A może cash back tym razem? - Marketing przy Kawie
A może cash back tym razem?A może cash back tym razem?A może cash back tym razem?A może cash back tym razem?

A może cash back tym razem?

A może cash back tym razem?
Joanna Pielinska

Joanna Pielinska

-

Joanna Pielinska

Joanna Pielinska

Cash back (częściowy zwrot pieniędzy ceny zakupu) postrzegany jest jako bardziej wyszukana forma zastępcza redukcji ceny produktu na półce sklepowej. Konsument ma wrażenie, że otrzymuje nagrodę za wybór właśnie tego produktu, a organizator promocji nie zyskuje wizerunku „marki zmuszonej do redukcji ceny w celu zwiększenia sprzedaży”.
Cash back może wpłynąć na zmianę nawyków zakupowych konsumentów, którzy zachęceni promocyjną ofertą mogą zrezygnować z produktu konkurencji. Efektem tego jest pozyskanie nowych klientów i zebranie bazy danych, którą można wykorzystać w kolejnych akcjach promocyjnych.
 
Częściowy zwrot ceny zakupu często stosowany jest w sektorze produktów elektronicznych. Ze względu na dosyć wysokie ceny w tym sektorze organizatorzy zwracają konsumentom zazwyczaj ok. 10 do 20 procent wartości produktu.

Istnieje jednak możliwość dopasowania cash back do konkretnego produktu także w innych sektorach. Na przykład producent soków może zachęcić konsumentów do kupienia kilku produktów z portfolio marki i wysłania zgłoszenia w celu otrzymania częściowego zwrotu pieniędzy. Korzyść jest obopólna: marka potencjalnie zyskuje nowych konsumentów, konsument zaś otrzymuje gwarantowaną nagrodę.

Jak w każdej akcji promocyjnej z nagrodą gwarantowaną, również ten mechanizm wymaga od organizatora określenia budżetu potrzebnego na wszystkie zwroty pieniędzy. A jak ustalić budżet na taką promocję bez ograniczania w regulaminie liczby uczestników czy ewentualnego wstrzymania akcji promocyjnej? 
Dobrym sposobem na to, aby nagrodzić wszystkich uczestników i dodatkowo zabezpieczyć swój budżet, jest Fixed Fee – mechanizm proponowany przez firmę Mando.

Cash back bez Fixed Fee
Cash back z Fixed Fee
Przykładowa promocja

100 000 promocyjnych produktów

Cena produktu: 100 zł
Cash back: 20 zł
Koszty maksymalne: 2 000 000 zł
 
Organizator nie wie, ilu konsumentów weźmie udział w akcji, co utrudnia ustalenie budżetu na nagrody. 
 
Rozwiązanie? Można ograniczyć liczbę zwrotów cash back w regulaminie, ale może to mieć negatywny wpływ na postrzeganie akcji przez konsumentów, którzy nie zdążą wysłać zgłoszenia, aby zmieścić się w ograniczonej liczbie.
Przykładowa promocja

100 000 promocyjnych produktów

Cena produktu: 100 zł
Cash back: 20 zł
Koszty maksymalne: 2 000 000 zł
Mando kalkuluje najbardziej prawdopodobną liczbę konsumentów, którzy wezmą udział w promocji.
Na przykład:
5% ze 100 000 produktów = 5000
5000 x 20 zł cash back = 
100 000 zł Fixed Fee
Ryzyko
Oferta promocyjna może być na tyle atrakcyjna, że ostateczne koszty zwrotów do konsumentów mogą przekroczyć możliwości finansowe organizatora. 
Dodatkowe nieprzewidziane koszty związane ze zwrotami. 
Negatywny wpływ akcji na wizerunek marki.
Niezadowolenie konsumentów, którzy nie otrzymali nagrody.
Ryzyko
Po stronie Mando związane z kosztami cash back.
Korzyść
Organizator ustalił swój budżet przed rozpoczęciem akcji i przerzucił ryzyko nieprzewidzianych kosztów na Mando. 
Fixed Fee to ustalony z góry budżet organizatora na pokrycie kosztów wszystkich zwrotów do konsumentów, nawet jeśli liczba ta przekroczy oszacowane 5000. 
Firma Mando jako specjalista w zabezpieczaniu ryzyka promocji konsumenckich szacuje najbardziej prawdopodobną liczbę konsumentów, którzy wezmą udział w akcji, i mnoży ją przez wartość cash back (tabela z opcją Fixed Fee).

Dzięki temu organizator akcji ustala swój budżet z góry i ma pewność, że w razie wystąpienia większej liczby uczestników, niż oszacowano, nie on będzie ponosił dodatkowe koszty zwrotów pieniędzy. Zrobi to Mando. 

Ta forma zabezpieczenia umożliwia organizatorom wypróbowanie nowych mechanizmów promocyjnych bez ryzyka związanego z nieprzewidzianymi kosztami nagród. Dodatkowo nagradzani są wszyscy uczestnicy, którzy spełnią warunki regulaminu, co ma wpływ na pozytywne postrzeganie przez nich akcji promocyjnej.

Fixed Fee stanowi bardzo często tylko część promocyjnego budżetu puli nagród, a specjaliści Mando mogą doradzić, jak zmniejszyć ryzyko danej akcji oraz dopasować Fixed Fee do możliwości finansowych organizatora. 

Nawet w tej samej akcji promocyjnej przeprowadzanej w kilkumiesięcznych odstępach czasowych response rate może być bardzo różny. Zabezpieczenie Fixed Fee uchroniło jednego z klientów Mando z sektora AGD przed ogromnymi kosztami związanymi z większą liczbą zwrotów cash back, niż wstępnie oszacowano.

Pomimo trzykrotnej edycji tej samej akcji, za każdym razem ostateczny odzew przekroczył oszacowania Mando od kilku do kilkudziesięciu procent. Przy dość dużych zwrotach cash back w tym sektorze – organizator uniknął dodatkowych kosztów, a Mando w ramach Fixed Fee przejęło koszty wszystkich zwrotów cash back w okresie promocyjnym. 

***
W celu uzyskania dodatkowych informacji na temat możliwości zabezpieczania akcji promocyjnych na bazie mechanizmu cash back, skontaktuj się z przedstawicielem Mando:

Joanna Pielinska
Firma Mando od ponad trzydziestu lat wykorzystuje wiedzę, doświadczenie i umiejętności w zarządzaniu ryzykiem promocyjnym w Wielkiej Brytanii i w innych krajach europejskich. Doradza też klientom w zakresie sposobów redukcji wpływu ryzyka na planowane akcje promocyjne. Zarządzanie ryzykiem to o wiele więcej niż zabezpieczenie – to również umiejętność wydobycia z kampanii jej najcenniejszych walorów.

Artykuł promocyjny