Coraz więcej firm badawczych decyduje się na zaangażowanie do swoich badań stałej grupy respondentów tworzących tzw. panel. Jest to metodologia znana od dawna i wykorzystywana w różnych rodzajach badań marketingowych. W związku ze wzrostem dostępności Internetu w Polsce pojawiły się jednak nowe możliwości jej wykorzystania.
Panel internetowy tworzą zrekrutowane wcześniej osoby, deklarujące chęć wypełniania ankiet otrzymywanych np. za pośrednictwem poczty e-mail. Skład panelu powinien odpowiadać rzeczywistej populacji pod względem szerokiego zestawu cech demograficznych. Spośród zarejestrowanych panelistów za każdym razem losowani są respondenci, którzy spełniają założenia metodologiczne i tylko oni otrzymują zaproszenie do badania.
Uczestnictwo i rzetelne wypełnianie ankiet jest gratyfikowane punktami, które respondent gromadzi na swoim koncie, aby po osiągnięciu pewnego pułapu je spieniężyć. Metoda ta niesie ze sobą wiele możliwości, niedostępnych podczas prowadzenia badań na innych próbach losowych. Znacznie ułatwia np. prowadzenie tzw. badań podłużnych, obserwacji zmian w postawach konsumenckich. Pozwala na dotarcie do trudniejszych grup respondentów, a także segmentowanie panelu i tworzenie subpaneli: matek, dzieci, managerów. Dodatkową zaletą są dużo niższe niż w innych badaniach koszty dotarcia do takiego respondenta –