Amazon najcenniejszą marką świata w rankingu BrandZ Top 100 za 2020. Microsoft wraca na podium
  • 0
  • 1
30.06.2020

Amazon najcenniejszą marką świata w rankingu BrandZ Top 100 za 2020. Microsoft wraca na podium

Mimo skutków gospodarczych, społecznych i indywidualnych wywołanych pandemią Covid-19 łączna wartość najcenniejszych marek świata wzrosła o 5,9% – wynika z rankingu BrandZ Top 100 za 2020 r. firm WPP oraz Kantar. Najcenniejszą marką świata pozostaje Amazon. Na drugim miejscu plasuje się Apple. Na podium wraca Microsoft, wypierając Google.

Łączna wartość marek należących do top 100 sięgnęła 5 bln dol., czyli poziom zbliżony do rocznego PKB Japonii. Licząc od 2006 r., kiedy łączna wartość marek po raz pierwszy osiągnęła pułap 1 bln dol., wzrost w ramach top 100 wyniósł 245%.

Marki, które zakwalifikowały się do pierwszej setki najcenniejszych marek świata (top 100), udowodniły, że w dobie obecnego kryzysu są odporniejsze i mniej zmienne niż podczas światowego kryzysu gospodarczego w latach 2008–2009. Ich wartość natomiast w ciągu ostatniego roku wzrosła o kolejne 277 mld dol. Portfele silnych marek z rankingu BrandZ nadal osiągały lepsze wyniki niż reszta rynku, w tym także w ramach indeksów S&P 500 oraz MSCI World Index. W trakcie obecnego kryzysu odnotowały zaś mniejsze spadki wartości w porównaniu ze średnią ogólnoświatową.

W rankingu wykorzystano dane z wycen, w tym ceny akcji z kwietnia 2020 r. Pozwoliło to na uwzględnienie również skutków pandemii Covid‑19. Firmy, które konsekwentnie inwestowały w długoterminowe działania marketingowe i budowanie silnych marek, zdołały przetrwać najgorszy etap kryzysu w warunkach istniejącej obecnie niepewności. Przed rozpoczęciem globalnej epidemii koronawirusa łączna wartość marek należących do top 100 rankingu BrandZ miała – według przewidywań – wzrosnąć o 9%.

Amazon utrzymał pozycję nr 1 i nadal jest najcenniejszą marką na świecie. Jego wartość wzrosła o 32%, do 415,9 mld dol. Po raz pierwszy do rankingu BrandZ Global Top 100 Amazon zakwalifikował się w 2006 r. Od tamtego czasu wartość tej marki wzrosła o niemal 100 mld dol. Stanowi to jedną trzecią łącznego wzrostu wartości w obrębie top 100.

W czołówce rankingu nadal dominują marki technologiczne. Na nie przypada ponad jedna trzecia (37%) łącznej wartości marek w zestawieniu top 100, a ich sumaryczny wzrost wynosi 10%. Marka Apple zachowała pozycję drugiej co do wartości marki świata (+14%, wartość: 352,2 mld dol.). Microsoft odzyskał natomiast miejsce trzecie (+30%, wartość: 326,5 mld dol.), wyprzedzając Google (+5%, wartość: 323,6 mld dol.), który zajmuje miejsce nr 4. Ten wynik Microsoft zawdzięcza rozwojowi ekosystemu miejsca pracy bazującego na chmurze obliczeniowej i obejmującego Office365 i Microsoft Teams. Pozwala on użytkownikom pracować tak jak zwykle nawet wtedy, gdy są zamknięci w domach wskutek pandemii.

Jedną czwartą tegorocznego rankingu top 100 stanowią marki azjatyckie, a 17 spośród nich pochodzi z Chin. Najcenniejszą marką chińską okazał się Alibaba (+16%, nr 6, wartość: 152,5 mld dol.). Gigant oferujący usługi internetowe – Tencent (+15%, nr 7, 151 mld dol.) uplasował się tuż za nim.

Ranking BrandZ Top 100  za 2020 r. pokazuje, że kluczowymi motorami wzrostu są innowacje i kreatywność, ponieważ ludzie spędzają coraz więcej czasu w Internecie. Jedną z najbardziej ekscytujących nowych marek jest sieć społecznościowa TikTok, umożliwiająca przekazywanie krótkich filmów wideo (nr 79, wartość: 16,9 mld dol.). Zajęła najwyższe miejsce wśród nowości w tegorocznym rankingu dzięki temu, że oferuje lekkie, rozrywkowe treści pochodzące od użytkowników.

