Zrobimy z was drugą Skandynawię w reklamie mobilnej

Reklamy mobilne są intruzywne, ale jednocześnie potrzebne – twierdzi Michael Buch Sandager, group CEO platformy reklamy mobilnej adQuota działającej w Skandynawii i krajach bałtyckich, a od tego roku także w Polsce. W rozmowie m.in. o tym, dlaczego firma weszła na nasz rynek, jak widzi przyszłość mediów i rozwój reklamy oraz czemu nie paraliżuje jej wizja zagrożeń dla prywatności użytkowników.

rozmawia Jacek Szlak

Michael Buch Sandager

Group CEO w firmie adQuota, największej platformie reklamy mobilnej na rynku skandynawskim i w krajach bałtyckich. Odpowiada za rozwój firmy na nowych rynkach i zachowanie jej pozycji na rynku reklamy mobilnej w dotychczasowych regionach działalności.Sandager ma ponad 15-letnie doświadczenie w marketingu mobilnym, m.in. jako CEO w iLoop Mobile oraz jako COO w Mobiltech. Jest on także współprzewodniczącym MMA Nordic oraz Mobile Copenhagen.W lipcu uruchomiony został pierwszy oddział adQuota w Polsce, z siedzibą w Warszawie.
Zrobimy z was drugą Skandynawię w reklamie mobilnej
Jacek SzlakJacek Szlak

Skandynawski rynek mobilny jest bardziej zaawansowany niż polski. Na ile te dwa rynki różnią się między sobą?

Michael Buch SandagerMichael Buch Sandager

Polski rynek obecnie znajduje się w miejscu, w którym rynek skandynawski był rok, półtora roku temu. Jest on jednak dość zaawansowany i wkrótce będzie znacznie potężniejszy.

Ten rynek jest natomiast porównywalny do rynku skandynawskiego, jeśli chodzi o rozwinięte sieci internetowe, bardzo dobre telefony i wiele ciekawych portali mobilnych. To, czego wam potrzeba, to ruch reklamowy, który naszym zdaniem właśnie nadchodzi.

Jacek Szlak

Czy jest jakaś wyjątkowo wyraźna różnica w korzystaniu z urządzeń mobilnych w Skandynawii i w Polsce? A w krajach bałtyckich?

Michael Buch Sandager

Nie ma. Oczywiście w Skandynawii liczba użytkowników smartfonów wynosi 60-70%, natomiast w Polsce to około 30-35%. I to jest właściwie jedyna wyraźna różnica, która z czasem zapewne znacznie się zmniejszy.

Jacek Szlak

Niedawno adQuota otworzyła biuro w Polsce, ale są państwo obecni w naszym kraju od początku tego roku (obsługa wydawnictwa Media Regionalne). Jak ocenia pan potencjał polskiego rynku, jeśli chodzi o reklamę mobilną?

Michael Buch Sandager

Rozpoczęliśmy współpracę z Mediami Regionalnymi na początku roku, jak tylko pojawiła się ku temu sposobność. MR mają doskonałe zasoby do prowadzenia kampanii lokalnych i ogólnokrajowych. Potrzebują większego ruchu, ale to wkrótce się zmieni. Zgodnie z umową będziemy kontynuować tę współpracę poprzez polski oddział.

Polski rynek jest dla nas interesujący, ponieważ jesteście otwarci na zaawansowane rozwiązania. AdQuota opiera się na rozwiązaniach rich media, a ja jestem przekonany, że polski rynek jest na to gotowy. Reklama mobilna jest ciekawa sama w sobie, jednak to, co w niej najważniejsze, to budowanie zaangażowania, a temu właśnie służą rich media.

Jacek Szlak

Jakie trendy w marketingu mobilnym warto śledzić? Co będzie ważne w nadchodzącym czasie?

Michael Buch Sandager

W najbliższych latach zobaczymy, jak bardzo świat reklamy posunął się do przodu. Reklama musi nadążać za sposobem konsumpcji mediów, a ten znacząco się zmienił. Zobaczymy, jak drugi czy trzeci ekran staje się pierwszym – mobilnym.

Co więcej, będziemy świadkami tego, jak drugi ekran, czyli telewizja, ewoluuje z tradycyjnej formy w VOD (wideo na żądanie). Przyszłość reklamy telewizyjnej zależy od tego, czy ktokolwiek będzie w stanie kontrolować przechodzenie użytkownika z jednego urządzenia na drugie.

Jeśli chodzi o reklamę stricte mobilną, najważniejsze będzie tu targetowanie. Im więcej mamy informacji na temat użytkownika i podejmowanych przez niego działań, tym precyzyjniej możemy dotrzeć do właściwego odbiorcy.

Myślę, że reklamy mobilne są intruzywne, ale jednocześnie potrzebne. Reklama mobilna to sposób konsumowania mobilnych treści bez konieczności płacenia za nie. Reklamy w telefonie są tolerowane, o ile są precyzyjnie dopasowane. Dlatego naszym zadaniem jest dostarczenie właściwej treści właściwym odbiorcom. Wtedy reklama przestaje wtedy być nachalna i staje się pożądana.

Jacek Szlak

Mobile to tylko jeden z punktów styku (touchpoint) z konsumentem. Jak widzi pan jego rolę w multichannel commerce?

Michael Buch Sandager

Tak jak mówiłem wcześniej, marketing wielokanałowy jest bardzo istotny, bo do niego należy przyszłość reklamy. Nie twierdzę, że takie będą wszystkie prowadzone kampanie – wiele z nich sprawdzi się świetnie na pojedynczej, mobilnej platformie – ale jestem pewien, że znaczna część działań będzie prowadzona jednocześnie w zróżnicowanych kanałach.

Mobile to pierwsze medium, które łączy kilka kanałów i pozwala reklamodawcom budować zaangażowanie odbiorców.

Jacek Szlak

E-kupony, geolokalizacja, cały trend SoLoMo nastawiony jest na działania związane z miejscem pobytu konsumenta. Jak ocenia pan zagrożenia dla prywatności, jakie mogą tu dostrzegać użytkownicy mediów? Czy w Skandynawii ten problem jest podnoszony przez organizacje konsumenckie?

Michael Buch Sandager

Prywatność to bardzo ważny temat, ale jedynie w sytuacji, kiedy użytkownik jest „prześladowany” przez reklamy zupełnie nieodpowiadające jego potrzebom. Organizacje konsumenckie w Skandynawii również poruszają ten temat.

Oczywiście, mamy różnego rodzaju regulacje prawne, na przykład dotyczące plików cookies (Dania), ale nikt nie poświęca temu specjalnej uwagi, ponieważ wartością jest proponowanie użytkownikowi tego, w co rzeczywiście będzie chciał kliknąć. Dobrze stargetowanej i angażującej kreacji.