Seksualizacja dziewcząt w mediach – jak bronić się przed jej skutkami?

Reklamy i inne przekazy medialne sprowadzające kobiety do roli obiektu seksualnego są szkodliwe i wpływają na psychikę coraz młodszych dzieci – tak w skrócie można podsumować tezy przełożonego niedawno na polski amerykańskiego raportu na temat seksualizacji dziewcząt.

Z prof. Eileen Zurbriggen rozmawia Tomasz Gregorczyk

Profesor Eileen Zurbriggen

Członek Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego. Jest profesorem na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Kalifornijskiego w Santa Cruz i autorką wielu prac, monografii oraz specjalistycznych artykułów na temat seksualizacji. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na szeroko rozumianej seksualności i jej relacji z mediami, władzą, przemocą oraz podejmowaniem decyzji.

Jest członkiem wielu prestiżowych organizacji: Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego, Towarzystwa Badań nad Psychologią Kobiet, Stowarzyszenia Badań nad Osobowością. Była przewodniczącą Grupy Roboczej Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego, zajmującej się opracowaniem raportu na temat seksualizacji dziewcząt.

Seksualizacja dziewcząt w mediach – jak bronić się przed jej skutkami?
Tomasz GregorczykTomasz Gregorczyk

Małe dziewczynki pozujące w wyzywających pozach, koronkowa bielizna dla najmłodszych, szokujące konkursy piękności dzieci – wymieniać można długo. Seks jest właściwie wszędzie, uprzedmiotowienie kobiet jest stare jak świat, ale czy te dość ekstremalne przykłady seksualizacji coraz młodszych dzieci są dowodem, że jest coraz gorzej?

Prof. Eileen ZurbriggenProf. Eileen Zurbriggen

Można oczywiście znaleźć przykłady seksualizacji nastolatek z przeszłości, ale ostatnio zjawisko zdecydowanie się nasiliło. Właśnie obrazy dzieci zwróciły uwagę wielu ludzi na ten problem i w pewnym sensie pomogły nam w zainicjowaniu rozmowy na temat seksualizacji w ogóle (również w kontekście dorosłych kobiet) i jej negatywnych skutków dla dziewcząt i społeczeństwa.

Zachęcamy do lektury
tego interesującego wywiadu!

Zarejestruj się bezpłatnie, aby otrzymać dostęp do niego oraz

4915 innych artykułów, newslettera

oraz informacji handlowych m.in. o wydarzeniach branżowych, usługach czy produktach wspierających marketing.

Masz już konto? Zaloguj się