Marketingowiec pod rękę z informatykiem

Bez rozwiązań informatycznych trudno dziś wyobrazić sobie podtrzymywanie relacji z klientem – zwłaszcza w dużych firmach. Czy będzie jednak możliwy następny krok – zastosowanie systemów wspierających komunikację między samymi konsumentami?

Z przedstawicielami firmy Infovide-Matrix rozmawia Jacek Szlak

Urszula Kwasiborska

Dyrektor marketingu w firmie Infovide-Matrix

Patryk Choroś

Dyrektor grupy kompetencyjnej Business Intelligence w firmie Infovide-Matrix
Marketingowiec pod rękę z informatykiem
Jacek SzlakJacek Szlak

Komunikacja marketingowa to część procesów biznesowych w firmie. Jak oceniają Państwo jej rolę? Gdzie jest jej właściwe miejsce?

Urszula Kwasiborska

Moim zdaniem wszystkie działania marketingowe muszą w praktyczny sposób wspierać cele wizerunkowe i sprzedażowe firmy, pozostawać w bezpośredniej zależności od jej strategii i tę strategię wspierać. Dobrze określone cele strategiczne wyznaczają wprost cele marketingowe, a te z kolei przekładają się na dobór działań, m.in. komunikacyjnych. Przy takim podejściu komunikacja marketingowa jest bardzo blisko zarówno procesów zarządzania, jak i procesów operacyjnych.

Odpowiadając na pytanie, jakiego typu rozwiązania IT bądź usługi doradcze mogą wspierać działania marketingowe firmy, należy zacząć od tego, jaki jest profil działania tej firmy, jakiego typu aktywności marketingowe ona podejmuje, w jakim momencie rozwoju się znajduje, jak liczna jest jej grupa docelowa. Czy są to największe korporacje, czy kilkadziesiąt (kilkaset) tysięcy firm z sektora MSP, a może kilka milionów użytkowników końcowych…

To przykłady czynników determinujących konieczność doboru usług. W branżach dojrzałych, o szczególnie nasilonej konkurencyjności, jak telekomunikacja, bankowość, ubezpieczenia, ranga działań marketingowych jest ogromna. Bardzo często od trafnych analiz i właściwego doboru kampanii marketingowej zależy wprost wynik firmy w danym kwartale. W takich przedsiębiorstwach trudno zarządzać informacją o klientach bez odpowiednio zaawansowanych rozwiązań IT. Inne potrzeby mają z kolei firmy kierujące swoją ofertę do ograniczonego grona klientów.

W praktyce komunikacja marketingowa najsilniej wspiera procesy sprzedaży, relacje z inwestorami, a także procesy z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi, w części związane z kształtowaniem wizerunku firmy wobec potencjalnych i aktualnych pracowników. Odbiorcami tego rodzaju komunikatów są nie tylko klienci, ale też inwestorzy, pracownicy, partnerzy spółki oraz szeroko rozumiana opinia publiczna. Nie zawsze, ale coraz częściej udaje się mierzyć i oceniać skuteczność tych działań, tak by lepiej planować kolejne.

Zachęcamy do lektury
tego interesującego wywiadu!

Zarejestruj się bezpłatnie, aby otrzymać dostęp do niego oraz

4915 innych artykułów, newslettera

oraz informacji handlowych m.in. o wydarzeniach branżowych, usługach czy produktach wspierających marketing.

Masz już konto? Zaloguj się