Nic się nie uda bez emocji

Człowiek dwudziestego wieku był bardzo zarozumiały – sądził, że posiadł już wgląd w swoją psychikę, tak jak udało mu się zrozumieć funkcjonowanie ciała – mówi profesor Rafał Ohme. W wywiadzie rozmawiamy o odkryciach współczesnej psychologii wpływających nie tylko na marketing i reklamę, ale także na wyczynowy sport czy badania nad problemem rasizmu.

rozmawia Jakub Müller

Prof. Rafał Ohme

Wykładowca Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej i Instytutu Psychologii PAN. Współpracuje ze Stanford University oraz Kellogg Graduate School of Management. Od 1996 roku prowadzi analizy zachowań konsumenckich. Właściciel firm badawczych LABoratorium i Neuro LAB.

Jest członkiem EAESP, ASSC, APS, ACR, EAA i Association of NeuroPsychoEconomics. Laureat Nagrody Premiera RP, Prezydenta RP, Fundacji Nauki Polskiej, Stypendium Fulbrighta. Autor książki „Podprogowe informacje mimiczne” (2003) oraz „Zaawansowana psychologia reklamy” (w przygotowaniu); redaktor pozycji pt. „Nieuświadomiony afekt” (2006) i trylogii „Automatyzmy” (2001, 2002, 2003).

Nic się nie uda bez emocji
Jakub MüllerJakub Müller

Powiedział pan kiedyś, że nazywamy się homo sapiens trochę na wyrost. Dlaczego?

Rafał OhmeRafał Ohme

Dlatego, że każdy z nas myśli irracjonalnie i podejmuje decyzje pod wpływem emocji. Przez lata sądzono, że ich wpływ na procesy myślowe można ograniczyć, a przez to zapewnimy sobie racjonalność. Dzisiaj wiadomo, że nie jest to możliwe, bo zbyt mała jest liczba „sterowników” pomiędzy układem limbicznym a płatami przedczołowymi kory mózgowej. I dlatego zdecydowana większość naszego myślenia to właśnie emocje. Jesteśmy skazani na irracjonalność.

Ma to też oczywiście dobre strony, a przede wszystkim dodaje nam uroku. Trudno zaprzyjaźnić się z całkowicie racjonalnym, pozbawionym emocji komputerem, dużo przyjemniej jest przyjaźnić się z niedoskonałym człowiekiem. Ślady niedoceniania ludzkiej irracjonalności odnajdziemy w innych naukach, np. w ekonomii. Jeszcze w latach siedemdziesiątych XX w. sądzono, że ludzie, podejmując decyzję racjonalnie, maksymalizują swoje zyski, co więcej – to do dzisiaj jedno z kanonicznych praw ekonomii. Wielu adeptów tej nauki jest tego bezwarunkowo pewnych.

Zachęcamy do lektury
tego interesującego wywiadu!

Zarejestruj się bezpłatnie, aby otrzymać dostęp do niego oraz

4915 innych artykułów, newslettera

oraz informacji handlowych m.in. o wydarzeniach branżowych, usługach czy produktach wspierających marketing.

Masz już konto? Zaloguj się