Polska rodzina wyda na święta o 11% więcej niż rok temu – badanie „Zakupy świąteczne 2015” Deloitte
  • 1
  • 1
17.11.2015

Polska rodzina wyda na święta o 11% więcej niż rok temu – badanie „Zakupy świąteczne 2015” Deloitte

Na prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi polska rodzina zamierza wydać średnio 1282 zł, czyli o około 11% więcej, niż deklarowała rok temu. Będą to jednak wydatki lepiej zaplanowane. Wskazują na to wyniki zebrane w 18. edycji międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne” firmy Deloitte.

Polki wykazują się większą oszczędnością niż Polacy. Zaplanowane przez nie wydatki zamknęły się w kwocie 1184 zł, podczas gdy u mężczyzn wzrosły do średnio 1383 zł. Biorąc pod uwagę grupy wiekowe, najwięcej na zbliżające się święta zamierzają wydać osoby w wieku 35–44 lata (1523 zł), a najmniej 18–24-latkowie (968 zł).

Bożonarodzeniowy budżet w przebadanych krajach będzie zbieżny z rzeczywistym poziomem świątecznych wydatków przeciętnego europejskiego gospodarstwa domowego w ubiegłym roku. Wyniesie 513 euro, czyli około 2177 zł.

Zdecydowanie największe wydatki deklarują w tym roku Brytyjczycy, którzy na prezenty, artykuły spożywcze i spotkania towarzyskie chcą wydać średnio 884 euro. Za nimi uplasowali się Holendrzy ze średnim budżetem w wysokości 617 euro i Francuzi z kwotą 577 euro.

Po przeciwnej stronie skali wydatków znaleźli się Rosjanie, którzy zadeklarowali, że w tym roku nie wydadzą na święta więcej niż średnio 217 euro. Polacy, z planowanym budżetem 302 euro, plasują się na trzecim miejscu od końca w tym zestawieniu.

W tym roku Polacy na prezenty przeznaczą około 44% bożonarodzeniowego budżetu. Prawie tyle samo wydadzą na jedzenie. Na spotkania towarzyskie zamierzają natomiast wydać 12% środków.

Podobnie jak w ubiegłym roku, mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Niemiec oraz Danii pozytywnie oceniają obecną sytuację gospodarczą w swoich krajach. W tej edycji badania do tego grona dołączyli również Holendrzy i Słoweńcy.

Optymizm Polaków dotyczący sytuacji gospodarczej jest bardziej zauważalny niż rok wcześniej. Za to tendencję zniżkową można zaobserwować w Grecji, Rosji i RPA, gdzie nastroje konsumentów pogorszyły się.

Prawie jedna czwarta Polaków lepiej ocenia swoją sytuację finansową w porównaniu do ubiegłego roku. Zdaniem 41% respondentów nie zmieniła się ona, a według 36% uległa pogorszeniu. W ocenie przyszłych możliwości finansowych Polacy są bardziej optymistyczni – 22% wierzy, że w 2016 r. będzie mieć więcej pieniędzy niż obecnie, a 32% twierdzi, że ich sytuacja finansowa się nie zmieni.

Jak pokazują historyczne wyniki badania, początkowy optymizm Polaków dotyczący przyszłości nie przekłada się na rzeczywistość. W 2014 r. 17% konsumentów deklarowało, że w 2015 r. ich sytuacja finansowa się pogorszy. Tymczasem okazało się, że pogorszyła się w odczuciu 36% badanych.

Świąteczne wydatki Polaków będą w tym roku lepiej zaplanowane. 43% respondentów w większym stopniu niż w ubiegłym roku zamierza zarządzać świątecznymi wydatkami, planując wcześniej budżet. Racjonalność Polaków jest jeszcze bardziej widoczna, gdy te wyniki porówna się z badaniami pozostałych Europejczyków, wśród których takiej odpowiedzi udzieliło 22% osób.

Niemal tyle samo Polaków (42%) zamierza w większym stopniu niż podczas ubiegłorocznych świątecznych zakupów wykorzystać gromadzone przez cały rok oszczędności. Średnia dla całej Europy wynosi 14%. Z kolei 34% Polaków, czyli niemal 2 razy więcej niż w pozostałych badanych krajach, ma zamiar w mniejszym stopniu kupować pod wpływem impulsu.

Charakter kupowanych prezentów również ma znaczenie – 27% polskich konsumentów planuje, że pod choinką położy w tym roku więcej praktycznych upominków niż w roku ubiegłym.

W 2015 r. cena stała się istotnym czynnikiem branym pod uwagę przez Polaków przy planowaniu świątecznych zakupów. 23% konsumentów ma zamiar częściej niż w zeszłym roku wybierać tańsze prezenty i robić zakupy w tańszych sklepach, a 35 proc. będzie szukać podarków dla najbliższych na wyprzedażach. 38% z nas chce w większym stopniu wykorzystać podczas zakupów punkty lojalnościowe, a 36% vouchery i karty prezentowe.

Połowę budżetu przeznaczonego na prezenty wydajemy na upominki dla dzieci i partnera. A jaki prezent chcielibyśmy zobaczyć pod choinką? Podobnie jak rok temu, w Polsce wygrywają książki, które wybrało 46% respondentów (o 4 p.p. więcej niż w 2014 r.). Wyprzedziły one gotówkę (38%). Na trzecim miejscu tradycyjnie znajdują się kosmetyki i perfumy (32%).

