Szalony balet i twarda kalkulacja. Visual merchandising według Martina Peglera

Czym jest VM? Zapytaj o to sześciu ludzi, a dostaniesz sześć różnych odpowiedzi. I to jeśli masz szczęście, bo możesz dostać więcej – mówi Martin M. Pegler, guru visual merchandisingu, autor ponad 70 książek z tej dziedziny. Wskazuje też nowe trendy, wymienia cechy dobrego merchandisera i tłumaczy, dlaczego kluczową rolę odgrywa w sklepie odpowiednie światło.

Wnioski z rozmowy z prof. Martinem Peglerem przedstawia Tomasz Gregorczyk

Prof. Martin M. Pegler

Wykładowca w Instytucie Technologii Mody (Fashion Institute of Technology) w Nowym Jorku na Wydziale Prezentacji Wizualnej i Wystawiennictwa (Visual Presentation & Exhibit). Autor między innymi popularnego podręcznika „Visual Merchandising & Display”, niekwestionowany autorytet swojej dziedziny.

Szalony balet i twarda kalkulacja. Visual merchandising według Martina Peglera

O visual merchandisingu

Prof. Martin M. PeglerProf. Martin M. Pegler

To zabawne, że nikt nie wie, czym jest visual merchandising, ale wszyscy o nim rozmawiają. Dla mnie jest to część procesu sprzedaży – nie sposób przecież oddzielić sposobu, w jaki towar jest sprzedawany, od charakteru samego sklepu. Sama barwa i tekstura ścian wpływa na odbiór produktu, a najważniejsze jest światło. Jeśli chodzi o ekspozycję towarów, ogólnie rzecz ujmując – mniej znaczy więcej. Zabierzcie rzeczy z głównej przestrzeni sklepowej na zaplecze. Mieszajcie produkty ile tylko się da. Zestawiajcie towary związane ze sobą tematycznie – jeśli sprzedajesz zasłony prysznicowe, dodaj do tego ręczniki, świece i tym podobne akcesoria.

Obowiązuje jedna prosta zasada – im bardziej ekskluzywny towar, tym mniej jest go w sklepie. Im bardziej zwyczajny, tym jest go więcej. Niektórzy potrafią zrobić z tej reguły dobry użytek i wizyta w ich sklepach (takich jak np. Apple) wzmacnia w klientach wrażenie, że kupują coś naprawdę dobrego. Klient wchodzący do sklepu powinien poczuć się jak odkrywca. Trzeba tak nim pokierować, aby wyszedł ze sklepu nie tylko z kompletem zakupów z własnej listy, ale również z rzeczą, której kupna wcale nie planował.

Zachęcamy do lektury
tego interesującego wywiadu!

Zarejestruj się bezpłatnie, aby otrzymać dostęp do niego oraz

4915 innych artykułów, newslettera

oraz informacji handlowych m.in. o wydarzeniach branżowych, usługach czy produktach wspierających marketing.

Masz już konto? Zaloguj się

Rejestracja