Co powinien umieć specjalista ds. pozycjonowania?Co powinien umieć specjalista ds. pozycjonowania?Co powinien umieć specjalista ds. pozycjonowania?Co powinien umieć specjalista ds. pozycjonowania?
Optymalizacja stron to złożony roces, warto trzymać rękę na pulsie (fot. Fotolia.com)

Co powinien umieć specjalista ds. pozycjonowania?

Co powinien umieć specjalista ds. pozycjonowania?
Łukasz Suchy

Łukasz Suchy

-

senior SEO specialist, DevaGroup

Łukasz Suchy

Łukasz Suchy

senior SEO specialist
DevaGroup

Prowadzi szkolenia z zakresu tworzenia, optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych. Wykładowca studiów podyplomowych Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. J. Tischnera w Krakowie oraz Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie. Specjalizuje się w przeprowadzaniu audytów i kompleksowej weryfikacji serwisów internetowych pod kątem SEO. Przygotowuje strategie działań oraz propozycje zmian i optymalizacji stron WWW, których celem jest zwiększenie efektywności i widoczności.

×

Obecnie możesz przeczytać

1 artykuł dziennie

Zarejestruj się bezpłatnie,

aby otrzymać dostęp do 4915 artykułów

Masz już konto?
Zaloguj się
Specjalista ds. pozycjonowania to zawód, który wymaga od nas ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz kompetencji. Ze względu na ciągły i dynamiczny rozwój SEO nie możemy stać w miejscu i stale bazować na tych samych metodach. W tym artykule postaram się przybliżyć, co powinien umieć specjalista ds. pozycjonowania. Mam nadzieję, że artykuł okaże się pomocny.

Jak pozycjonowało się kiedyś?

Jeszcze kilka lat temu usługę pozycjonowania stron internetowych opierało się głównie na pozyskiwaniu jak największej liczby linków w jak najkrótszym czasie. Wystarczyło zadbać o odpowiednią bazę linków na odpowiednie słowa kluczowe, a optymalizacja witryny nie odgrywała znaczącej roli. Prace ze stroną ograniczało się w głównej mierze do linkowania oraz upychania na niej słów kluczowych.

Jak zmieniało się pozycjonowanie?

Przez kilka ostatnich lat Google wprowadziło ogromną liczbę zmian i algorytmów analizujących dane oraz ustalających ranking stron w wyszukiwarce. Stare metody pozycjonowania określone zostały jako niezgodne z wytycznymi.

Serwisy, które nadal je stosowały, zaczęły otrzymywać kary przyznawane ręcznie – nie przez algorytmy, lecz analityków specjalnie wyznaczonych do tego zadania. Przekładało się to na drastyczne spadki widoczności i ruchu. Wraz ze zmianami metod pozycjonowania diametralnie zmieniły się rola i zadania pozycjonera.

Obecnie wyszukiwarka Google oparta jest na rozbudowanych algorytmach oceny stron oraz kilkuset czynnikach rankingowych, które wpływają na pozycję serwisu. Dobry pozycjoner musi mieć odpowiednią wiedzę, dzięki której sprawnie wypozycjonuje stronę i nie narazi jej na kary.

Co powinien umieć specjalista ds. pozycjonowania?

Specjalista ds. pozycjonowania to osoba, która powinna opanować umiejętności z wielu branż i praktycznie się nimi posługiwać. Moim zdaniem powinna łączyć w sobie cechy programisty, analityka, copywritera i marketingowca. Dlaczego?

Ponieważ każdy z projektów jest inny, dotyczy innej branży i wymaga indywidualnego podejścia.