Stały wzrost wartości marek w rankingu BrandZ Top 100 dowodzi, że silne marki znajdują się w znacznie lepszej sytuacji obecnie w porównaniu ze światowym kryzysem gospodarczym z lat 2008–2009. Obecnie obserwujemy znaczący wzrost wartości marek w porównaniu z sytuacją sprzed dziesięciu lat. Firmy bowiem rozumieją, jak ważne są inwestycje w budowanie marek, dzięki czemu marki stają się silniejsze i uodparniają się na trudności. Pandemia Covid-19 wywarła wpływ na wszystkie firmy, bez względu na ich wielkość czy lokalizację geograficzną. To wskazuje, że konsekwentne inwestycje w działania marketingowe są w stanie wspomóc marki w przejściu przez kryzys wywołany koronawirusem – mówi David Roth, prezes The Store WPP EMEA & Asia oraz dyrektor BrandZ.

Najcenniejsze marki świata według rankingu BrandZ Top 10 za 2020 r.:

Pozycja w 2020 r.

Marka

Kategoria

Wartość marki w 2020 r. (mld dol.)

Zmiana wartości marki

Pozycja w 2019 r.

1

Amazon

Handel detaliczny

415,855

32%

1

2

Apple

Technologie

352,206

14%

2

3

Microsoft

Technologie

326,544

30%

4

4

Google

Technologie

323,601

5%

3

5

Visa

Płatności

186,809

5%

5

6

Alibaba

Handel detaliczny

152,525

16%

7

7

Tencent

Technologie

150,978

15%

8

8

Facebook

Technologie

147,190

-7%

6

9

McDonald’s

Fast food

129,321

-1%

9

10

MasterCard

Płatności

108,129

18%

12

Sektor handlu detalicznego osiągnął bardzo dobre wyniki i najszybszy wzrost wartości marek (21%). Stało się tak przede wszystkim za sprawą głównych graczy na rynku e‑commerce. W dwudziestce najszybciej rosnących uczestników rankingu pojawiła się ponad połowa marek z kategorii mediów i rozrywki. Wśród nich znalazły się:

  • Netflix (+34%, wartość: 45,9 mld dol.) – wzrost o 8 miejsc na pozycję nr 26,
  • Instagram (+47%, wartość: 41,5 mld dol.) – wzrost o 15 miejsc na pozycję nr 29,
  • LinkedIn (+31%, nr 43, wartość: 29,9 mld dol.),
  • Xbox (+18%, wartość: 19,6 mld dol.), który awansował o 22 miejsca i znalazł się na pozycji nr 65.

Marki z sektora handlu detalicznego Amazon, Alibaba oraz JD (+24%, nr 52, wartość: 25,5 mld dol.) w trudnych czasach wykazały się innowacyjnością i zwinnością. Podobnie jak bardziej tradycyjne marki z tego sektora, jak np. Walmart (+24%, nr 27, wartość: 45,8 mld dol.), który zainwestował w budowanie swojego potencjału w kanale handlu elektronicznego.

Marki znalazły także nowe, kreatywne sposoby na budowanie kontaktu z konsumentem, wzmacnianie zaufania oraz tworzenie więzi, zwłaszcza w sektorze zdrowia i odnowy biologicznej. Firma odzieżowa Lululemon (+40%, wartość: 9,7 mld dol.) była jedną z najszybciej rosnących marek. Punkt ciężkości jej działań przesunął się z segmentu odzieży inspirowanej jogą na odzież nadającą się do noszenia w pracy. Marka zaoferowała także zajęcia online dla osób ćwiczących w domu.

Kluczową siłą napędową wzrostu w tegorocznym rankingu top 100 i sposobem na przeciwdziałanie spadkowi okazały się innowacje. Ważną cechą najcenniejszych marek na świecie jest również kreatywność. Firmy takie jak Amazon, Apple czy Google to technologiczne giganty, które nieustannie wprowadzają innowacje i z powodzeniem łączą je z kreatywnością. Pozwala im to nadal odgrywać ważną rolę w życiu konsumentów i ułatwiać im wybór – mówi Doreen Wang, global head of BrandZ w firmie Kantar.

