FoodCare i Maspex spotkają się w sądzie na rozprawie o plagiat
  • 0
  • 0
16.11.2016

FoodCare i Maspex spotkają się w sądzie na rozprawie o plagiat

Firma FoodCare poinformowała o rozpoczęciu postępowania sądowego przeciw Maspexowi. Ma ono dotyczyć marek Frugo oraz Life. Zdaniem FoodCare napój konkurenta „wykorzystuje pomysły objęte ochroną prawa autorskiego”.

W 1996 r. na rynku pojawiło się Frugo (Alima Gerber). Nowością była oryginalna forma reklamy, adresowana do określonej grupy konsumentów, do której zaliczała się przede wszystkim młodzież.

Marka zniknęła z rynku na prawie 10 lat, aby wrócić w 2011 r. do sprzedaży już jako należąca do spółki FoodCare.

W 2003 r. – w czasie, kiedy marka Frugo była nieobecna na rynku – Maspex wprowadził pod marką Tymbark napój Life Active. Pierwotnie na etykiecie każdego napoju znajdował się owoc cytrusowy.

Materiały dostarczone przez firmę FoodCare

FoodCare podkreśla, że po powrocie na rynek Frugo konkurent poddał markę Life Active całkowitemu rebrandingowi. Nowa wersja Life pojawiła się w 2012 r. Zaczęto operować kolorami dla oznaczenia smaku dominującego, jak w przypadku Frugo. Zmieniono wygląd butelki, zakrętki, etykiety. Jak argumentuje FoodCare, nowy Life stał się praktycznie identyczny jak Frugo. 

Materiały dostarczone przez firmę FoodCare

Materiały dostarczone przez firmę FoodCare

Podobieństwo nie kończyło się na wyglądzie produktu – tłumaczy dalej FoodCare. Jak twierdzi, Grupa Maspex przejęła całą nabytą przez niego wcześniej koncepcję reklamową. Doprowadziło to do sytuacji, w której konsumenci mogli zostać wprowadzeni w błąd produktem przypominającym Frugo, a także reklamowanym w bardzo podobny sposób.

Materiały dostarczone przez firmę FoodCare


Materiały dostarczone przez firmę FoodCare

FoodCare postanowił walczyć o ochronę produktu, tłumacząc, że „wykorzystywanie pomysłów objętych ochroną prawa autorskiego w sposób tak jednoznaczny budzi wątpliwości w kwestii legalności i stanowi niemalże żerowanie na dobrej opinii marki”. Tego właśnie według spółki FoodCare dopuściła się firma Maspex.

Chociaż Life został wycofany ze sprzedaży, sprawa ma być ostrzeżeniem dla innych naśladowców – podsumowuje FoodCare. Strony spotkają się niebawem w Sądzie Okręgowym w Katowicach.

Do sprawy odniósł się Maspex:

Żaden pozew w tej sprawie nie został nam doręczony. Zresztą sytuacja jest całkowicie dla nas niezrozumiała – sprawa dotyczy 2012 r. i napojów Life, których nie ma już na rynku od kilku lat. Ponadto w 2013 r. firma FoodCare zgłosiła przecież już tę sprawę do Prokuratury, ale została ona dawno umorzona, ponieważ nie dopatrzono się żadnego naruszenia prawa z naszej strony.

Wprowadzenie na rynek napojów Life poprzedzone było badaniem konsumenckim, które zawsze wskazuje najbardziej trafnie preferencje i gusta konsumentów danej kategorii produktu. W tym przypadku kategoria produktu zdeterminowała jego wygląd oraz treść i charakter kampanii reklamowej. Zresztą podobnie jest w wielu grupach produktowych.

Napoje wykorzystywały kod kolorystyczny odzwierciedlający barwę napoju, poprzez co odróżniały się od pozostałych marek w naszym portfolio – można powiedzieć uzupełniały naszą ofertę. Sama kampania oparta była – co naturalne w tej sytuacji – na kodzie kolorystycznym oraz wykorzystywała istniejące w mowie potocznej hasła nawiązujące do nazw kolorów.

Robiła to w sposób humorystyczny i momentami dyskusyjny – ale ludzie młodzi to lubią. Kampania prowadzona była wyłącznie w Internecie, niskobudżetowa, kierowana do wąskiej grupy odbiorców. Dodatkowo z kampanią wystartowaliśmy wcześniej, dlatego nie może być mowy o jakimkolwiek kopiowaniu przez nas koncepcji kampanii firmy FoodCare.

Ponadto spółka FoodCare nigdy wcześniej nie prowadziła tego typu działań dla swojego produktu, który bazowałby na podobnym pomyśle kreatywnym. Nie przypominam sobie również, aby kiedykolwiek Frugo w przeszłości miało taką kampanię.

Dorota Liszka, manager ds. komunikacji korporacyjnej firmy Maspex

***
Zobacz również komunikaty z 2012 r.:

  • 5

16 listopada 2016

Reklama

15 listopada 2016

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
15.11.2016

Do 2040 r. majątek netto Polaków powiększy się do 18 bln zł – prognoza PI Research i BZ WBK

W ciągu kilkunastu kolejnych lat polskie społeczeństwo czeka rewolucja majątkowa – wynika z raportu „Prognoza majątku – jak demografia zmieni aktywa Polaków”, przygotowanego przez PI Research na zlecenie BZ WBK. Do 2040 r. wartość netto aktywów Polaków zwiększy się o 70 proc., osiągając poziom 18 bln zł. Średnia wartość brutto majątku rodziny wzrośnie z 500 do 861 tys. zł.

Reklama