Same studia przypadków nie doprowadzą nas do prawdy

Dlaczego case study nie wystarczy, by dowieść jakiejkolwiek tezy, jak podchodzić do słów guru marketingu i co jest „klasyką bełkotu” biznesowych poradników?

O psychologii w marketingu i marketingu w psychologii z prof. Dariuszem Dolińskim (SWPS) rozmawia Tomasz Gregorczyk

Prof. dr hab. Dariusz Doliński

Dziekan wrocławskiego wydziału Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Specjalizuje się w psychologii zachowań społecznych (mechanizmy ulegania wobec zewnętrznego nacisku i manipulacji społecznej), w psychologii emocji i motywacji oraz w zagadnieniach genezy stereotypów. Jest autorem około dwustu publikacji, m.in. „Psychologiczne mechanizmy reklamy”, „Orientacja defensywna”, „Strategie samoutrudniania. Rzucanie kłód pod własne nogi”, „Psychologia wpływu społecznego”. Redaktor naczelny „Polish Psychological Bulletin”, recenzent „European Journal of Social Psychology” i „Journal of Personality and Social Psychology”, przewodniczący Komitetu Psychologii PAN.
Same studia przypadków nie doprowadzą nas do prawdy
Tomasz GregorczykTomasz Gregorczyk

Jak ocenia pan stan wiedzy psychologicznej praktyków branży marketingowej?

Dariusz DolińskiDariusz Doliński

Gdy bezpośrednio po przełomie roku ’89 słuchałem tego, co mówią praktycy, to ze strachu oblewałem się zimnym potem. Kiedy rozpoczynał się rynek realnego marketingu, była to absolutna partyzantka i nikiforyzm.

W tej chwili istnieje bardzo duża grupa praktyków, którzy świetnie orientują się w zagadnieniach metodologicznych, badaniach pamięci, percepcji, psychologii społecznej. To naprawdę ogromna różnica jakościowa.

Kiedy w kuluarach po jakimś wystąpieniu rozmawiam z praktykami, czasami w ogóle nie widzę różnicy w poziomie wiedzy w stosunku do moich kolegów.

Zachęcamy do lektury
tego interesującego wywiadu!

Zarejestruj się bezpłatnie, aby otrzymać dostęp do niego oraz

4915 innych artykułów, newslettera

oraz informacji handlowych m.in. o wydarzeniach branżowych, usługach czy produktach wspierających marketing.

Masz już konto? Zaloguj się