Najważniejsze trendy wynikające z badania BrandZ Global Top 100 za 2020 r.:

  • W tym roku marka MasterCard po raz pierwszy weszła do pierwszej dziesiątki marek (top 10). Udało jej się to dzięki dobrym wynikom finansowym wspieranym przez rosnącą wartość marki, szczególnie jeśli chodzi o angażowanie konsumentów. MasterCard skuteczne wpisuje się w ekosystem codziennego życia i skutecznie buduje bliską relację emocjonalną z konsumentami dzięki ukierunkowanemu pozycjonowaniu.
  • W pierwszej setce znalazło się 5 nowych marek, na czele z chińską marką rozrywkową TikTok. Oprócz niej do rankingu dostały się: UnitedHealthcare (nr  86, wartość: 15,8 mld dol.), Bank of China (nr 97, wartość: 13,7 mld dol.), Lancôme (nr 98, wartość: 13,6 mld dol.) oraz Pepsi (nr 99, wartość: 13,3 mld dol.).
  • Budowanie ekosystemów stało się trendem w globalnym biznesie. Już drugi rok z rzędu marka Haier (nr 68, wartość: 18,7 mld dol.) jest liderem wśród marek ekosystemów tzw. Internetu Rzeczy.
  • Stany Zjednoczone to kraj pochodzenia ponad połowy marek w top 100. Marki azjatyckie stanowią z kolei jedną czwartą rankingu top 100, przy czym 17 z nich wywodzi się z Chin (w tym Alibaba i Tencent z pierwszej dziesiątki – top 10), a dwie z Japonii (Toyota oraz NTT).
  • Nowy luksus bazuje na zrównoważonym rozwoju. Młodsi konsumenci oczekują cech związanych z luksusem pod warunkiem, że towarzyszą im ekologicznie pozyskiwane materiały i mniejsza ilość materiałów opakowaniowych. W tym roku do top 100 zakwalifikowały się 4 marki luksusowe, na czele z Louis Vuitton (+10%, nr 19, wartość: 51,8 mld dol.).

Raport i rankingi najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 można pobrać ze strony www.brandz.com lub za pośrednictwem aplikacji BrandZ.

O rankingu
Po raz 15. na zlecenie WPP eksperci firmy Kantar zajmujący się wartością marek przeprowadzili wycenę, która stanowi podstawę rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100.

Ranking łączy w sobie dane rynkowe agencji Bloomberg z informacjami zbieranymi od ponad 3,8 mln konsumentów z całego świata. Obejmują one ponad 17,5 tys. różnych marek na 51 rynkach.

Marka może generować wzrost biznesowy w zależności od tego, jak jest postrzegana przez klientów. Analiza leżąca u podstaw wyceny i rankingu BrandZ opiera się na opiniach konsumentów. Umożliwia ona firmom poznanie siły swoich marek na rynku i dostarcza strategicznych wskazówek mówiących o tym, jak zwiększać wartość marki w dłuższej perspektywie czasowej. Do rankingu kwalifikują się marki spełniające następujące kryteria:

  • marka jest własnością przedsiębiorstwa notowanego w obrocie publicznym lub takiego, którego dane finansowe są ogłaszane publicznie,
  • start-upy, których wycena przekroczyła milion dol. (tzw. unicorn brands), publicznie ogłaszają swoją najnowszą wycenę; w poprzednich latach do rankingu kwalifikowały się wyłącznie spółki notowane na giełdzie lub badane przez biegłych rewidentów.

Zestaw rankingów i raportów z wyceny marek pod szyldem BrandZ obejmuje: Australię, Chiny, Francję, Hiszpanię, Holandię, Indie, Indonezję, Japonię, Kanadę, Niemcy, Republikę Południowej Afryki, USA, Wielką Brytanię, Włochy oraz Amerykę Łacińską (Argentynę, Brazylię, Chile, Kolumbię, Meksyk i Peru).

  • 1
Ranking BrandZ Top 10 za 2020 r.

Ranking BrandZ Top 10 za 2020 r.

30 czerwca 2020

29 czerwca 2020