Wyręcz klienta w myśleniu

Użyteczność w odniesieniu do stron internetowych i aplikacji użytkowych oznacza głównie intuicyjną nawigację i zrozumiałą komunikację z użytkownikiem. Dla korzystającego z danej aplikacji jej użyteczność jest zazwyczaj niewidoczna, a odczuwana zaczyna być dopiero wtedy, gdy szwankuje. W takiej sytuacji potencjalny klient może opuścić sklep internetowy, nie robiąc w nim zakupów. Podobnie może zakończyć się jego wizyta na portalu korporacyjnym – bez znalezienia szukanych danych kontaktowych.

Marta Iwańczuk rozmawia z Tomaszem Karwatką o tym, kto i dlaczego inwestuje w użyteczność, na czym polega jej poprawianie i jakich nakładów to wymaga, a także kiedy przynosi oczekiwane efekty

Tomasz Karwatka

Dyrektor operacyjny w Janmedia Interactive. Jest autorem bloga www.webusability.pl oraz autorem „Kursu Usability” i „Kursu Mobile Internet”. Wcześniej pracował w agencji reklamowej, firmie informatycznej, prowadził magazyn internetowy, był współtwórcą oprogramowania użytkowego i gier. Jest ponadto współtwórcą społeczności Lista Usability, skupiającej osoby zainteresowane użytecznością oraz cyklicznych imprez Grill IT, gdzie wymieniają poglądy osoby związane z Internetem.

Wyręcz klienta w myśleniu
Marta Iwańczuk

Czym jest użyteczność i czy ma ona wpływ na skuteczność działań marketingowych w Internecie?

Tomasz KarwatkaTomasz Karwatka

Użyteczność (zwana z angielska usability) to nauka zajmująca się ergonomią interaktywnych urządzeń i aplikacji. W Polsce o usability mówi się głównie w kontekście serwisów WWW.

Wielokrotnie wykazano, że użyteczność ma bardzo istotny wpływ na skuteczność działań w Sieci. W projektach, które realizowałem, udawało nam się zwiększać współczynniki biznesowe nawet o 50%. Serwisy WWW dzięki użyteczności zyskać mogą większe zaangażowanie użytkowników i ich większą powracalność.

Ostatnie publikowane przez nas case study to zwiększenie wartości koszyka w sklepie Netpress.pl (obecnie Nexto.pl) o 30%, a także zwiększenie zaangażowania użytkowników (ilości odsłon) na Ceneo.pl o około 10% oraz wzrost konwersji w Ceneo o 2 – 3%. W sklepie eLady.pl dzięki powiązaniu marketingu i użyteczności udało się zwiększyć wartość koszyka o około 30%.

Zachęcamy do lektury
tego interesującego wywiadu!

Zarejestruj się bezpłatnie, aby otrzymać dostęp do niego oraz

4915 innych artykułów, newslettera

oraz informacji handlowych m.in. o wydarzeniach branżowych, usługach czy produktach wspierających marketing.

Masz już konto? Zaloguj się

Rejestracja