Co czwarty klient płatnej telewizji myślał o rezygnacji z usługi. Co go powstrzymuje?
  • 0
  • 2
17.12.2018

Co czwarty klient płatnej telewizji myślał o rezygnacji z usługi. Co go powstrzymuje?

24 proc. klientów platform i kablówek myślało w ciągu ostatniego roku o rezygnacji z usług płatnej telewizji. Pokazał to „Projekt Cyfrowizja IV”, cykliczne badanie agencji Wavemaker. Najczęściej cord-cutting rozważali klienci najdroższych pakietów operatorów. Do płacenia abonamentu skłania przede wszystkim dostęp do Discovery, TVN 24 i Polsatu Sport.

Rezygnacja z płatnej telewizji – rozważało ją w ubiegłym roku 26 proc. klientów kablówek i 23 proc. klientów platform. Wpływały na to przede wszystkim:

  • cena abonamentu,
  • przekonanie, że telewizja nie oferuje wystarczająco wielu ciekawych programów.

Największą skłonność do rezygnacji z usług płatnej telewizji przejawiają klienci płacący operatorom abonament wynoszący powyżej 100 zł miesięcznie. Wśród nich 30 proc. myślało o rezygnacji z usług operatora. To jednocześnie ta grupa najaktywniej korzysta dziś z oferty SVoD.

Choć liczby te wyglądają zatrważająco, odsetek potencjalnych cord-cutterów nie wzrósł w stosunku do ubiegłych lat mimo rozwoju SVoD i naziemnej telewizji cyfrowej. Bez wątpienia jednak operatorzy płatnej telewizji mają duży segment newralgicznych klientów. Około 2 mln gospodarstw płacących dziś za dostęp do tradycyjnej telewizji poszukuje alternatyw – zauważa Izabela Albrychiewicz, prezes agencji Wavemaker.

Klientów, którzy nie planują migracji w kierunku bezpłatnej telewizji naziemnej oraz wideo na życzenie, przy ofercie operatorów trzymają:

  • Internet w pakiecie (choć jego znaczenie wyraźnie spadło w stosunku do poprzednich lat),
  • kanały filmowe i sportowe,
  • kwestia przyzwyczajenia – na nią najczęściej powołują się klienci kablówek (co piąty z nich).

Wśród kanałów, które skłaniają odbiorców płatnej telewizji do dalszych inwestycji, tradycyjnie prym wiedzie Discovery. Za nim plasują się: TVN 24 (awans w rankingu), Polsat Sport i National Geographic.

Efekt SVoD widoczny jest w decyzjach widzów, którzy w ciągu ostatniego roku zrezygnowali z płatnego abonamentu i poprzestają obecnie na bezpłatnej ofercie naziemnej telewizji cyfrowej. Blisko połowa z nich zdecydowała o cord-cuttingu ze względu na alternatywę programową dostępną online. Niemal co czwarty twierdzi, że substytutem okazał się abonament w serwisie subskrypcyjnym.

O badaniu
Badanie „Projekt Cyfrowizja IV” agencja Wavemaker zrealizowała w październiku 2018 r. metodą CAWI na grupie 1500 telewidzów z dostępem do Internetu.

17 grudnia 2018