W jaki sposób Internet zmienił nasze nawyki w dbaniu o reputację, definiowaną jako opinia o nas ludzi, którzy nas znają?
Zmienił się przede wszystkim charakter naszej sieci znajomości. Jak pokazują badania, w tak zwanym realu jesteśmy w stanie utrzymywać bezpośrednie i bliskie relacje maksymalnie ze 150 osobami. Wiemy, kim dokładnie jest każda z nich, czym się obecnie zajmuje, w jakim stopniu jest z nami spokrewniona itd.
Internet, ułatwiając komunikację poprzez takie narzędzia, jak e-mail, komunikator czy serwis społecznościowy, dał nam możliwość budowy tzw. słabych relacji. W tego typu kontaktach w gronie znajomych możemy mieć nawet tysiąc osób, o większości mając niewielką wiedzę. Pewność mamy tylko co do tego, że dodaliśmy je do znajomych. Tak duża liczba znajomych sprawia, że jedynie ludzie o dobrej reputacji i dużych umiejętnościach komunikacyjnych potrafią pokonać otaczający szum informacyjny i dostarczyć nam potrzebne informacje.
Również same serwisy dają nam filtry ułatwiające selekcję, takie jak możliwość grupowania znajomych oferowana przez Facebook. To użyteczne, gdy interesują nas powiadomienia od najbliższych znajomych, natomiast już nie od znajomych z pracy, bo akurat nie mamy dla nich czasu.