Jak inflacja wpływa na lojalność konsumentów?
Pytanie o lojalność konsumentów stale powraca w dyskusjach profesjonalistów zajmujących się tą tematyką. I zapewne trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź, bo ta, jak zwykle, zależy od wielu czynników. Dlatego warto przeanalizować lojalność klientów przez największe wyzwania, z jakimi mierzymy się w naszej codziennej rzeczywistości. A są nimi:
- inflacja;
- wchodzące na rynek nowe pokolenia;
- technologia oparta na sztucznej inteligencji i rozszerzonej rzeczywistości;
- coraz mocniej zaciskający się gorset regulacji prawnych w zakresie ochrony konsumentów.
Inflacja w Polsce w grudniu 2022 roku wyniosła 16,6% w ujęciu rocznym. Przypomnijmy, że w szczytowym miesiącu, październiku, wskaźnik inflacyjny wyniósł 17,9%. Jednak ceny nie wszystkich produktów rosły równo. Na przykład ceny żywności i napojów bezalkoholowych wzrosły w porównaniu do listopada 2021 o 22,3%. Są to dość przerażające statystyki, które nie mogły pozostać bez wpływu na zachowania konsumentów. Polacy od zawsze byli przecież smart shopperami. Masowo korzystaliśmy z porównywarek cen oraz przeglądarek gazetek reklamowych.
Jak zatem inflacja wpływa na lojalność konsumentów?