Nietypowe i nowatorskie działania lojalnościowe

Problem branży energetycznej polega na tym, że sprzedawanego produktu nie można właściwie zobaczyć i porównać. Klienci często nie są świadomi swoich możliwości, a i ich kontakty z dostawcami są rzadkie i niezbyt przyjemne. Jakie konsekwencje ma to dla budowy lojalności i relacji z klientami oraz jak pokonywać te trudności?

Z Leszkiem Torcem rozmawia Tomasz Gregorczyk

Leszek Torc

Kierownik Działu Usług Marketingowych w Vattenfall Customers Services Poland. Zajmuje się działaniami z zakresu marketingu w obszarze dystrybucji i sprzedaży energii elektrycznej. Odpowiada za wprowadzenie i rozwój Karty Klienta Vattenfall.

Nietypowe i nowatorskie działania lojalnościowe
Tomasz GregorczykTomasz Gregorczyk

Do momentu całkowitego uwolnienia rynku energii mamy w Polsce do czynienia z lojalnością wymuszoną. Od 1 lipca 2007 r. sytuacja będzie już zupełnie inna. Jednak struktury, organizacja, sposoby myślenia i możliwości dostawców energii nie zmienią się z dnia na dzień. Jaki faktycznie będziemy mieli wybór?

Leszek TorcLeszek Torc

Jeśli chodzi o pierwszy etap, przed całkowitym uwolnieniem rynku, jasne jest to, że wszyscy dostawcy energii spędzają ten czas na dostosowywaniu swojej struktury i narzędzi do funkcjonowania na otwartym rynku energii. Polega to przede wszystkim na obniżaniu kosztów, tworzeniu jak najbardziej ekonomicznej struktury organizacyjnej, która pozwoli konkurować poprzez obniżenie cen energii. To właściwie dopiero start do uwolnienia rynku.

Poza tym rynek ten jest już częściowo wolny. Wszystkie przedsiębiorstwa i firmy mogą już dzisiaj zmieniać dostawców, choć z różnych przyczyn tego nie robią. Być może nie ma na rynku takich zachęt czy też mechanizmów, które by ten rynek pobudziły, ale i tak zdarzają się przypadki zmiany dostawcy energii. W Polsce można dzisiaj mówić o kilkudziesięciu największych graczach rynkowych, którzy próbują działać wśród największych odbiorców energii – myślę, że z powodzeniem.

Rynek będzie stopniowo się otwierał, a graniczną datą będzie rzeczywiście rok 2007, kiedy nastąpi uwolnienie rynku dla klientów indywidualnych. Wtedy zaczną działać mechanizmy związane z pozyskiwaniem klientów oraz z podnoszeniem lojalności – aby klienci pozostali przy obecnych dostawcach albo przy tych, których wybiorą sobie po uwolnieniu rynku.

Zachęcamy do lektury
tego interesującego wywiadu!

Zarejestruj się bezpłatnie, aby otrzymać dostęp do niego oraz

4915 innych artykułów, newslettera

oraz informacji handlowych m.in. o wydarzeniach branżowych, usługach czy produktach wspierających marketing.

Masz już konto? Zaloguj się