020.

Wydarzenie miało mieć charakter jednorazowy i gościnny, co Loesje dopuszcza jako formę współpracy z podmiotami komercyjnymi, według oferty przedstawionej na swojej stronie. Warsztaty nie miały na celu tworzenia haseł Loesje. Miały jedynie bazować na części metod kreatywnego pisania, jakimi Loesje posługuje się do tworzenia własnych plakatów.

Na żadnym etapie rozmów nie wyraziliśmy zgody na współpracę wizerunkową, a po przedstawieniu zakresu możliwej współpracy z firmami, jaką zwykle proponuje Loesje (tj. gościnne warsztaty bez tworzenia haseł podpisanych imieniem Loesje), Galeria na taką formę współpracy przystała. Dalsze prace kreacyjne były wyłącznie decyzjami Galerii. Swoją kampanią i konkursem na Facebooku Galeria mogła wprowadzać odbiorców w błąd, sugerując że są to działania wizerunkowe realizowane w porozumieniu z Loesje lub współtworzone przez Loesje.

Galeria Dominikańska wykorzystała charakterystyczną dla Loesje estetykę do celów komercyjnych bez nawiązania z nami współpracy wizerunkowej. W związku z tym nie zrealizujemy w jej przestrzeni planowanych wcześniej warsztatów.

[Aktualizacja, 24 lutego 2020]

Prośbę o wyjaśnienie sytuacji wysłaliśmy także do agencji Walk obsługującej konkurs. 24 lutego udzieliła ona następującej odpowiedzi:

Założeniem kampanii opracowanej przez Walk na zlecenie Galerii Dominikańskiej było oparcie się na kodzie wizualnym Loesje, o czym poinformowaliśmy Loesje Poland. Komunikacja wizualna została im przedstawiona na etapie prac koncepcyjnych. Ustaliliśmy wówczas, że w naszych kreacjach nie będziemy wykorzystywać sygnatury ani istniejących już haseł Loesje.

Elementem kampanii i jednocześnie nagrodą w konkursie ogłoszonym na profilu Galerii Dominikańskiej miały być warsztaty prowadzone przez przedstawiciela Loesje. Ich założeniem było tworzenie tekstów inspirowanych metodą Loesje, jednak nie miały być to hasła Loesje.

W wyniku naszego błędu rozpoczęliśmy kampanię oraz konkurs, nie dokonawszy ostatecznych i wiążących ustaleń z Loesje i zapewniając Galerię Dominikańską, że takie ustalenia zostały poczynione. Wyrażamy ubolewanie z powodu zaistniałej sytuacji i przepraszamy Galerię Dominikańską oraz jej klientów za wprowadzenie w błąd.

W związku z powyższą sytuacją wprowadziliśmy zmianę w regulaminie konkursu, zakończona została również kampania.

Dołożymy wszelkich starań, by podobna sytuacja już się nie powtórzyła.

20 lutego 2020