Specjalista ds. pozycjonowania musi kompleksowo zająć się optymalizacją i pozycjonowaniem serwisu klienta. Wymaga to pełnej znajomości wielu narzędzi, technologii oraz wytycznych Google, które pozwalają na efektywną pracę z projektem. Z własnego doświadczenia wiem, że każdy pozycjoner powinien co najmniej potrafić:

  • dobrać odpowiednie słowa kluczowe,
  • stworzyć pełny audyt SEO,
  • zoptymalizować serwis pod kątem UX i wygody użytkownika,
  • zaplanować i zrealizować kampanie pozyskiwania linków,
  • zoptymalizować treści serwisu,
  • zoptymalizować serwis zgodnie z wytycznymi Google,
  • wdrożyć zmiany SEO samodzielnie lub ze wsparciem programistów,
  • zaplanować kampanie działań content marketingowych,
  • zaplanować promocję tworzonych treści w Sieci i kanałach social media,
  • zadbać o pozycjonowanie lokalne,
  • zapewnić stałe wzrosty widoczności, pozycji fraz i ruchu w serwisie klienta,
  • bezproblemowo współpracować z działem copywriterów,
  • analizować widoczność, ruch serwisu oraz działania konkurencji,
  • zbudować wartościowe zaplecze SEO.

To wszystko wymaga od pozycjonera stałego monitorowania zmian w Google, wytycznych dla webmasterów czy technicznej kondycji serwisów internetowych. W Ideo Force na co dzień używamy sporej liczby zewnętrznych narzędzi, które ułatwiają nam pracę oraz pozwalają na szybkie i sprawne analizowanie dużych ilości danych.

Mając styczność w codziennej pracy z narzędziami SEO, wiem, jak wielką odgrywają rolę i każdemu będę je polecał. Wykorzystanie odpowiednich narzędzi podczas pracy pozwala na automatyzację niektórych czynności i sprawniejsze wykonywanie wielu działań.

Myślę, że specjalista ds. pozycjonowania powinien umieć obsługiwać najpopularniejsze narzędzia wykorzystywane w codziennej pracy pozycjonera. Są to m.in.: Screaming Frog (lub inny crawler serwisów), Semstorm lub Senuto, Google Keyword Tool, Ahrefs lub Majestic. Nie zapominajmy też o Google Analytics i Search Console. Znajomość obsługi tych narzędzi z pewnością przyśpieszy i usprawni codzienną pracę.

Musimy pamiętać, że pozycjonowanie to stała praca nad budową strony, jej zawartością oraz linkami, które do niej prowadzą. Wszystko to wymaga pracy z kodem źródłowym strony, treściami, dużymi ilościami danych w Excelu, lecz również z ludźmi.

W wielu firmach zespoły projektowe składają się z pozycjonera, kierownika projektu, programistów, copywriterów, link builderów oraz osoby odpowiedzialnej za Google AdWords. Dlatego oprócz umiejętności typowo twardych, pozycjoner musi mieć łatwość nawiązywania kontaktów i sprawnie pracować w grupie. Dobra komunikacja z zespołem projektowym czy bezpośrednio z klientem odgrywa tutaj bardzo ważną rolę – szczególnie podczas proponowania i wdrażania zmian w serwisie.

Ostatnią i bardzo ważną umiejętnością, jaką powinien mieć pozycjoner, jest umiejętność stałego poszerzania swojej wiedzy. Pozycjonowanie i technologie internetowe rozwijają się bardzo szybko. Dlatego koniecznie trzeba śledzić nowinki technologiczne (szczególnie te dotyczące SEO), brać udział w branżowych spotkaniach i konferencjach oraz poszerzać wiedzę na temat pozycjonowania, a właściwie całego marketingu internetowego, który coraz mocniej łączy się z SEO.

Ogólna wiedza dotycząca e-marketingu pozwoli skutecznie promować serwis klienta i praktycznie łączyć działania SEO z e-marketingiem. W tym wypadku dobrym rozwiązaniem wydają się szkolenia online lub studia podyplomowe.

Trudno jest jednoznacznie określić, jaki powinien być pozycjoner i co powinien umieć, ponieważ nie ma na to stałej recepty. Pozycjonerami zostają ludzie po studiach informatycznych, dziennikarskich, marketingowych albo pasjonaci bez kierunkowego wykształcenia. Osoba, która zajmuje się pozycjonowaniem, powinna być przede wszystkim zorientowana w tym, co dzieje się w SEO i marketingu internetowym. Powinna szybko tę wiedzę przyswajać i wdrażać ją w swojej pracy, aby nie zostawać w tyle.