W pozostałych badanych krajach europejskich najbardziej pożądanym prezentem są pieniądze
(9 z 13 krajów; Holandia nie zadawała tego pytania w swojej ankiecie). Drugim najbardziej oczekiwanym prezentem są książki (w 4 z 13 krajów: Wielkiej Brytanii, Włoszech, Danii oraz Polsce). W Europie pierwsza piątka nie zmieniła się od ubiegłego roku i obejmuje: pieniądze (45%), książki (39%), podróże (32%), ubrania (31%) oraz kosmetyki (26%).

Jakimi prezentami zamierzamy obdarować naszych najbliższych? Pod tym względem w Polsce także wygrywają książki (44%), które wyprzedziły kosmetyki i perfumy (35%) oraz słodycze (28%).

Gotówka awansowała o jedną pozycję i znalazła się na 7. miejscu najczęściej ofiarowywanych prezentów w naszym kraju. To niska pozycja, jeśli wziąć pod uwagę, że jest ona jednym z najbardziej wyczekiwanych przez nas podarunków.

Wybierając prezenty dla dzieci, myślimy przede wszystkim o kreatywności i rozwoju intelektualnym obdarowanych. To postawa zauważalna od lat. W tym roku zaszły jednak pewne zmiany na liście upominków, którymi chcemy obdarować najmłodszych.

Dotychczasowy lider, czyli zabawki naukowe, w tym gry edukacyjne, spadły na 6. miejsce. Podczas tegorocznych świąt największą popularnością cieszyć się będą zabawki konstrukcyjne (klocki), na które wskazało 20% respondentów. Niewiele mniej, bo 19%, zyskały książki oraz lalki i pluszowe zabawki (18%).

Większość respondentów nie zostawia wyboru odpowiednich upominków na ostatnią chwilę. W tym roku 22% badanych deklaruje, że prezenty kupi już w listopadzie, a 43% wybiera się na zakupy w pierwszej połowie grudnia. Jedna trzecia zwleka z nimi do ostatnich dni przed świętami. Jak podkreśla Deloitte, są to jednak wstępne deklaracje, a rzeczywiste zachowania Polaków mogą okazać się inne.

W poszukiwaniu prezentów Polacy coraz częściej zdają się na sklepy internetowe. W tym roku około 92% respondentów zadeklarowało, że skorzysta z nich w celu poszukiwania lub porównywania produktów. Konsumenci doceniają również możliwości, jakie dają wyszukiwarki i porównywarki cenowe. Wskazało na nie odpowiednio 94 i 92% respondentów.

Coraz większą popularnością w wyszukiwaniu atrakcyjnych ofert cieszą się media społecznościowe (53%). Według polskich konsumentów e-commerce zapewnia największy dostęp do opinii innych kupujących na temat poszczególnych produktów. Cenią oni też możliwość porównywania cen i artykułów, dostawy kupionego towaru do domu oraz brak ograniczeń czasowych, jeśli chodzi o moment robienia zakupów.

Za sklepami tradycyjnymi w największym stopniu przemawiają: możliwość otrzymania produktu zaraz po dokonaniu zakupu, kompetencje sprzedawców oraz możliwość uzyskania profesjonalnej porady, ochrona danych osobowych (nazwisko, PESEL itp.), a także opcja wymiany lub zwrotu kupionego towaru oraz obsługa posprzedażowa.

Gdy decydujemy się na zakup prezentów w tradycyjnych sklepach, najczęściej są to galerie handlowe (29%) oraz supermarkety i hipermarkety (24%). W Europie wygrywają natomiast specjalistyczne sieci sklepów (31%) oraz hiper- i supermarkety (27%).

Badanie Deloitte pokazało, że Polska jest nadal jedynym krajem, w którym konsumenci przed świętami zamierzają robić zakupy spożywcze przede wszystkim w sklepach dyskontowych. W ubiegłym roku na dyskonty wskazało 63% badanych, w tym roku nieco mniej – 60%.

Pomimo dużej popularności, jaką w Polsce cieszą się sklepy internetowe, Polacy wciąż nie są przekonani do robienia w nich zakupów spożywczych. Na ten kanał wskazało 11% badanych, o 4 p.p. mniej niż rok wcześniej.

Zarówno w Polsce, jak i pozostałych badanych krajach europejskich konsumenci oczekują od sprzedawców kompetencji. Zdaniem 60% polskich respondentów (i 62% Europejczyków) sprzedawcy powinni mieć wiedzę na temat produktów oferowanych w sklepie.

W następnej kolejności Polacy oczekują, że sprzedawca będzie pomocny w procesie dokonywania zakupów i płatności. Ogół badanych Europejczyków stawia natomiast na przyjazne przywitanie i przyjęcie klienta w sklepie.

O badaniu
Badanie online przeprowadzono wśród ponad 14 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja (zrealizowana przez oddział Deloitte we Francji) analizuje dane z trzynastu krajów europejskich (Wielkiej Brytanii, Francji, Portugalii, Hiszpanii, Włoch, Grecji, Niemiec, Belgii, Holandii, Danii, Polski, Rosji, Słowenii) oraz z RPA.


17 listopada 2015

Reklama
Reklama