Media Expert najbardziej aktywną marką w internecie, telewizji i radiu. Rynek reklamy w grudniu 2023
  • 0
  • 9
22.01.2024

Media Expert najbardziej aktywną marką w internecie, telewizji i radiu. Rynek reklamy w grudniu 2023

W internecie i radiu najaktywniejsze reklamowo były marki z branży „Trade”, natomiast w telewizji „Pharmaceuticals – wynika z badania GemiusAdReal za grudzień 2023.

GemiusAdReal w grudniu 2023 analizie poddał kreacje reklamowe emitowane w internecie, telewizji oraz radiu.

W internecie odnotowano 89,9 mld emisji kreacji reklamowych. Średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 3161 kontaktów.

Działania reklamowe online dotarły łącznie do 87,02% populacji Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 9,54 sekundy (10,17 sekundy dla kreacji typu display i 7,32 sekundy dla kreacji wideo).

Średnia widoczność kreacji digital w grudniu (wskaźnik Viewability Rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 45,95%. Wyższy wskaźnik widoczności osiągnęły kreacje wideo. Dla nich 53,64% kontaktów reklamowych znalazło się w polu widzenia użytkownika. Wskaźnik wyniósł:

  • 46,30% dla kreacji display,
  • 28,72% dla reklam tekstowych.

Najbardziej aktywna pod względem liczby kontaktów reklamowych online była branża „Trade” (36,61 mld). Dla niej Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych online w grudniu wyniósł 40,7%. Średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 10,11 sekundy, wskaźnik widoczności kreacji – 50,15%.

Kolejne miejsca na podium:

  • „Media, books, CD&DVD (7,96 mld kontaktów reklamowych i SoV na poziomie 8,9%,
  • Leisure time (5,76 mld kontaktów reklamowych i SoV – 6,4%).

Reklamodawcy online

Najbardziej aktywni reklamodawcy digital:

  • Media Expert: 4,62 mld kontaktów reklamowych online, dotarcie do 82,3% Polaków w wieku od 7 do 75 lat.
  • Allegro.pl: 3,6 mld kontaktów i 81,2% zasięgu.
  • Ceneo.pl: 2,4 mld kontaktów i zasięg na poziomie 77,9%.

Ranking Top 10 marek zamyka marka Empik, która odnotowała 0,64 mld kontaktów reklamowych.

Analiza wydatków reklamowych na kampanie display online potwierdza aktywność marki Media Expert, która znalazła się na pierwszym miejscu zestawienia. Jej udział w wydatkach wśród wszystkich marek wyniósł 6,8%. Pozostałe dwa miejsca:

  • Ceneo.pl 4,69% udziału,
  • Allegro.pl 4,31% udziału.

Dane na temat wydatków w internecie stanowią wartości estymowane na podstawie cenników wydawców, gdzie wszystkie aktywności liczone były po stawce CPM (cost per mile). Wyliczane są dla aktywności display, na platformach PC i mobile, z wykluczeniem wideo oraz mediów społecznościowych i wyszukiwarek.

Rynek reklamy telewizyjnej

Najbardziej aktywne reklamowo branże:

  • „Pharmaceuticals”: 15,5 mld kontaktów reklamowych, dotarcie do 94,22% populacji w wieku od 7 do 75 lat. Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych w grudniu wyniósł dla tej branży 22,46%, natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku – 19,47 sekundy.
  • „Trade” (14,23 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie 20,54% oraz 94,22% zasięgu).
  • Food (10,2 mld kontaktów reklamowych, SoV – 14,7% i zasięg – 93,65%).

Reklamodawcy w telewizji

  • Media Expert: 3,2 mld kontaktów reklamowych, dotarcie do 92,31% Polaków w wieku od 7 do 75 lat.
  • Lidl: 1,36 mld kontaktów reklamowych i 87,46% zasięgu.
  • Plus: 0,956 mld kontaktów i 86,62% zasięgu.

Na 10. miejscu prezentowanego rankingu uplasowała się marka Euro RTV AGD z 0,619 mld kontaktów reklamowych i 82,60% zasięgu w populacji 7–75 lat.

Wydatki na reklamę telewizyjną

Estymowane wydatki reklamowe w telewizji:

  • Media Expert z udziałem w wydatkach 5,82%,
  • Lidl z udziałem 2,36%,
  • Play z udziałem 1,56%.

Rynek reklamy radiowej

Branże o największej liczbie kontaktów reklamowych w grudniu:

  • „Trade” (10,96 mld kontaktów).
  • „Pharmaceuticals” (3,98 mld kontaktów).
  • „Automotive” (1,57 mld kontaktów reklamowych).

Najbardziej aktywni reklamodawcy:

  • Media Expert: 3,29 mld kontaktów reklamowych, dotarcie do 86,93% Polaków w wieku od 7 do 75 lat.
  • Euro RTV AGD: 1,79 mld kontaktów reklamowych, 82,63% zasięgu.
  • Lidl: 0,65 mld kontaktów, 78% zasięgu.

Zestawienie Top 10 zamyka Play (0,25 mld kontaktów i 68,28% zasięgu).

Najwyższy udział w wydatkach reklamowych w radiu:

  • Media Expert (15,04%),
  • Euro RTV AGD (8,11%),
  • MediaMarkt (3,05%).

O Badaniu:

GemiusAdReal dostarcza dane na temat aktywności reklamowej wszystkich marek komunikujących się z konsumentami poprzez internet i telewizję. Dzień po dniu pozwala analizować aktywność konkurencji (np. formaty, kreacje, efektywność, siłę kampanii) i wyznaczać benchmarki dla działań w sieci.

Jest to szczególnie istotne ze względu na:

  • poziom skomplikowania rynku,
  • wielość form reklamowych i sposobów rozliczeń,
  • coraz bardziej złożony proces zakupu i emisji.

Badanie umożliwia określenie zarówno potencjału, jak i wykorzystania przestrzeni reklamowej poszczególnych wydawców mediowych.

19 stycznia 2024