Przyjmijmy następujący scenariusz:
Loteria | Instant win |
1 000 000 produktów Budżet klienta: 340 000 zł 4 samochody Szansa wygrania? Niewielka | 1 000 000 produktów Budżet klienta: 340 000 zł Do 200 000 nagród wartości 20 zł każda (pomimo maksymalnych kosztów 4 000 000 zł) Szansa wygrania? 1 do 5 |
Jak to możliwe?
Dzięki zabezpieczeniu Fixed Fee oraz odpowiedniemu oszacowaniu ryzyka. Specjaliści firmy Mando kalkulują, ile nagród zostanie wygranych w okresie promocyjnym, a oszacowaną liczbę mnożą przez wartość każdej z nich. W ten sposób powstaje kwota mniejsza niż całkowita wartość puli, co pozwala organizatorowi zaoferować o wiele więcej nagród w promocji wykorzystując ten sam budżet.
Istnieją dwie grupy promocji opartych na mechanizmie instant win:
- wygrana natychmiastowa po otwarciu opakowania produktu
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że konsument, który znajdzie wewnątrz opakowania produktu wiadomość „Wygrałeś 100 zł”, spełni kolejne warunki regulaminu w celu jej otrzymania. Ten rodzaj instant win cechuje zazwyczaj dosyć wysoka wartość claim rate, czyli procent konsumentów, którzy spełnią wszystkie warunki regulaminu. - text to win lub click to win
W tej formie promocji konsument ma wysłać kod z opakowania SMS-em lub wpisać go na promocyjnej stronie WWW, aby sprawdzić, czy wygrał nagrodę.
To bardzo podobne do siebie formy mechanizmu instant win, jednakże przy szacowaniu response rate trzeba również wziąć pod uwagę preferencje danego rynku. Konsumenci brytyjscy o wiele chętniej uczestniczą w akcjach click to win, natomiast na rynku polskim odbiorcy bardziej przyzwyczajeni są do udziału w akcjach drogą SMS-ową.
W click to win konsument, który znalazł promocyjny kod na opakowaniu, prawdopodobnie wyrzuci go w drodze do domu, nie dając sobie szansy na uczestnictwo w akcji. Gdyby ten sam kod pojawił się na półtoralitrowej butelce soku pomarańczowego, byłoby bardziej prawdopodobne, że konsument go sprawdzi.
Wiele czynników ma znaczny wpływ na to, czy, jak i kiedy konsument zdecyduje o swoim uczestnictwie w akcji promocyjnej. Znajomość tych zachowań oraz umiejętność odpowiedniego oszacowania ryzyka są bardzo istotne podczas określania puli nagród w powyższych mechanizmach.
Przykładem świetnie pokazującym korzyści, jakie niesie ze sobą wykorzystanie usługi Fixed Fee, jest jedna z promocji zabezpieczonych przez Mando w sektorze alkoholi. Producent win postanowił zaoferować w puli nagród kilka poziomów nagród pieniężnych, z największą wygraną sięgającą kilkuset tysięcy euro.
Na promocyjnych butelkach wina znajdowały się opaski ze specjalnym kodem, który konsument musiał wpisać na stronie akcji. Jeśli znalazł kod zwycięski, musiał przesłać dodatkowo wymagane przez organizatora dane.
W promocji tej liczba znalezionych zwycięskich kodów była o wiele wyższa niż ta oszacowana przez Mando w Fixed Fee. To zabezpieczenie uchroniło klienta przed ogromnymi kosztami, które musiałby ponieść, gdyby zdecydował o samodzielnym ponoszeniu ryzyka finansowego powyższej akcji.
Specjaliści Mando bardzo często przy kalkulowaniu ryzyka w mechanizmach instant win doradzają organizatorom, jak można zwiększyć pulę nagród przy zachowaniu założonego budżetu. Dzięki tej umiejętności oraz zabezpieczeniu Fixed Fee marki mogą wykorzystać swoje budżety bardziej efektywnie i bez ryzyka związanego z nadmierną liczbą zgłoszeń.
Oferując Fixed Fee, Mando bierze na siebie ryzyko związane z potencjalnie większą liczbą wygranych niż przewidziano.
Jak zabezpieczyć się na wypadek nadmiaru zgłoszeń w promocji sprzedaży?
Nagroda dla każdego, ale nie dla wszystkich
Czy Twoja marka gotowa jest na Euro 2012?
A może cash back tym razem?
***
Jeśli planują Państwo akcję promocyjną opartą na mechanizmie instant win i chcą zasięgnąć informacji, jak efektywnie wykorzystać swój budżet, warto skontaktować się z przedstawicielem Mando:
Artykuł promocyjny