Nie ma odrębnej ustawy

Generalnie reklama internetowa różni się od tradycyjnej reklamy tym, że jest znacznie lepiej sprofilowana jeśli chodzi o odbiorców przekazu. Możliwe jest takie sprofilowanie adresatów reklamy, które przy tradycyjnych nośnikach jest nieosiągalne. Praktycznie bez znaczenia jest to, na jaką formę reklamy się zdecydujemy: czy to będą bannery, skyscrapery, pop-upy lub inne tego typu formy umieszczane na stronach portalu, czy reklama o charakterze bezpośrednim, np. e-mailing kierowany do określonej grupy osób, wedle wybranych przez nadawcę kryteriów – tak czy inaczej możemy dokładniej zaadresować przekaz do odbiorców, na których nam zależy.
Reklama umieszczana w różnych formach na stronach internetowych pod względem prawnym teoretycznie nie różni się niczym od tradycyjnej reklamy medialnej – radiowej, telewizyjnej czy prasowej. Jedynym wyjątkiem jest to, że do Internetu nie stosuje się przepisów prawa prasowego i ustaw szczególnych, np. Ustawy o radiofonii i telewizji, która wprowadza restrykcje związane z czasem antenowym możliwym do przeznaczenia na reklamę itp. W przypadku Internetu tych ograniczeń nie ma.
Nie ma odrębnej ustawy, która regulowałaby całościowo kwestie reklamy internetowej. Stosują się do niej przepisy różnych ustaw: przede wszystkim Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Ustawy o ochronie danych osobowych, a także ustaw dotyczących poszczególnych branż i produktów sensytywnych: Ustawy prawo farmaceutyczne (regulacja reklamy leków), Ustawy o grach i zakładach wzajemnych, Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (reklama alkoholu), Ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (reklama papierosów). Z wszystkich tych ustaw wynikają prawne ograniczenia reklamy, również w Internecie.