Certyfikat PKJPA – wyróżniająca jakość badań
  • 0
  • 1
9.10.2012 ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Certyfikat PKJPA – wyróżniająca jakość badań

Na polskim rynku istnieje kilkaset podmiotów świadczących usługi badawcze, jednak tylko niespełna 30 agencji może poszczycić się certyfikatem PKJPA.
(Informacja promocyjna)

Certyfikat

Certyfikat PKJPA to dokument przyznawany agencjom badawczym, które pomyślnie przejdą audyt weryfikujący przestrzeganie postanowień programu. Otrzymanie certyfikatu to zwieńczenie niezależnego audytu.

Agencje, które z powodzeniem zakończą ten proces, mogą powiedzieć, że jakość ich usług została obiektywnie zweryfikowana. To istotnie odróżnia je od innych, nieaudytowanych podmiotów badawczych, których jakość usług często pozostaje jedynie w sferze deklaracji.

Posiadanie Certyfikatu PKJPA przez agencję to jasny sygnał dla jej potencjalnych klientów, że jakość jest traktowana przez nią priorytetowo. Certyfikacja firm badawczych w myśl polskiego prawa nie jest obligatoryjna.

Program Kontroli Jakości Pracy Ankieterów jest samoregulacją branżową, która powstała na początku lat 2000 jako wspólna inicjatywa agencji badawczych chcących zaakcentować swoją transparentność i troskę o najwyższą jakość badań. Przed rozpoczęciem współpracy z agencją badawczą warto sprawdzić, czy ma ona certyfikat PKJPA.

Historia

Program PKJPA liczy już ponad 10 lat. Jego podstawę stanowiły zapisy normy brytyjskiej IQCS, będące w owym czasie najbardziej rozbudowaną regulacją dotyczącą jakości realizacji badań.

Pierwszy audyt PKJPA został przeprowadzony w 2001 r. wśród 15 firm badawczych będących sygnatariuszami porozumienia w sprawie stosowania Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów. Rok później certyfikat można było uzyskać już w pięciu różnych rodzajach badań (a nie jeden ogólny).

W następnych latach do programu przystępowały nowe instytuty badawcze, a program ulegał modyfikacjom i ciągłemu udoskonalaniu przez wprowadzanie kolejnych regulacji i dziedzin, aby ostatecznie w 2009 r., po gruntownych zmianach, przyjąć formę tzw. audytu według podejścia procesowego. Obecnie PKJPA obejmuje 8 dziedzin i skupia prawie 30 agencji badawczych.

OFBOR

Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku to inicjator i administrator programu PKJPA. Jest związkiem pracodawców skupiającym wyłącznie instytuty badawcze. Został powołany w 1997 r. i jednym z głównych jego celów jest stanowienie oraz propagowanie standardów profesjonalizmu w procesie badania opinii i rynku, a także tworzenie warunków niezależnej i obiektywnej oceny przestrzegania tych standardów.

Zgodnie z międzynarodowymi regulacjami etycznymi w tej dziedzinie – przede wszystkim propagowanymi przez ESOMAR – OFBOR przygotował i wciąż udoskonala własne zbiory zasad przeznaczone dla rynku polskiego. Oceną realizacji i przestrzegania tych regulacji zajmuje się Komisja Odpowiedzialności Zawodowej.

Więcej informacji o PKJPA: www.pkjpa.pl
(Informacja promocyjna)

9 października 2012