
Co jest siłą blogów, która powoduje, że na świecie jest ich 100 milionów, a w Polsce około 2 milionów?

Blog jest bardzo specyficznym, ciekawym i, co ważne, niezwykle prostym narzędziem pozwalającym – często anonimowo – dać upust swoim myślom i emocjom. Ważne jest również to, że jego konstrukcja i zasady działania umożliwiają nawet komputerowym dyletantom łatwe odnalezienie się w Sieci – stąd też jego siła, będąca pochodną popularności.
Popularność blogów prywatnych, bo tych mamy najwięcej, wynika z tego, że odpowiadają one na obecne potrzeby psychologiczne, szczególnie młodych ludzi. Blog jest niejako wentylem dla emocji, które coraz trudniej jest wyrażać w świecie rzeczywistym z racji braku zaufania do ludzi, braku dobrych relacji z bliskimi i tak dalej. Anonimowy blog to taka atrapa psychoanalityka czy też dobrej przyjaciółki. Według badań eMarketera, prawie 50 proc. osób piszących blogi traktuje tę działalność właśnie jako swoistą psychoterapię.
Mówi Pan o dwóch milionach polskich blogów. Mam dane z wiosny 2006 roku, prezentowane na konferencji dotyczącej Web 2.0., z których wynika, że blogów mamy o wiele więcej. Warto pamiętać, że poza polskimi serwisami blogowymi oferowanymi na przykład przez portale Onet czy Gazeta.pl trzeba też uwzględniać blogi założone w serwisach globalnych, takich jak blog.com czy blogger.com. Kto wie, czy liczba 2 000 000 nie powinna być zatem nawet podwojona.