Małopolskie Centrum Nauki Cogiteon prezentuje dźwiękowe logo
  • 1
  • 1
13.01.2020

Małopolskie Centrum Nauki Cogiteon prezentuje dźwiękowe logo

Jakiego instrumentu używają dzieci, kiedy uczą się grać? To pytanie było punktem wyjścia przy tworzeniu dźwiękowej wersji logo Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon.

Ksylofon to prosty instrument muzyczny. Składa się z prostokątnych sztabek, w które uderza się pałeczkami. Można go znaleźć m.in. w przedszkolach, bo od początku XX w. wykorzystywany jest w edukacji muzycznej.

Nad znakiem muzycznym instytucji pracowała agencja Impres-Art z Grzegorzem Palką. To pochodzący z Limanowej gitarzysta, kompozytor i aranżer. Od 2013 r. stale współpracuje z Renatą Przemyk, a od 2016 tworzy zespół Last of the Real. Wcześniej grał m.in. w Kartigan, DMT-A oraz grupie Kreuzberg. Swoją edukację muzyczną rozpoczął w wieku czterech lat w klasie fortepianu.

Od września 2019 w środku naszego znaku znajduje się symbol „play”. Aż się prosiło, aby ten element potraktować dosłownie – mówi Piotr Koziarz, specjalista ds. komunikacji i promocji centrum.

Do stworzenia utworu Grzegorz Palka użył ksylofonu. Zakomponował 8 dźwięków, czyli tyle, ile liter ma słowo Cogiteon. Ostatni z nich zagrany do góry sprawia, że całość ma charakter otwarty. To daje pole do modyfikacji i eksperymentów.

Grzegorz Palka oprócz muzycznego logo skomponował także 4-minutowy utwór, który rozwija motyw z jingla. To popowo-rockowa kompozycja doprawiona brzmieniem orkiestry symfonicznej z wyraźnie zaznaczaną sekcją dętą. Będzie wykorzystywana m.in. przed pokazami popularnonaukowymi, które Cogiteon organizuje w ramach projektu edukacyjnego „Naukowiej”.

Rok temu Narodowe Centrum Kultury przeprowadziło badania, w których pytało Polaków w wieku 12–17 lat m.in. o preferencje muzyczne. Okazało się, że co czwarty nastolatek słucha w pierwszej kolejności popu, rapu lub hip-hopu. Muzykę rockową preferuje co dziesiąty młody Polak, ale słucha już co trzeci. Z deklaracji uczestników badania wynika, że jeśli rodzice mają wykształcenie wyższe, dzieci częściej słuchają jazzu, chilloutu i rocka.

Za muzyczne logo Małopolskie Centrum Nauki Cogiteon zapłaciło ok. 5 tys. zł.

  • 1
Małopolskie Centrum Nauki Cogiteon

Małopolskie Centrum Nauki Cogiteon ma teraz także dźwiękowe logo

13 stycznia 2020

  • 1
  • 7
  • 0
  • 0
  • 0
13.01.2020

Depresja klimatyczna Ady Fijał i gwiazdy w plastikowych workach w projekcie „EkoWoman”

Współczesny świat pogrążony jest w konsumpcji. Tymczasem rzeki wysychają, do mórz i oceanów trafiają biogeny działające destrukcyjnie na środowisko. Zalewa nas fala plastiku, smog, topnieją lodowce, a ludzkość zdaje się bagatelizować te zagrożenia. Projekt „EkoWoman” ma zwrócić uwagę odbiorców na to, co czeka naszą planetę, jeśli nie zaczniemy dbać o ekologię.

10 stycznia 2020