„Mamo, daj!” – style wychowania a decyzje zakupowe w polskich rodzinach - Marketing przy Kawie

„Mamo, daj!” – style wychowania a decyzje zakupowe w polskich rodzinach

Jakie style wychowania panują w Polsce i jak przekładają się na zachowania konsumpcyjne? Ile pieniędzy przepływa przez portfel gimnazjalisty i czy pierwszoklasista może nie oglądać telewizji?

O badaniu „Trenndies. Świat polskich dzieci w wieku 3–16 lat” z Katarzyną Krzywicką-Zdunek i Katarzyną Haczewską-Wierzbicką (Grupa IQS) rozmawia Tomasz Gregorczyk

Katarzyna Krzywicka-Zdunek

Business unit manager w Grupie IQS. Socjolog, od siedemnastu lat zajmuje się badaniami rynku. Pomysłodawczyni projektu badawczego „Trenndies - świat polskich dzieci w wieku 3-16 lat”.

Katarzyna Haczewska-Wierzbicka

Research manager w Grupie IQS. Filolog klasyczny, studentka socjologii i zarządzania, od niemal ośmiu lat związana z branżą badań marketingowych. Realizatorka projektu „Trenndies...”.
„Mamo, daj!” – style wychowania a decyzje zakupowe w polskich rodzinach
Tomasz GregorczykTomasz Gregorczyk

Gdyby ulepić typową polską rodzinę z obiegowych opinii, stereotypów i klisz, powstałby chyba taki oto obraz: dziecko znajduje się w centrum świata i jest największą chlubą rodziców, którzy jednak nie mają dla niego czasu. Dlatego spędza ono cały dzień przed komputerem, na co teoretycznie nie powinno mieć przecież ani chwili, bo jak wiadomo cały czas wolny poświęca na lekcje fortepianu, chińskiego, tenisa i inne zajęcia dodatkowe. Pewnie w każdym z tych stereotypów tkwi ziarno prawdy, tyle że są one ze sobą sprzeczne.

Katarzyna Krzywicka-ZdunekKatarzyna Krzywicka-Zdunek

W badaniach i trendach związanych z dziećmi bardzo wyraźnie widać szeroko pojęty dzieciocentryzm. Często mówi się firmom, że rodzice kupują to, co chcą dzieci, że skwapliwie zaspokajają ich zachcianki itd. Otóż wcale nie jest to takie proste.

Wyróżniłyśmy w naszym badaniu cztery typy rodzin, które reprezentują cztery typy napięć między rodzicami a dziećmi: rodzinę wspierającą, projektującą, aspirującą i spychającą. Przekłada się to na decyzje zakupowe, wybór placówek edukacyjnych czy zajęć dodatkowych dla dzieci.

Zachęcamy do lektury
tego interesującego wywiadu!

Zarejestruj się bezpłatnie, aby otrzymać dostęp do niego oraz

4915 innych artykułów, newslettera

oraz informacji handlowych m.in. o wydarzeniach branżowych, usługach czy produktach wspierających marketing.

Masz już konto? Zaloguj się

Rejestracja

Podobał Ci się wywiad?

Wesprzyj naszych redaktorów i dziennikarzy mocną kawą.


Postaw mi kawę na buycoffee.to