Furtka w barykadzie

Intuicja czy wiedza? Praktyka czy teoria? Sprzeczności pozorne, ale wciąż żywe. Praktycy marketingu lekceważą użyteczność pracy teoretycznej, zaś opracowaniom naukowym często brak odniesień do polskiej rzeczywistości. Dwa światy, które powinny ściśle współpracować zazwyczaj odnoszą się do siebie z nieufnością i niezrozumieniem.

O stanie współpracy środowisk akademickich i praktyków biznesu oraz o pomysłach na przełamanie podziału z Maciejem Mitręgą rozmawia Tomasz Gregorczyk

Dr Maciej Mitręga

Pracuje w Katedrze Badań Rynkowych i Marketingowych Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Doktorem nauk ekonomicznych został już w wieku 25 lat, co odbiło się szerokim echem w prasie. W ciągu ostatnich lat koordynował projekty badań kluczowych klientów na zlecenie śląskich przedsiębiorstw. Jest autorem jednego z pierwszych polskich podręczników z zakresu marketingu relacji. Współzałożyciel i członek Zarządu Śląskiego Towarzystwa Marketingowego. Kierownik studiów podyplomowych Key Account Manager na Akademii Ekonomicznej. Trener i konsultant specjalizujący się w strategicznych aspektach działań marketingowych.

Furtka w barykadzie
Tomasz GregorczykTomasz Gregorczyk

Jak z Pańskiej perspektywy wygląda współpraca teoretyków i praktyków marketingu w Polsce?

Maciej MitręgaMaciej Mitręga

Szczerze mówiąc, zakres i intensywność tej współpracy prezentują się generalnie ubogo. Wystarczy porównać podręczniki dotyczące zarządzania i marketingu polskich i zagranicznych autorów. W anglojęzycznych aż skrzy się od tak zwanych studiów przypadku (case studies), natomiast w polskich albo w ogóle ich brak, albo dominują „przypadki” firm zagranicznych, cytowane za anglojęzycznymi opracowaniami. A przecież również w Polsce można spotkać firmy, które prowadzą oryginalne i skuteczne działania marketingowe. Poza tym studium przypadku należy do najbardziej skutecznych metod dydaktycznych w naukach o zarządzaniu.

Zachęcamy do lektury
tego interesującego wywiadu!

Zarejestruj się bezpłatnie, aby otrzymać dostęp do niego oraz

4915 innych artykułów, newslettera

oraz informacji handlowych m.in. o wydarzeniach branżowych, usługach czy produktach wspierających marketing.

Masz już konto? Zaloguj się