
Na ile sukces Piątnicy jest zasługą wprowadzenia do Polski słynnego serka wiejskiego, a na ile właściwego funkcjonowania firmy, zarządzania, dystrybucji itd.?

Na pewno podstawą sukcesu był dobry, wyjątkowy produkt. Urządzenia do produkcji serków ziarnistych Piątnica sprowadziła z USA w 1991 roku, dostosowując technologię do przyzwyczajeń i potrzeb polskich konsumentów. Następnie ten sposób wytwarzania udostępniliśmy trzem innym mleczarniom. Dzięki temu serki wiejskie szybko stały się dostępne w całej Polsce, a przypomnijmy, że przecież w PRL-u produkt ten był w ogóle nieznany.
Obecnie marka Piątnica ma 50-procentowe udziały w rynku serków ziarnistych. Jeśli dodamy do tego produkcję na potrzeby marki własnej jednej z sieci handlowych – łącznie otrzymujemy ponad 60 proc. rynku. W żadnym roku nie nastąpił skokowy przyrost sprzedaży, obserwujemy za to regularny, systematyczny wzrost. W tym momencie jesteśmy największym na świecie producentem serka wiejskiego w jednym zakładzie oraz jednym z trzech największych producentów w ogóle. Wytwarzamy ponad 22 tysiące ton tego produktu rocznie. To ogromna ilość.
Na marketing tymczasem przeznaczamy stosunkowo niewielkie środki, a na reklamę – żadnych. Efekty naszej pracy trochę więc przeczą teoriom marketingowym. Konsumenta można zainteresować oryginalną reklamą lub ciekawym opakowaniem, można namówić do zakupu atrakcyjną akcją sprzedażową, ale jeśli nie ma podstawy – dobrego, wyróżniającego się produktu, będzie to działanie na krótką metę. My robimy odwrotnie, bo większość nakładów przeznaczamy na doskonalenie produktu.
Bardzo rygorystycznie podchodzimy do jakości na wszystkich etapach naszej pracy: od świetnego mleka u rolników – hodowców krów, przez organizację skupu, cały proces produkcji, po dystrybucję gotowych wyrobów. Serki wiejskie nie są bardzo złożonymi produktami, nie stosujemy szczególnie skomplikowanej technologii. Wytwarzamy produkt w miarę prosty, ale wymagający wprost niewyobrażalnego reżimu jakościowego.
Udaje nam się zresztą robić to od kilkunastu lat coraz lepiej. Marka Piątnica plasuje się około 60. miejsca w zestawieniach stu najpopularniejszych polskich marek dziennika „Rzeczpospolita”. Za podstawowy element naszego wyniku uważam jakość, za kolejny zaś pracę nad dystrybucją.