Zagwarantuj nagrody wszystkim Twoim konsumentom - Marketing przy Kawie
Zagwarantuj nagrody wszystkim Twoim konsumentomZagwarantuj nagrody wszystkim Twoim konsumentomZagwarantuj nagrody wszystkim Twoim konsumentomZagwarantuj nagrody wszystkim Twoim konsumentom

Zagwarantuj nagrody wszystkim Twoim konsumentom

Zagwarantuj nagrody wszystkim Twoim konsumentom
Joanna Pielinska

Joanna Pielinska

-

Joanna Pielinska

Joanna Pielinska

Natknęłam się niedawno na akcję promocyjną marki serów, której organizator zachęcał mnie (lojalnego konsumenta) do zebrania kilku punktów z opakowań i wymiany ich na pojemnik na ser. W pierwszej chwili pomyślałam „czemu nie?”, ale chwilę później, po dotarciu do końca skróconego regulaminu dotarło do mnie, że ja przecież mogę nie zdążyć...

A szkoda, bo nagroda była atrakcyjna, zaś wymagana liczba produktów, które należało kupić w okresie promocyjnym, mieściła się w granicach rozsądku. Jednakże ograniczona liczba nagród w regulaminie może zniechęcić do udziału, bo skąd można wiedzieć, jak szybko ta pula się wyczerpie?

W tego rodzaju mechanizmie nie chodzi przecież o to, „kto szybciej”, ale o nagrodzenie konsumenta, który kupi promocyjny produkt i spełni warunki uczestnictwa w promocji.

W większości promocji typu collector scheme (promocje wymagające zbierania dowodów zakupu/punktów/kodów) na rynku polskim ich organizatorzy ustalają ograniczoną liczbę nagród, co w wielu wypadkach może prowadzić do frustracji uczestników, którzy nie zmieścili się w zaproponowanej puli.

Chociaż przyczyną takich działań organizatorów jest próba ograniczenia ryzyka związanego z kosztami, zaprzecza to całkowicie idei, jaka stoi za collector scheme. Konsument, który spełni warunki regulaminu takiej akcji, powinien otrzymać nagrodę gwarantowaną w założonym okresie promocyjnym.

Jedną z promocji opartej na omawianym tu mechanizmie, w której tworzeniu uczestniczyła firma Mando, była akcja marki napojów gazowanych. Specjaliści Mando od 35 lat wspierają merytorycznie organizatorów tego rodzaju akcji w kwestii nie tylko umiejętnego przygotowania takiego mechanizmu, ale przede wszystkim efektywnego wykorzystania środków finansowych.

Organizator zaproponował około dwudziestu różnych nagród, które konsument mógł otrzymać, jeśli zebrał wymaganą liczbę punktów przyporządkowaną każdej z nich.

Przy takiej liczbie nagród marka stanęła przed nie lada wyzwaniem, w związku z czym jej przedstawiciele zwrócili się do Mando o zabezpieczenie ryzyka związanego z ich kosztami.

Otrzymali wsparcie w kwestiach:
  • określenia liczby punktów, którą konsumenci musieli zebrać, aby otrzymać daną nagrodę
  • ustalenia atrakcyjności nagród, czyli stworzenia rankingu nagród pod względem ich potencjalnej popularności w okresie promocyjnym
  • oszacowania liczby konsumentów, którzy zdecydują się zbierać punkty w okresie promocyjnym
  • oszacowania liczby konsumentów, którzy spełnią wszystkie warunki regulaminu i będą uprawnieni do otrzymania nagrody
  • określenia liczby każdego rodzaju nagród, którą należało zamówić przed rozpoczęciem akcji (biorąc pod uwagę minimalne zamówienia u dostawców, terminy dostaw, koszty zamówienia etc.)
  • nadzór nad ilością i wysyłką nagród w okresie promocyjnym w celu zapewnienia płynnej realizacji przesyłek do konsumentów.
Dzięki doświadczeniu Mando oraz dosyć wczesnemu udziałowi specjalistów tej firmy w przygotowaniach powyższej akcji stworzono różne scenariusze budżetowe, umożliwiając organizatorowi wybranie najlepszej opcji.  
Zaproponowano marce jednorazowe zabezpieczenie ryzyka finansowego Fixed Fee, które zostało oparte na oszacowanej response rate dla każdej z poszczególnych nagród. Zabezpieczenie zawierało koszty nagród oraz te związane z obsługą. Ta jednorazowa suma wykorzystywana była przez Mando na pokrycie kosztów wszystkich  nagród wysłanych do konsumentów w okresie promocyjnym. 
Promocja okazała się ogromnym sukcesem dla marki, co przyczyniło się do tego, że liczba zgłoszeń od konsumentów była większa niż ta oszacowana w Fixed Fee. Dzięki temu zabezpieczeniu firma Mando przejęła również koszty wszystkich dodatkowych nagród, a organizator mógł ze spokojem cieszyć się sukcesem marketingowym akcji. 
Przerzucenie ryzyka promocji na Mando nie tylko uchroniło organizatora przed dodatkowymi kosztami, ale i umożliwiło efektywne wykorzystanie budżetu dzięki precyzyjnemu przygotowaniu mechanizmu, liczby punktów oraz oszacowaniu atrakcyjności nagród. Dodatkowym atutem była możliwość nagrodzenia wszystkich konsumentów, którzy spełnili warunki regulaminu akcji.
Czytaj także:
A może cash back tym razem?
Czy Twoja marka gotowa jest na Euro 2012?
Nagroda dla każdego, ale nie dla wszystkich
Jak efektywnie wykorzystać budżet w instant win?
Jak zabezpieczyć się na wypadek nadmiaru zgłoszeń w promocji sprzedaży?

***
W celu uzyskania dodatkowych informacji na temat możliwości zabezpieczania akcji promocyjnych przy określonym budżecie – skontaktuj się z przedstawicielem Mando:

Joanna Pielinska

joanna.pielinska@mando.co.uk
www.mando.co.uk
Blog firmowy: www.mandofixedfeeblog.co.uk

Firma Mando od ponad trzydziestu lat wykorzystuje wiedzę, doświadczenie i umiejętności w zarządzaniu ryzykiem promocyjnym w Wielkiej Brytanii i w innych krajach europejskich. Doradza też klientom w zakresie sposobów redukcji wpływu ryzyka na planowane akcje promocyjne. Zarządzanie ryzykiem to o wiele więcej niż zabezpieczenie – to również umiejętność wydobycia z kampanii jej najcenniejszych walorów.

Artykuł promocyjny