„Po prostu reaguj” – kampania, która uczy, jak odpowiadać na przemoc wobec osób LGBT
  • 0
  • 7
14.05.2019

„Po prostu reaguj” – kampania, która uczy, jak odpowiadać na przemoc wobec osób LGBT

45 proc. badanych osób z Polski deklaruje, że czułoby pełną empatię dla pary gejów zaatakowanej na ulicy. Tylko jednak 26 proc. z pewnością zareagowałoby w takiej sytuacji. Bierną postawę ma zmienić kampania „Po prostu reaguj” organizowana przez stowarzyszenia Lambda Warszawa i Miłość Nie Wyklucza.

Akcja „Po prostu reaguj” została zainaugurowana 13 maja podczas konferencji prasowej w biurze Rzecznika Praw Obywatelskich. Inspiracją do działania było badanie przeprowadzone na zlecenie Lambdy Warszawa przez Kantar Polska w lipcu 2018 r. Jego wyniki przedstawili dr Piotr Godzisz i Jacek Mazurczak.

Od lat obserwujemy wysoką skalę przemocy wobec osób LGBT, przy czym jedynie ułamek tych zdarzeń jest zgłaszanych na policję. Ogromną rolę w przeciwdziałaniu przemocy mają świadkowie. Widzimy jednak, że na polskich ulicach często panuje znieczulica. Ludzie nie reagują na przemoc, tym bardziej kiedy atakowane są osoby LGBT. Postanowiliśmy zbadać temat i dowiedzieć się, co Polacy jako świadkowie myślą o pokrzywdzonych, czy im współczują i na ile są gotowi zareagować – mówi dr Piotr Godzisz.

Większość (70 proc.) badanych osób mieszkających w Polsce uważa, że osoby LGBT powinny żyć tak, jak chcą. Choć Polacy stają się coraz bardziej tolerancyjni, nadal nie wiedzą, jak się zachować, gdy są świadkami przemocy wobec osób LGBT.

Ponad połowa (52 proc.) respondentów stwierdziła, że przemoc wobec osób LGBT jest w Polsce poważnym problemem. Dwie trzecie badanych uznało, że pary osób tej samej płci unikają trzymania się za rękę w miejscu publicznym z obawy przed napaścią. Tyle samo osób uważa, że tożsamość płciową na ulicy z obawy przed atakiem ukrywać mogą osoby transpłciowe.

Badanie pokazuje, że jako społeczeństwo okazujemy więcej współczucia dla par heteroseksualnych niż par jednopłciowych, które zostały zaatakowane w takiej samej sytuacji. W pierwszym przypadku pełną empatię czułoby 2/3 społeczeństwa. Ale już w przypadku lesbijek byłoby to 54 proc., a w przypadku pary gejów 45 proc.

Twórcy kampanii postanowili zebrać w jednym miejscu i udostępnić szerokiej grupie odbiorców przydatne informacje na temat tego, jak reagować. Na stronie www.poprostureaguj.pl znalazły się porady. Jest tam również symulator przemocowych sytuacji, który pozwala odbiorcy przejść różne sytuacje i poznać konkretne reakcje przypisane do konkretnych okoliczności, w jakich przemoc ma miejsce.

W pierwszej odsłonie odbiorcy zobaczą intrygującą animację z udziałem symbolicznych postaci wymyślających wymówki dla braku reakcji. Następnie odesłani zostaną na stronę WWW, gdzie wyjaśniony jest kontekst całej akcji. W kolejnym etapie pokazane zostaną konkretne sytuacje przemocy. Wszystkie formaty będą kierowały do strony kampanii – wyjaśnia Karolina Więckiewicz, koordynatorka akcji.

Firmy, które chciałyby poszerzyć wiedzę swoich pracowników w tym obszarze, będą mogły skorzystać ze szkoleń organizowanych przez Lambdę Warszawa.

Chcielibyśmy, aby z oferty szkoleń dotyczących reagowania na przemoc skorzystali przede wszystkim pracownicy firm i instytucji działających we wspólnej przestrzeni. Kina, restauracje, autobusy, uczelnie, siłownie czy galerie handlowe to wszystko miejsca, gdzie może dochodzić do sytuacji przemocowych. Zatrudnieni tam pracownicy są zazwyczaj najbardziej odpowiednimi osobami do przeciwdziałania przemocy nie tylko doraźnie, ale i trwale. Swoją adekwatną reakcją mogą dać osobom LGBT poczucie, że przestrzeń publiczna jest dla nich bezpieczna – wyjaśnia Piotr Godzisz.

  • 7

14 maja 2019

13 maja 2019