
Komunikacja marketingowa to część procesów biznesowych w firmie. Jak oceniają Państwo jej rolę? Gdzie jest jej właściwe miejsce?
Moim zdaniem wszystkie działania marketingowe muszą w praktyczny sposób wspierać cele wizerunkowe i sprzedażowe firmy, pozostawać w bezpośredniej zależności od jej strategii i tę strategię wspierać. Dobrze określone cele strategiczne wyznaczają wprost cele marketingowe, a te z kolei przekładają się na dobór działań, m.in. komunikacyjnych. Przy takim podejściu komunikacja marketingowa jest bardzo blisko zarówno procesów zarządzania, jak i procesów operacyjnych.
Odpowiadając na pytanie, jakiego typu rozwiązania IT bądź usługi doradcze mogą wspierać działania marketingowe firmy, należy zacząć od tego, jaki jest profil działania tej firmy, jakiego typu aktywności marketingowe ona podejmuje, w jakim momencie rozwoju się znajduje, jak liczna jest jej grupa docelowa. Czy są to największe korporacje, czy kilkadziesiąt (kilkaset) tysięcy firm z sektora MSP, a może kilka milionów użytkowników końcowych…
To przykłady czynników determinujących konieczność doboru usług. W branżach dojrzałych, o szczególnie nasilonej konkurencyjności, jak telekomunikacja, bankowość, ubezpieczenia, ranga działań marketingowych jest ogromna. Bardzo często od trafnych analiz i właściwego doboru kampanii marketingowej zależy wprost wynik firmy w danym kwartale. W takich przedsiębiorstwach trudno zarządzać informacją o klientach bez odpowiednio zaawansowanych rozwiązań IT. Inne potrzeby mają z kolei firmy kierujące swoją ofertę do ograniczonego grona klientów.
W praktyce komunikacja marketingowa najsilniej wspiera procesy sprzedaży, relacje z inwestorami, a także procesy z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi, w części związane z kształtowaniem wizerunku firmy wobec potencjalnych i aktualnych pracowników. Odbiorcami tego rodzaju komunikatów są nie tylko klienci, ale też inwestorzy, pracownicy, partnerzy spółki oraz szeroko rozumiana opinia publiczna. Nie zawsze, ale coraz częściej udaje się mierzyć i oceniać skuteczność tych działań, tak by lepiej planować kolejne.