Lider bez reklamy

Sukces rynkowy OSM Piątnica, znanego i największego producenta serka wiejskiego w Polsce, nie podlega kwestii. Jest tym ciekawszy, że odniesiony został bez specjalnych nakładów na marketing. „Efekty naszej pracy przeczą teoriom marketingowym” – mówi kierownik działu handlu piątnickiej spółdzielni, Tomasz Głasek.

rozmawia Tomasz Gregorczyk

Tomasz Głasek

Kierownik działu handlu, OSM Piątnica
Działem handlowym OSM Piątnica kieruje od maja 2008 r., nadzorując obszary takie jak sprzedaż, marketing, handel i logistyka. Od 2004 r. jako specjalista ds. kluczowych klientów zajmował się współpracą z sieciami handlowymi. Absolwent Wydziału Zarządzania oraz Podyplomowego Studium Funkcjonowania Gospodarki Narodowej na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego.

Lider bez reklamy
Tomasz GregorczykTomasz Gregorczyk

Na ile sukces Piątnicy jest zasługą wprowadzenia do Polski słynnego serka wiejskiego, a na ile właściwego funkcjonowania firmy, zarządzania, dystrybucji itd.?

Tomasz GłasekTomasz Głasek

Na pewno podstawą sukcesu był dobry, wyjątkowy produkt. Urządzenia do produkcji serków ziarnistych Piątnica sprowadziła z USA w 1991 roku, dostosowując technologię do przyzwyczajeń i potrzeb polskich konsumentów. Następnie ten sposób wytwarzania udostępniliśmy trzem innym mleczarniom. Dzięki temu serki wiejskie szybko stały się dostępne w całej Polsce, a przypomnijmy, że przecież w PRL-u produkt ten był w ogóle nieznany.

Obecnie marka Piątnica ma 50-procentowe udziały w rynku serków ziarnistych. Jeśli dodamy do tego produkcję na potrzeby marki własnej jednej z sieci handlowych – łącznie otrzymujemy ponad 60 proc. rynku. W żadnym roku nie nastąpił skokowy przyrost sprzedaży, obserwujemy za to regularny, systematyczny wzrost. W tym momencie jesteśmy największym na świecie producentem serka wiejskiego w jednym zakładzie oraz jednym z trzech największych producentów w ogóle. Wytwarzamy ponad 22 tysiące ton tego produktu rocznie. To ogromna ilość.

Na marketing tymczasem przeznaczamy stosunkowo niewielkie środki, a na reklamę – żadnych. Efekty naszej pracy trochę więc przeczą teoriom marketingowym. Konsumenta można zainteresować oryginalną reklamą lub ciekawym opakowaniem, można namówić do zakupu atrakcyjną akcją sprzedażową, ale jeśli nie ma podstawy – dobrego, wyróżniającego się produktu, będzie to działanie na krótką metę. My robimy odwrotnie, bo większość nakładów przeznaczamy na doskonalenie produktu.

Bardzo rygorystycznie podchodzimy do jakości na wszystkich etapach naszej pracy: od świetnego mleka u rolników – hodowców krów, przez organizację skupu, cały proces produkcji, po dystrybucję gotowych wyrobów. Serki wiejskie nie są bardzo złożonymi produktami, nie stosujemy szczególnie skomplikowanej technologii. Wytwarzamy produkt w miarę prosty, ale wymagający wprost niewyobrażalnego reżimu jakościowego.

Udaje nam się zresztą robić to od kilkunastu lat coraz lepiej. Marka Piątnica plasuje się około 60. miejsca w zestawieniach stu najpopularniejszych polskich marek dziennika „Rzeczpospolita”. Za podstawowy element naszego wyniku uważam jakość, za kolejny zaś pracę nad dystrybucją.

Zachęcamy do lektury
tego interesującego wywiadu!

Zarejestruj się bezpłatnie, aby otrzymać dostęp do niego oraz

4915 innych artykułów, newslettera

oraz informacji handlowych m.in. o wydarzeniach branżowych, usługach czy produktach wspierających marketing.

Masz już konto? Zaloguj się