Wielkie idee i twarde krzesła

Czy produkt stworzony po godzinach przez grupę ludzi pełnych pasji może być lepszy od produktu wielkiej korporacji? Przykład milionów użytkowników i rządów kolejnych państw przechodzących na oprogramowanie open source pokazuje, że tak. Programiści są magami współczesnego świata i przez Internet zmieniają cyfrową rzeczywistość. Czy model open source może sprawdzić się poza siecią? W jaki sposób mogą go wykorzystać komercyjne firmy? Jak kierować rzeszą wolnych wolontariuszy w projekcie?

Ze Zbigniewem Branieckim (Flock Inc.) rozmawia Tomasz Gregorczyk

Zbigniew Braniecki

Od 2000 roku pracuje przy projekcie Mozilla. Najpierw przy lokalizacji produktów Mozilli Foundation, następnie założyciel zespołu Aviary.pl, w projektach lokalizacyjnych Mozilli (MLP) oraz programując Mozillę Firefox i Thunderbird. W roku 2005 został wybrany do zarządu Mozilli Europe. Obecnie pracuje przy projekcie Flock tworzącym społeczną przeglądarkę internetową, w ramach projektu pracuje jako jako Community Ambassador i opiekuje się internacjonalizacją produktu oraz zespołami lokalizacyjnymi.

Wielkie idee i twarde krzesła
Tomasz GregorczykTomasz Gregorczyk

W pierwszej części naszej rozmowy kilka razy padł termin open source. Łączy się on z Web 2.0, bo w obu przypadkach mówimy o społeczności i oddolnym tworzeniu jakiejś wartości. Czy można powiedzieć, że internetowy nurt Web 2.0 jest dobrym środowiskiem do rozwoju projektów open source?

Zbigniew BranieckiZbigniew Braniecki

Jest to świetne środowisko, bo rzeczywiście bazuje na różnych formach społeczności. Każdy serwis społecznościowy jest bardzo podobny modelowo do projektów open source czy free software. Rzecz jasna zupełnie inaczej wygląda to, gdy społecznością kieruje pojedyncza firma. W rozwijaniu społeczności zazwyczaj sprawdza się zasada jednego procenta – 1% użytkowników tworzy, 10% wspomaga, a 89% korzysta. Open source i free softwere istniały oczywiście od bardzo dawna. To na ich bazie rozwijały się projekty Web 2.0.

Zachęcamy do lektury
tego interesującego wywiadu!

Zarejestruj się bezpłatnie, aby otrzymać dostęp do niego oraz

4915 innych artykułów, newslettera

oraz informacji handlowych m.in. o wydarzeniach branżowych, usługach czy produktach wspierających marketing.

Masz już konto? Zaloguj się

Rejestracja